TY - JOUR ID - 1014 TI - بررسی تصرفات تعلیمی انسان در موجودات طبیعی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 14 LA - fa SN - 2008-8876 AU - Abdolqasem, Karimi AD - استادیار - کلام اسلامی حوزه قم Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 13 IS - 2 SP - 153EP - 170چگونگی و چرایی تعلیم ,موجودات طبیعی ,مراتب علم ,تصرفات تسخیری ,مقام تعلیمی ,DO - AB - در زمینه‌ی کیفیت و چگونگی تصرفات تعلیمی و آموزشی انسان در موجوداتی که به ظاهر فاقد شعورند، همچون جمادات، نباتات و حیوانات، اتفاق آرایی در میان اندیشمندان اسلامی وجود ندارد. یافته های تحقیق به روش اسنادی و تحلیل محتوایی براساس مبانی کلامی و فلسفی الهام گرفته از آیات قرآن اثبات می کند که مرتبه‌ی علمی و منزلت تعلیمی انسان نسبت به موجودات طبیعی، واسطه‌ی فیض و عامل تسهیل و ایجاد بهبود در فرایند تکمیل آنهاست. تعلیم و تعلم مرتبه‌ی عالی و منحصربه فرد تصرفات است که در موجودات جمادی، نباتی و حیوانی، از سوی خداوند تکوینی و از سوی بشر تسخیری است و با شعور یا عدم شعور موجودات طبیعی سازگار است. انسان به اذن الهی با نفوذ و سیطره‌ی علمی به حدود، قابلیت ها، روابط و قوانین حاکم بین موجودات، از آنها کشف المحجوب کرده، ظرفیت های پنهان آنها را از قوه به فعل تبدیل می کند و از این طریق، هم نیازمندی های خود را برآورده می سازد و هم سایر موجودات را به کمال می رساند. UR - https://kalami.nashriyat.ir/node/1014 L1 - https://kalami.nashriyat.ir/sites/kalami.nashriyat.ir/files/article-files/10_6.pdf ER -