@article { author = {Karimi, Abdolqasem}, title = {بررسی تصرفات تعلیمی انسان در موجودات طبیعی}, journal = {معرفت کلامی 29، پاییز و زمستان 1401}, volume = {13}, number = {2}, pages = {153-170}, year = {2023}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8876}, eissn = {2980-8316}, doi = {}, abstract = {There is no unanimity among Islamic thinkers in the quality and manner of human educational changes in creatures with apparently no intelligence, such as inanimate objects, plants and animals. Using documentary and content analysis methods on the basis of theological and philosophical foundations inspired by Qur’anic verses, this research proves that human being, in terms of his/her scientific position and educational status, is the means of God’s blessing and a facilitating factor which improves the process of the evolution of other beings. Teaching and learning is a high and unique change in inanimate objects, plants and animals, done genetically by God, and is under control of human, and is compatible with the natural being’s lack of common sense or their common sense. Having a scientific influence and control over the limits, abilities, relationships and the laws dominant on creatures, human being discovers their mysteries, by God's permission, transforms their potentialities to actuality, and thus fulfills his own needs and helps the other creatures’ perfection}, keywords = {educational position, having control over changes, degrees of science, natural beings, howness and whyness of education., }, title_fa = {بررسی تصرفات تعلیمی انسان در موجودات طبیعی}, abstract_fa ={در زمینه‌ی کیفیت و چگونگی تصرفات تعلیمی و آموزشی انسان در موجوداتی که به ظاهر فاقد شعورند، همچون جمادات، نباتات و حیوانات، اتفاق آرایی در میان اندیشمندان اسلامی وجود ندارد. یافته های تحقیق به روش اسنادی و تحلیل محتوایی براساس مبانی کلامی و فلسفی الهام گرفته از آیات قرآن اثبات می کند که مرتبه‌ی علمی و منزلت تعلیمی انسان نسبت به موجودات طبیعی، واسطه‌ی فیض و عامل تسهیل و ایجاد بهبود در فرایند تکمیل آنهاست. تعلیم و تعلم مرتبه‌ی عالی و منحصربه فرد تصرفات است که در موجودات جمادی، نباتی و حیوانی، از سوی خداوند تکوینی و از سوی بشر تسخیری است و با شعور یا عدم شعور موجودات طبیعی سازگار است. انسان به اذن الهی با نفوذ و سیطره‌ی علمی به حدود، قابلیت ها، روابط و قوانین حاکم بین موجودات، از آنها کشف المحجوب کرده، ظرفیت های پنهان آنها را از قوه به فعل تبدیل می کند و از این طریق، هم نیازمندی های خود را برآورده می سازد و هم سایر موجودات را به کمال می رساند.}, keywords_fa = {چگونگی و چرایی تعلیم ,موجودات طبیعی ,مراتب علم ,تصرفات تسخیری ,مقام تعلیمی ,}, url = {https://kalami.nashriyat.ir/node/1014}, eprint = {https://kalami.nashriyat.ir/sites/kalami.nashriyat.ir/files/article-files/10_6.pdf} }