@article { author = {, Mohammad and , Omolbanin}, title = {کارکردهای عقل در اندیشهی کلامی شیخ حر عاملی}, journal = {معرفت کلامی 18، بهار و تابستان 1396}, volume = {8}, number = {1}, pages = {5-22}, year = {2017}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Sheikh Hur al-Amili, a famous traditionalist of the second half of the 11th century, is both a traditionalist and a theologian who uses various methods to infer religious teachings and defend them against the opponents. He uses traditional and rational methods to achieve this aim. Addressing the position of reason from the perspective of Sheikh Hur al-Amili, the present paper reviews his various theological works and examines the functions of reason in his theological thoughts. The research shows through the documentary method that Sheikh al-Amili regards transmitted sciences as the main source for the inference of beliefs, but in practice, like other theologians, he has recourse to the threefold functions of reason. He makes use of the independent functions of reason, namely theoretical and practical reason, as well as the dependent function of reason, namely, instrumental reason. He attempted to infer religious teachings of Islam and Shiism by using various rational and traditional methods and defend them. He believes that there is no conflict between instrumental reason and the transmition of hadiths and that in case of conflict between theoretical and practical reason and traditions, the opposing traditions have to be allegorically interpreted}, keywords = {Hur al-Amili, reason, theoretical reason, practical reason, instrumental reason, }, title_fa = {کارکردهای عقل در اندیشهی کلامی شیخ حر عاملی}, abstract_fa ={شیخ حرعاملی به عنوان یکی از محدثان بنام نیمه دوم قرن یازدهم، در پس چهرهی حدیثی خود متکلمی است که به روش های مختلفی به استنباط آموزه های اعتقادی و دفاع از آن در برابر مخالفان پرداخته است. وی در این راستا از روش های نقلی و عقلی بهره برده است. در این جستار ضمن پرداختن به جایگاه عقل در منظر شیخ حر عاملی، کارکردهای عقل را در اندیشهی کلامی وی از خلال مطالعه آثار کلامی متعدد وی کاویده ایم. این پژوهش به طور مستند بیانگر آن است که شیخ حر عاملی اگر چه نقل را در استنباط اعتقادات اصل می داند، لیکن عملاً همچون دیگر متکلمان از کارکردهای سه گانهی عقل استفاده کرده است. وی از کارکردهای مستقل عقل، یعنی عقل نظری و عملی و نیز از کارکرد غیر مستقل عقل یعنی عقل ابزاری بهره برده و با روش های عقلی متعدد و متنوع به استنباط آموزه های اعتقادی اسلام و مذهب تشیع و دفاع از آن پرداخته است. او معتقد است تعارض بین عقل ابزاری و نقل موضوعیت ندارد و در تعارض عقل نظری و عملی با نقل، باید نقل معارض را به تأویل برد.}, keywords_fa = {عقل ,عقل نظری ,عقل عملی ,حر عاملی ,عقل ابزاری ,}, url = {https://kalami.nashriyat.ir/node/755}, eprint = {https://kalami.nashriyat.ir/sites/kalami.nashriyat.ir/files/article-files/1_12.pdf} } @article { author = {, Seyed Mustafa and Daneshwar, Yousof}, title = {رابطهی علم و دین در دیدگاه اول پلانتینگا}, journal = {معرفت کلامی 18، بهار و تابستان 1396}, volume = {8}, number = {1}, pages = {23-42}, year = {2017}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The relationship between science and religion is one of the crucial issues in the contemporary intellectual environment. Alvin Plantinga has raised some important issues in this regard. He adopts two views and in these views, he believes that in some cases, the relationship between science