@article { author = {Mohseni, Hamid and , Amir}, title = {واکاوی تأثیر رویکرد بیماری‌انگاری به تجربه دینی در نگرش الحاد عصب‌شناختی به وحی نبوی}, journal = {معرفت کلامی 31 ، پاییز و زمستان 1402}, volume = {14}, number = {2}, pages = {105-123}, year = {2024}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8876}, eissn = {2980-8316}, doi = {10.22034/kalami.2024.5000265}, abstract = {A group of neuroscience researchers have considered some religious experiences to be related to some brain diseases such as temporal lobe epilepsy, psychosis, impaired communication between the cerebral hemispheres and other parts of the brain, which is the result of their research on the neural correlates of the cognitive functions of the human brain. Another group has adopted an atheistic-neurological approach to prophetic revelation, citing these scientific results and some evidences about the physical states of the Holy Prophet when he received revelation. They have reduced the revelation of the prophets to a kind of religious experience caused by the complications of brain disease. This research first studies the findings of neuroscience knowledge about the relationship between religious experience and brain diseases, using a "descriptive" method, then it proceeds to discuss the main issue of this article regarding the implication of these findings on the claim of supposing revelation as a disease, using an “analytic” method; and in order to solve the problem of neurological atheism, it investigates the revelation characteristics of Quranic verses (such as being an immediate knowledge and the basic distinctions between the content of revelation and religious experiences). In general, prophetic revelation is completely different from other religious experiences and it cannot be considered as a result of brain disease at all.}, keywords = {neurological atheism, prophetic revelation, supposing religious experience as a disease, }, title_fa = {واکاوی تأثیر رویکرد بیماری‌انگاری به تجربه دینی در نگرش الحاد عصب‌شناختی به وحی نبوی}, abstract_fa ={گروهی از پژوهشگران علوم اعصاب‌شناسی با توجه به تحقیقاتی که درباره‌ی همبسته‌های عصبی کارکردهای‌ شناختی مغز انسان داشته‌اند، بعضی تجربه‌های دینی را مرتبط با برخی بیماری‌های مغزی همچون صرع لوب گیجگاهی، روان‌گسیختگی، اختلال در ارتباط نیمکره‌های مغزی و سایر قسمت‌های آن دانسته‌اند. گروهی دیگر با استناد به این نتایج علمی و تمسک به شواهدی از حالت‌های جسمانی پیامبر اکرم در هنگام دریافت وحی، رویکردی الحادی ـ عصب‌شناختی درباره‌ی وحی نبوی اتخاذ کرده‌اند. آنان وحی پیامبران را به نوعی تجربه‌ی دینی ناشی از عوارض بیماری مغزی تقلیل داده‌اند. پژوهش حاضر نخست با روش «توصیفی» یافته‌های دانش عصب‌شناسی درباره‌ی رابطه‌ی تجربه‌ی دینی و بیماری‌های مغزی را مطالعه نموده، سپس با روش «تحلیلی» به مسئله‌ی اصلی این مقاله درباره‌ی دلالت این یافته‌ها بر ادعای بیماری‌انگاری وحی پرداخته و در جهت حل مسئله‌ی الحاد عصب‌شناختی، ویژگی‌های وحیانی آیات قرآن کریم (همچون علم حضوری بودن وحی و تمایزهای اساسی بین محتوای وحی و تجربه‌های دینی) را بررسی کرده است. در مجموع، وحی نبوی به‌کلی با سایر تجارب دینی تفاوت دارد و به‌هیچ‌وجه نمی‌توان آن را ناشی از بیماری مغزی دانست.}, keywords_fa = {الحاد عصب‌شناختي ,بيماري‌انگاري تجربة ديني ,وحی نبوی (ص) ,}, url = {https://kalami.nashriyat.ir/node/5000265}, eprint = {https://kalami.nashriyat.ir/sites/kalami.nashriyat.ir/files/article-files/5000265-1726484850.pdf} }