@article { author = {Goli, Javad and Ruhi, Abolfazl}, title = {بررسی تطبیقی دیدگاه خلق قرآن و بشری بودن قرآن (رویکرد معتزله و سروش)}, journal = {معرفت کلامی 4، زمستان 1389}, volume = {1}, number = {4}, pages = {113-142}, year = {2010}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8876}, eissn = {2980-8316}, doi = {}, abstract = {Mr. Soroush holds that the Quran is a human product and in order to support his theory in Islamic theology he attributes this theory to Mu'tazilites. He claims that Mu'tazilites believe that the Qur'an is something accidental and refers to its being created by man and its fallibility. The present paper tries to examine the question whether or not the Mu'tazilites' theory on the creation of the Qur'an has anything to do with Soroush's theory that the Qur'an is a human product. First, necessary data have been gathered from Mu'tazilites' works, valid theological resources, and Soroush's works, and then, the Mu'tazilites' and Soroush's theories on the Qur'an are expounded. Then the origins, basic fundamentals, arguments, and requisites of their theories are stated, criticized and contrasted. The research findings show that Soroush's standpoint on the Qur'an contradicts, from different sides, that of the Mu'tazilites. Contrary to Soroush's view, the Mu'tazilites believe that the Qur'an has been created by the Most High God and reject that idea that it is a man's product.}, keywords = {the Quran, Created Thing, human, the Mu'tazilites, Soroush., }, title_fa = {بررسی تطبیقی دیدگاه خلق قرآن و بشری بودن قرآن (رویکرد معتزله و سروش)}, abstract_fa ={سروش، قرآن را بشری معرفی کرده و کوشیده است با نسبت دادن این نظریه به معتزله، برای نظریه خود در کلام اسلامی ، خاستگاهی معرفی کند. وی مدعی است که باور معتزله به حادث بودن قرآن، به بشری و خطاپذیر بودن آن اشاره دارد. هدف این نوشتار، بررسی این مدعاست که آیا نظریه معتزله درباره خلق قرآن، به نظریه سروش درباره بشری بودن قرآن اشاره دارد؟ در این مقاله، با مراجعه به آثار معتزله، منابع معتبر کلامی و آثار سروش، اطلاعات لازم گردآوری شده سپس، با روش توصیفی ـ تحلیلی نظریات معتزله و سروش درباره‌ی قرآن تبیین شده و خاستگاه، مبانی، ادله و لوازم نظریات آنها ارائه و مورد نقد و بررسی تطبیقی قرار گرفته است. نتیجه این پژوهش این است که دیدگاه سروش با دیدگاه معتزله درباره قرآن از جهات مختلف در تضاد می باشد. بر خلاف نظر سروش، معتزلیان، خداوند متعال را خالق بدون واسطه قرآن دانسته و بشری بودن آن را مردود می دانند.}, keywords_fa = {قرآن ,مخلوق ,بشری ,معتزله و سروش ,}, url = {https://kalami.nashriyat.ir/node/612}, eprint = {} }