TY - JOUR ID - 5000661 TI - نقد استناد نظریة «رؤیاانگاری وحی» به آرای اهل معرفت JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 14 LA - fa SN - 2008-8876 AU - Morteza, Zadehbamari AD - دکتری فلسفه اسلامی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) AU - Hosein, mozaffari AD - استادیار - مؤسسه امام خمینی(ره) Y1 - 2024 PY - 2024 VL - 14 IS - 2 SP - 140EP - 125وحی ,رؤیا ,رؤیاانگاری ,سروش ,ابن‌عربی ,مولوی ,غزالی ,DO - 10.22034/kalami.2024.5000661 AB - از منظر سروش، وحی از سنخ رؤیا و در نتیجه جزو پایین‌ترین مراتب تجربه‌های دینی است. در واقع وحی رؤیایی محصول ذهن و ضمیر خلاّق و کشّاف رسول اکرم(ص) است و ایشان در زمینة وحی نقش فاعلیت و کاشفیت را ایفا می‌کند. بنابراین پیامبر(ص) نه تابع خداوند، بلکه تابع کشف خویش است. در نتیجه، یگانه مؤلف قرآن حضرت محمد(ص) و رؤیای اوست. سروش دیدگاه «رؤیای رسولانه» را دارای پیشینه‌ای تاریخی می‌داند و معتقد است: برخی اندیشمندان بزرگ اسلامی از مبدعان این نظریه هستند. ایشان با ذکر برخی از عبارات اهل معرفت، آن را ناظر به محوریت پیامبر(ص) در فرایند وحی و نقش فاعلی ایشان در تولید و شکل‌گیری قرآن می‌داند. این مقاله با روش «توصیفی ـ تحلیلی» به نقد دیدگاه سروش در باب رؤیاهای رسولانه پرداخته و با بررسی عبارات مذکور در کتب اهل معرفت، پرده از تفسیرهای ناروا و مغالطات آشکار سروش برداشته است. برخلاف برداشت‌های سروش، از منظر عرفا، نه تنها معانی، بلکه حروف، الفاظ، ترکیب کلمات، نظم آیات و هر آنچه «قرآن» نامیده می‌شود، نازل‌شده از سوی خداست، نه ثمرة نفس نبی، و این افراد به‌صراحت وحی را از جانب خدا و مربوط به فضای بیداری می‌دانند. UR - https://kalami.nashriyat.ir/node/5000661 L1 - https://kalami.nashriyat.ir/sites/kalami.nashriyat.ir/files/article-files/5000661-1726484862.pdf ER -