and religion are in conflict with one another due to the principle of methodological naturalism in science. In his first view, which is based on a metaphor introduced by Augustine, he holds that today science consists in the city of man against the city of God; some scientific findings are contradictory to religious beliefs, this conflict is real and serious. Science and religion contradict one another and this contradiction has roots in methodological naturalism. However, he considers that the role which methodological naturalism has in some parts of science is justifiable. Using a descriptive-analytical method, this paper presents Planinga's viewpoint and criticizes it.}, keywords = {science and religion, methodological naturalism, Evolution, Alvin Plantinga, the initial perspective of Plantinga, }, title_fa = {رابطهی علم و دین در دیدگاه اول پلانتینگا}, abstract_fa ={رابطهی علم و دین از مباحث جدی فضای فکری معاصر است. آلوین پلانیتگا مباحث مهمی را در این باره مطرح کرده است. او در این زمینه دو دیدگاه دارد و در هر دو معتقد است که رابطهی علم و دین در مواردی به دلیل اصل طبیعت گرایی روش شناختی در علم، به تعارض کشیده می شود. او در دیدگاه اولش بر اساس استعاره ای از آگوستین می گوید علم در جهان امروز در شهر انسان و در برابر شهر خدا قرار دارد و برخی یافته های علمی با باورهای دینی متعارض اند و این تعارض واقعی و جدی است و هریک از علم و دین، یکدیگر را نقض می کنند و ریشهی این تعارض در طبیعت گرایی روش شناختی است؛ اما با این حال در بخش هایی از علم طبیعت گرایی روش شناختی را مجاز می داند. این مقاله با روش توصیفی ـ تحلیلی دیدگاه پلانتینگا را تبیین، و سپس آن را نقد و بررسی می کند.}, keywords_fa = {تکامل ,علم و دین ,طبیعت گرایی روش شناختی ,آلوین پلانتینگا ,دیدگاه اول پلانتینگا ,}, url = {https://kalami.nashriyat.ir/node/756}, eprint = {https://kalami.nashriyat.ir/sites/kalami.nashriyat.ir/files/article-files/2_12.pdf} } @article { author = {GHOLIPOOR, Javad and Jafari, Mohammad}, title = {بررسی نقش ترس در پیدایش دین (با تکیه بر قرآن)}, journal = {معرفت کلامی 18، بهار و تابستان 1396}, volume = {8}, number = {1}, pages = {43-60}, year = {2017}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {One of the Western views which adopts a naturalistic approach to exploring the "origin of religion", regards "the fear of natural events" as the source of religion. Referring to the Qur'an and narrations, this paper seeks to explain the Qur'anic view on this issue and investigate whether or not the fear of natural events is the origin of religion, tendency towards religion, and one's commitment to its practical rulings, and what in principle, is the Qur'anic viewpoint about the answer to these three questions? After explaining the related concepts, the author divides the discussion of this topic into three parts which are as follows: the first, that is "the early development of religion", which considers that fear does not play any role in the development of religion, rather, its development if ascribed to, God and His will. But in the two other parts, namely, "tendency towards religion" and "adherence to religious injunctions", it is argued that although fear is not regarded as a fundamental factor , its role cannot be completely ignored}, keywords = {Religion, the origin of religion, tendency towards religion, adherence to religious injunctions, fear, fear of natural events, }, title_fa = {بررسی نقش ترس در پیدایش دین (با تکیه بر قرآن)}, abstract_fa ={یکی از دیدگاه های غربیان که با رویکردی طبیعت گرایانه به موضوع «منشأ دین» پرداخته، «ترس از حوادث طبیعی» را منشأ دین می داند. نوشتار حاضر با استفاده از قرآن و با روش نقلی درصدد است تا نظر قرآن را در این مسئله تبیین کند که آیا منشأ پیدایش دین، گرایش به دین و التزام به احکام عملی آن، می تواند ترس از حوادث طبیعی باشد یا خیر؟ و اساساً قرآن چه دیدگاهی را دربارة پاسخ این سه مسئله بیان می دارد. در این مقاله پس از مفهوم شناسی، این بحث را به ترتیب در سه بخش مطرح کرده ایم: در بخش اول که «پیدایش دین» است، ترس هیچ نقشی در پیدایش دین ندارد؛ بلکه از دیدگاه قرآن، خداوند و ارادة او عامل پیدایش دین است؛ ولی در دو بخش دیگر یعنی «گرایش به دین» و «التزام به احکام دینی»، گرچه ترس عاملی اساسی نیست، لکن نمی توان به کلی نقش آن را نادیده گرفت.}, keywords_fa = {دین ,ترس ,خاستگاه پیدایش دین ,گرایش به دین ,التزام به احکام دینی ,ترس از حوادث طبیعی ,}, url = {https://kalami.nashriyat.ir/node/757}, eprint = {https://kalami.nashriyat.ir/sites/kalami.nashriyat.ir/files/article-files/3_12.pdf} } @article { author = {Saeidi mehr, Mohammad and , Mahdi}, title = {معنای «نفی صفات» در آموزه¬های شیعی از دیدگاه سیداحمد کربلایی و سیدمحمدحسین طباطبائی}, journal = {معرفت کلامی 18، بهار و تابستان 1396}, volume = {8}, number = {1}, pages = {61-78}, year = {2017}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {In the Shia sources of traditions, some hadiths consider the doctrine of negation of the Attributes as the most perfect form of monotheism and the system of monotheism. These narrations have been interpreted in different ways. For instance, Mulla Sadra and the commentators of his works try to apply these narrations to the theory of denotational objectivity, but some Shiite scholars, such as Sayyed Ahmad Karbala'i and Sayyed Mohammad Hussein Tabataba'i argue that these narrations are mainly concerned with the meaning of the theory of objectivity. In his correspondence with Sheikh Mohammad Hossein Esfahani and Allameh Tabataba'i, Sayyed Ahmad Karbala'i uses a mystical approach to discuss this subject in various works and through presenting rational proof and scrutinizing narrative evidence, proves the reasonability of his theory. After classifying and analyzing various interpretations of these traditions, this paper attempts to prove that among the views of Muslim scholars, the mystical interpretation of the mentioned traditions (especially the one with the assertion of Allameh Tabatabai) is more consistent with the doctrines of the Shia leaders about the relationship between the Divine Essence and Attributes}, keywords = {negation of attributes, ascribed Unity, attributive unity, Sayyed Ahmad Karbala'i, Allameh Tabatabai, }, title_fa = {معنای «نفی صفات» در آموزه¬های شیعی از دیدگاه سیداحمد کربلایی و سیدمحمدحسین طباطبائی}, abstract_fa ={برخی احادیث در منظومهی روایی شیعه، آموزۀ نفی صفات را به عنوان کمال توحید و نظام توحید معرفی کرده اند. تفاسیر متعددی از این روایات شده است؛ از جمله صدرالمتألهین و شارحان وی کوشیده اند این روایات را بر نظریهی عینیت مصداقی تطبیق دهند؛ اما برخی از عالمان شیعه چون سیداحمد کربلایی و سیدمحمدحسین طباطبائی بر آن اند که این روایات معنایی دقیق تر از نظریۀ عینیت را افاده می کنند. سیداحمد کربلایی در مکاتبات خود با شیخ محمدحسین اصفهانی و علامهی طباطبائی در آثار متعددی با رویکردی عرفانی در این باره بحث کرده و با اقامۀ برهان عقلی و ژرف کاوی ادلهی نقلی نظریۀ خود را مدلل ساخته اند. مقاله حاضر می کوشد پس از طبقه بندی و تحلیل تفاسیر گوناگون این روایات، به اثبات این مدعا همت گمارد که در میان آرای اندیشمندان مسلمان، تفسیر عرفانی روایات یادشده (به ویژه با تقریر علامه طباطبائی) با آموزۀ پیشوایان شیعه در تبیین رابطهی ذات و صفات الهی هماهنگی بیشتری دارد.