سال چهارم، شماره دوم، پاييز و زمستان 1392
معصومه وحيدي / دکتری فلسفه كلام اسلامي دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات اصفهان m_vahidi147@yahoo.com
مهدي دهباشي / استاد فلسفه و كلام اسلامي دانشگاه اصفهان
جعفر شانظري / دانشيار فلسفه و كلام اسلامي دانشگاه اصفهان
دريافت: 06/12/1392 ـ پذيرش: 14/05/1393
چکيده
شر در قرون اخير به صورت منطقي و قرينهاي(عليه وجود خدا) مطرح و به منزلة نقدي بر آموزههاي ديني مطرح شده است. فيلسوفان و متکلمان راهحلهاي متنوعي ارائه دادهاند که از جمله پاسخها، پاسخ هيک (فيلسوف و متکلم مسيحي) است که تئوديسة پرورش روح است و نيز پاسخ علامه طباطبايي که قايل به عدمي بودن شر شده، آن را لازمة عالم مادي و اختيار انسان ميداند. اين دو نظرية عدل باور با وجود نقاط اشتراک، داراي تفاوتهاي بنياديناند. در مقايسه و تطبيق دو نظريه، ابعاد مسئله روشنتر ميشود و راهحل جديدي بهدست ميآيد. لذا مقالة حاضر به بررسي و تطبيق اين راهحلها ميپردازد.
كليدواژهها: شر، خير، تئوديسه، پرورش روح، جان هيک، علامه طباطبائي.