TY - JOUR ID - 621 TI - نظریه ایمانِ اشاعره JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 14 LA - fa SN - 2008-8876 AU - Naeimeh, AD - دکترای فلسفه و کلام، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران AU - Mohammad, Saeidi mehr AD - استاد - گروه فلسفه دانشگاه تربیت مدرس Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 2 IS - 1 SP - 5EP - 32ایمان ,عقل ,معرفت‌شناسی دینی ,نظریه ایمان ,DO - AB - جایگاه ویژة ایمان در میان مفاهیم دینی، سبب شده است که هریک از سنت های دینی دیدگاهی تفصیلی را دربارة معرفت شناسی ایمان، ماهیت ایمان و ویژگی های آن بپرورانند. امروزه چنین دیدگاهی را نظریة ایمان می نامند. هدف از نگارش این مقاله، استخراج مؤلفه های اصلی نظریة ایمان متکلمان اشعری متقدم است. با مرور دیدگاه های جمعی از مهم ترین متکلمان اشعری متقدم (از ابوالحسن اشعری تا پیش از غزالی) و تحلیل آن می توان به نظریه ای با این ویژگی ها مختصات زیر دست یافت: در نظر اشاعره منشأ ایمان، یقین درونی به اخبار رسول است؛ ماهیت ایمان، حقیقتی قلبی و ارادی است؛ متعلَّق ایمان از سنخ گزاره هاست و آنچه آدمی را به سوی آن می انگیزاند، امید به فضل خدا در ثواب و عقاب است؛ علت بیرونی تحقق ایمان، ارادة خداست؛ مسلمان بودن با مؤمن بودن تفاوت دارد؛ ایمان، تحتِ عقل (عقلِ مأمور و مؤید با شرع) و فوقِ علم است؛ معرفت، شرط لازم ولی غیرکافی ایمان، و حس درونی و تسلیم قلبی شرط کافی آن است. UR - https://kalami.nashriyat.ir/node/621 L1 - ER -