}, keywords_fa = {علامه طباطبائی ,نفی صفات ,توحید اطلاقی ,توحید صفاتی ,سیداحمد کربلایی ,}, url = {https://kalami.nashriyat.ir/node/758}, eprint = {https://kalami.nashriyat.ir/sites/kalami.nashriyat.ir/files/article-files/4_12.pdf} } @article { author = {Soleymani Amiri, Askari and Modarresi, Seyyed Mohammad Reza}, title = {بررسی انتقادی دیدگاه غیاث الدین منصور دشتکی در معاد جسمانی}, journal = {معرفت کلامی 18، بهار و تابستان 1396}, volume = {8}, number = {1}, pages = {79-94}, year = {2017}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Ghiyath-al-Din Mansour Dashtaki, a philosopher of the ninth and tenth century, is the first to provide an intellectual proof for the corporal resurrection of an elemental body. He bases his views on transmitted sciences and intellectual reasoning to prove his claim. This paper seeks to study Ghaith al-Din's arguments in favor of in proving the resurrection of the elemental body. His intellectual proof is centered on the continuation of the soul's attachment to the body after death, a perception which is criticized by Sadr al-Muta’alehin and on his claim about the return of the soul to the material body after the formation of complete temperament in the Day of Resurrection, a view which is criticized by Aqa'ali Modarres. His recourse to Quranic verses for proving the idea of elemental body is not flawless. After criticizing and analyzing his viewpoint, we reach the conclusion that the rational and traditional argument he presents to prove the resurrection of the elemental body is incomplete}, keywords = {: corporal resurrection, Giaath al-Din Dashtaki, the doubts about corporal resurrection, the relationship between the soul and the body, }, title_fa = {بررسی انتقادی دیدگاه غیاث الدین منصور دشتکی در معاد جسمانی}, abstract_fa ={غیاث الدین منصور دشتکی از فلاسفهی قرن نهم و دهم، نخستین فیلسوفی است که ادعای برهان عقلی بر معاد جسمانی با بدن عنصری کرده است. وی از دو راه عقلی و نقلی به اثبات معاد جسم عنصری می پردازد. در این گفتار در پی بررسی استدلال های غیاث الدین در اثبات معاد جسم عنصری هستیم. برهان عقلی وی مبتنی بر بقای تعلق نفس به بدن پس از مرگ است که مورد نقد صدرالمتألهین واقع شده است؛ و مدعای وی بر بازگشت نفس به بدن عنصری دنیوی، پس از شکل گیری مزاج کامل در قیامت است، که مورد نقد آقاعلی مدرس قرار گرفته است. تمسک وی به آیات برای اثبات جسم عنصری نیز خالی از اشکال نیست. با نقد و بررسی دیدگاه وی به این نتیجه رسیدیم که برهان عقلی و نقلی وی در اثبات معاد جسم عنصری ناتمام است.}, keywords_fa = {معاد جسمانی ,رابطه نفس و بدن ,غیاث الدین دشتکی ,شبهات معاد جسمانی ,}, url = {https://kalami.nashriyat.ir/node/759}, eprint = {https://kalami.nashriyat.ir/sites/kalami.nashriyat.ir/files/article-files/5_12.pdf} } @article { author = {, Mahdi and Fayyazi, Gholam Reza}, title = {دلایل و شواهد قرآنی بر تجرد عقلی روح در قرآن}, journal = {معرفت کلامی 18، بهار و تابستان 1396}, volume = {8}, number = {1}, pages = {95-110}, year = {2017}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Thinkers have different opinions about the reality of man. Some of them consider that the reality of man is his apparent body, and some others believe that there is another