@article { author = {Ojaghi, Naser }, title = {وجوب نظر (به کارگیری عقل) در معارف دینی از منظر کلام اسلامی}, journal = {معرفت کلامی 5، بهار 1390}, volume = {2}, number = {1}, pages = {127-158}, year = {2012}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8876}, eissn = {2980-8316}, doi = {}, abstract = {For a long time the use of and reliance reason and rational thinking in religious sciences has been the subject of speculation in the field of religious thought. in Islam many theological schools not only recognize the validity of reason and rational thinking as a source for acquiring religious knowledge, but also consider the use of reason in this regard as obligatory. Theologians have provided evidence to support their argument. However, there is a controversy among 'Adliyah theologians and Ash'arites over whether the necessity of opining about judgments is rational or transmitted. Using a theoretical approach, the present paper discusses and evaluates Muslim theologians' arguments for the necessity of adherence to reason in the realm of religious knowledge and its being rational or authoritarian. The research concludes that only one argument about the necessity of opining is correct and the idea of rational necessity of opining has been approved}, keywords = {opining, necessity of opining, the knowledge of God, rational obligation., }, title_fa = {وجوب نظر (به کارگیری عقل) در معارف دینی از منظر کلام اسلامی}, abstract_fa ={بهره گیری از عقل و تفکر عقلی و اعتبار آن در معارف دینی، مسئله ای است که از دیرباز در قلمرو اندیشة دینی کانون توجه بوده است. در قلمرو اسلامی، مکاتب گوناگون کلامی نه تنها اعتبار عقل و تفکر عقلی را به منزلة منبعی برای رسیدن به معارف دینی به رسمیت می شناسند، بهره گیری از عقل را در این زمینه واجب می دانند. متکلمان برای اثبات این امر استدلال هایی نیز ترتیب داده اند. البته دربارة اینکه وجوب نظر از احکام عقلی است یا سمعی، میان متکلمان عدلیه و اشاعره اختلاف نظر دیده می شود. در این مقاله استدلال های متکلمان مسلمان بر وجوب تمسک به عقل (وجوب نظر) در قلمرو معارف دینی، و عقلی یا سمعی بودن آن از نظر ایشان، ارزیابی شده است. روش کار به این گونه است که نخست داده ها با مراجعه به منابع دست اول کلامی جمع آوری می شود و سپس کانون تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. با بررسی های انجام شده به این نتیجه می رسیم که دربارة وجوب نظر تنها یکی از استدلال ها درست است و همچنین وجوب عقلی نظر، تأیید می شود.}, keywords_fa = {نظر ,وجوب نظر ,معرفت خدا ,وجوب عقلی. ,}, url = {https://kalami.nashriyat.ir/node/626}, eprint = {} }