@article { author = {Aboutorabi, Ahmad}, title = {پیش نیازهای مفهوم شناسانه «نظریه‌ی فطرت»}, journal = {معرفت کلامی 13، پاییز و زمستان 1393}, volume = {5}, number = {2}, pages = {7-28}, year = {2014}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8876}, eissn = {2980-8316}, doi = {}, abstract = {In spite of the great importance and long history of the issue of innate disposition, it still faces numerous challenges and there is a substantial disagreement about it among thinkers, especially philosophers. One of the main factors behind this persistent difference of opinion is that the conceptualization and judgment foundations of this subject have not been independently scrutinized. The shortcomings in deciphering the meaning of the term Fitra (innate disposition) and Fitri (innate), inattention to the classification of innate disposition and differences in the judgment of each kind, lack of close scrutiny of the main elements of the concept of innate disposition and deficiencies in the methodology of this subject are among the most important factors. Extracting and analyzing the different meanings of innate disposition by referring to religious, logical, philosophical and mystical sources, this paper seeks to define the scope for dispute. It concludes that the common view about the need of innate affairs for two conceptual features; that is,” generality” and “permanence” is not tenable }, keywords = {innate knowledge, innate disposition, the nature of mind, the nature of illusion, potentially innate, actually innate, nature of analogy innate., }, title_fa = {پیش نیازهای مفهوم شناسانه «نظریه‌ی فطرت»}, abstract_fa ={بحث دربارة امور و علوم فطری به رغم اهمیت فراوان و پیشینه درازش، همچنان دچار چالش های بسیار، و اختلاف عمیق آرای اندیشمندان به ویژه فیلسوفان است. به نظر می رسد از عوامل اصلی دوام این تفاوت انظار، این است که مبادی تصوریه و تصدیقیة این موضوع، آنچنان که باید، مورد بررسی جدی، دقیق و مستقل قرار نگرفته است. کاستی های موجود در مفهوم شناسی واژة «فطرت» و «فطری» و بی توجهی به تقسیمات فطرت و تفاوت احکام هر قسم و عدم بررسی دقیق عناصر اصلی مفهوم فطری و نارسایی های موجود در روش شناسی این موضوع، از جمله مهم ترین این عوامل است. در این نوشته کوشیده ایم با استخراج معانی مختلف فطرت و فطری از منابع دینی، منطقی، فلسفی و عرفانی و تحلیل مفهوم شناسانة آنها راه را برای تحریر درست محل نزاع هموار سازیم. در پایان نشان داده ایم که دیدگاه رایج دربارة ضرورت دو ویژگی مفهومی «عمومیت» و «زوال ناپذیری» برای امور فطری اثبات پذیر نیست.}, keywords_fa = {علم فطری ,گرایش فطری ,فطرت عقل ,فطرت وهم ,فطری بالقوه ,فطری بالفعل ,فطریهالقیاس ,}, url = {https://kalami.nashriyat.ir/node/698}, eprint = {https://kalami.nashriyat.ir/sites/kalami.nashriyat.ir/files/article-files/1_8.pdf} }