reality in addition to the apparent body. There is a wide disagreement among scientists on the quiddity of this other reality. Some consider it as a kind of material thing inside the body, and others regard it as non-material and abstract. This paper presents evidence based on transmitted science and intellectual reasoning to prove that the soul has an abstract nature. Using a method based on transmitted sciences, this paper cites several famous verses as an evidence. There are also some other verses that can be referred to in this regard. Making enquiry into the Qur'anic verses and taking into account the view of the Qur'an about the characteristic features of human beings, this research tries to prove the non- material rational domain exists in at least some people. The paper also presents evidence and reasons to which not much attention is given}, keywords = {Man, spirit, soul, intellect, non-material, the Holy Quran., }, title_fa = {دلایل و شواهد قرآنی بر تجرد عقلی روح در قرآن}, abstract_fa ={متفکران آرای مختلفی دربارهی حقیقت انسان دارند. برخی از آنان حقیقت انسان را جسم ظاهری او دانسته اند و برخی دیگر علاوه بر بدن ظاهری، به حقیقت دیگری باور داشته اند. در اینکه این حقیقت دیگر چیست، در میان دانشمندان اختلاف نظر وسیعی دیده می شود. برخی این حقیقت دوم را نیز امری مادی و در داخل بدن دانسته اند و برخی دیگر آن را امری مجرد از ماده انگاشته اند. برای اثبات تجرد روح هم از روش عقلی و هم از روش نقلی استفاده شده است. در روش نقلی چند آیهی معروف مورد استناد قرار گرفته است. به نظر می رسد می توان برای این منظور از آیات دیگری نیز بهره برد. در این پژوهش، تلاش ما این بوده است که با مراجعه به آیات قرآن و با توجه به ویژگی هایی که قرآن برای انسان ذکر کرده است، وجود ساحت عقلی مجرد از ماده را دست کم برای برخی از انسان ها اثبات کنیم. در این راستا به شواهد و ادله ای پرداخته ایم که از این منظر کمتر مورد توجه بوده اند.}, keywords_fa = {نفس ,انسان ,عقل ,قرآن ,روح ,مجرد ,}, url = {https://kalami.nashriyat.ir/node/760}, eprint = {https://kalami.nashriyat.ir/sites/kalami.nashriyat.ir/files/article-files/6_12.pdf} } @article { author = {Oshriye, Rahman and ismaeili, Mohammad ali and , Hasan}, title = {بداء در نظام فلسفی میرداماد}, journal = {معرفت کلامی 18، بهار و تابستان 1396}, volume = {8}, number = {1}, pages = {111-128}, year = {2017}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Bada’ (alteration in divine will) is one of the important issues about the relationship between the contingent and the pre-eternal. The main question of this article is; given the impossibility of the occurrence of change in the Divine Essence and Essential knowledge, how can we explain the truth of Bada’ and the way of the occurrence of obliteration and establishment? Is attributing Bada' to God real or metaphorical? In Mir Damad's philosophical system, there is a comprehensive explanation of the doctrine of Bada’. Bada’ in Mir Damad's view falls in the province of ontology, and indicates the limitation to the time of effusion placed by the Cause. Bada’ is conclusively connected the material world, and the world of sempiternity has nothing to do with Bada’. Using a descriptive-analytical method, this paper explains the idea of Bada’ in Mir Damad philosophical system. One of the most important results of this research is explaining the truth of Bada’ in the philosophical system of Mirdamad and the nature of attributing Bada’ to God. According to Mir Damad, gradual affairs are double-faced; that is, they are related to the world of sempiternity, as well as to the material world, and so, they are gradual and changeable. In the first facet, they are attributed to the constant right of the Necessary by-itself and, in the second facet, they are attributed to the temporal contingents to the Necessary. }, keywords = {Bada’, Abrogation, fate, destiny, Mir Damad., }, title_fa = {بداء در نظام فلسفی میرداماد}, abstract_fa ={مسئلة بداء جزء مسائل مهم در حوزه ارتباط حادث با قدیم بوده و پرسش اصلی این است که با توجه به امتناع تغیر در ذات و علم ذاتی الهی، حقیقت بداء و کیفیت وقوع محو و اثبات چگونه قابل تبیین است؟ و آیا اسناد بداء به خدا، حقیقی است یا مجازی؟ در نظام فلسفی میرداماد، تبیین جامعی نسبت به آموزة بداء ارائه شده است. در اندیشة وی، بداء در حوزة امور تکوینی بوده و بیانگر محدودیت زمان افاضه از جانب علت است. قلمرو وقوع بداء، عالم ماده است و عالم دهر و سرمد، مبرا از بداء هستند. این نوشتار با روش توصیفی-تحلیلی به تبیین بداء در نظام فلسفی میرداماد می­پردازد. از مهم ترین یافته های این پژوهش تبیین حقیقت بداء در نظام فلسفی میرداماد و تبیین کیفیت اسناد بداء به خداست. در اندیشه میرداماد، امور تدریجی دو حیث دارند: از یک حیث با عالم دهر نسبت دارند و از حیث دیگر با عالم سیلان و مادی، نسبت دارند و به این اعتبار، تدریجی، غیرقار و متبدل اند. از حیث اول، به ثابتِ حقِ واجب بالذات مستندند و از حیث دوم، واسطه استناد حوادث زمانی به واجب می باشند.}, keywords_fa = {قضا ,بداء ,نسخ ,قدرومیرداماد ,}, url = {https://kalami.nashriyat.ir/node/761}, eprint = {https://kalami.nashriyat.ir/sites/kalami.nashriyat.ir/files/article-files/7_7.pdf} } @article { author = { Soleimani, Abdolrahim}, title = {صدق الهي و مسئله خلف وعيد}, journal = {معرفت کلامی 18، بهار و تابستان 1396}, volume = {8}, number = {1}, pages = {129-143}, year = {2017}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Building up a picture of Divine Essential and Active Attributes and Trying to resolve the doubts about divine attributes have a prominent role in deepening religious beliefs and preventing any kind of deviation from religious beliefs. Although it is commonly believed that Divine Truth is a divine attribute, it may sometimes be in conflict with another religious belief, such as pardoning some sinners according to Divine will and not inflicting punishment on them. The Tafazoliyah, who believe in the permissibility of granting pardon, present various theories to show the consistency of this belief with the attribute of divine truth and the retribution referred to in the Qur'an and hadiths. Some of these theories are: the theory of the denial of considering all kinds of lying bad, the theory of creationism of divine retribution; the theory of the lack of the realistic property of the language of divine retribution; the theory of the denial of administering Divine retribution and relating it to the punishment which one deserves and the theory of the conditional property of divine retribution. The present paper, which is a library-based study based on and a descriptive- analytical method, considers the latter theory i.e., the conditional property of the verses, narrations on divine retribution and not generalizing them as a coherent theory which has a rational, Qur’anic and traditional basis, and regards the other four theories to be flawed}, keywords = {Divine Truth, retribution, breaching the act of retribution, beneficial lying, Va’idiyah, Tafazoliyah, }, title_fa = {صدق الهي و مسئله خلف وعيد}, abstract_fa ={به دست دادن تصوير درست از صفات ذاتي و فعلي خداوند، و تلاش در جهت زدودن شبهات مرتبط با اوصاف الهي، نقشي برجسته در تعميق باور ديني و جلوگيري از انحرافات اعتقادي دارد. صفت صدق الهي هرچند از اوصاف مورد اتفاق است، اما گاهي ممکن است در تعارض با يکي ديگر از باورهاي ديني، يعني جواز عفو و عدم عذاب برخي گناهکاران بر طبق مشيت الهي، جلوه کند. تفضليه که معتقد به جواز عفو هستند، براي نشان دادن سازگاري ميان اين عقيده با صفت صدق الهي و وعيدهاي موجود در قرآن و احاديث، نظريههاي مختلفي عرضه کردهاند، که مهمترين آنها عبارتاند از: نظريهی مبتني بر انکار اطلاق قبح کذب؛ نظريهی انشاءانگاري وعد و وعيد؛ نظريهی عدم واقعنمايي زبان وعد و وعيد؛ نظريه انکار تنجّز و حمل وعيدها بر استحقاق عقاب، و نظريهی مشروط بودنِ وعيدهاي الهي. نوشتار حاضر، که به شيوهی کتابخانهاي و با رويکرد توصيفي تحليلي سامان يافته، بر آن است که نظريهی اخير- يعني مشروط بودنِ آيات و اخبار وعيد و عدم اطلاق و عموميت آنها- نظريهاي استوار و داراي پشتوانهی عقلي، قرآني و حديثي است، و چهار نظريهی ديگر داراي اشکالاند.}, keywords_fa = {صدق الهی ,وعد و وعید ,خلف وعید ,کذب نافع ,وعیدیه ,تفضلیه ,}, url = {https://kalami.nashriyat.ir/node/762}, eprint = {https://kalami.nashriyat.ir/sites/kalami.nashriyat.ir/files/article-files/8_1.pdf} } @article { author = {}, title = {الملخص}, journal = {معرفت کلامی 18، بهار و تابستان 1396}, volume = {8}, number = {1}, pages = {-}, year = {2017}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {الملخص}, abstract_fa ={}, keywords_fa = {}, url = {https://kalami.nashriyat.ir/node/763}, eprint = {} } @article { author = {}, title = {Abstracts}, journal = {معرفت کلامی 18، بهار و تابستان 1396}, volume = {8}, number = {1}, pages = {-}, year = {2017}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {Abstracts}, abstract_fa ={}, keywords_fa = {}, url = {https://kalami.nashriyat.ir/node/764}, eprint = {} } @article { author = { Soleimani, Abdolrahim}, title = {صدق الهی و مسئله خلف وعید}, journal = {معرفت کلامی 18، بهار و تابستان 1396}, volume = {8}, number = {1}, pages = {129-}, year = {2017}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {صدق الهی و مسئله خلف وعید}, abstract_fa ={به دست دادن تصویر درست از صفات ذاتی و فعلی خداوند، و تلاش در جهت زدودن شبهات مرتبط با اوصاف الهی، نقشی برجسته در تعمیق باور دینی و جلوگیری از انحرافات اعتقادی دارد. صفت صدق الهی هرچند از اوصاف مورد اتفاق است، اما گاهی ممکن است در تعارض با یکی دیگر از باورهای دینی، یعنی جواز عفو و عدم عذاب برخی گناهکاران بر طبق مشیت الهی، جلوه کند. تفضلیه که معتقد به جواز عفو هستند، برای نشان دادن سازگاری میان این عقیده با صفت صدق الهی و وعیدهای موجود در قرآن و احادیث، نظریه های مختلفی عرضه کرده اند، که مهم ترین آنها عبارت اند از: نظریهی مبتنی بر انکار اطلاق قبح کذب؛ نظریهی انشاء انگاری وعد و وعید؛ نظریهی عدم واقع نمایی زبان وعد و وعید؛ نظریه انکار تنجّز و حمل وعیدها بر استحقاق عقاب، و نظریهی مشروط بودنِ وعیدهای الهی. نوشتار حاضر، که به شیوهی کتابخانه ای و با رویکرد توصیفی تحلیلی سامان یافته، بر آن است که نظریهی اخیر- یعنی مشروط بودنِ آیات و اخبار وعید و عدم اطلاق و عمومیت آنها- نظریه ای استوار و دارای پشتوانهی عقلی، قرآنی و حدیثی است، و چهار نظریهی دیگر دارای اشکال اند.}, keywords_fa = {صدق الهی ,وعد و وعید ,خلف وعید ,وعیدیه ,تفضلیه ,کذب نافع ,}, url = {https://kalami.nashriyat.ir/node/865}, eprint = {https://kalami.nashriyat.ir/sites/kalami.nashriyat.ir/files/article-files/8_3.pdf} }