@article { author = {, Mohammad}, title = {ذاتی و عرضی در دین}, journal = {معرفت کلامی 6، تابستان 1390}, volume = {2}, number = {2}, pages = {27-50}, year = {2011}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8876}, eissn = {2980-8316}, doi = {}, abstract = {The present paper first deals with the definition of essential and accidental elements and explains the requisites of the idea of dividing the constituents of religion into accidental and essential. Then, it explains the refutations and criticisms directed to this viewpoint; and finally provides the true meaning, which religion adopts, for accidental and essential elements. This paper represents an intra-religious and extra-religious critique of the views of a number of domestic intellectuals who have been influenced by western philosophy, and philosophical hermeneutic subjects and philosophical historicism in particular. According to this viewpoint, most of Islam's genuine doctrines are regarded historical and time-bounded and lack permanent validity. The research uses a combination of analytical methods based on intellectual evidence and transmission.}, keywords = {Accidental, Essential, Religion, the aims of religion, }, title_fa = {ذاتی و عرضی در دین}, abstract_fa ={در این مقاله، نخست به تعریف عرضی و ذاتی و بیان لوازم قول به تقسیم عناصر تشکیل دهندة دین به عرضی و ذاتی می پردازیم و آن گاه نقض ها و نقدهای این دیدگاه را بیان، و در پایان معنای درستی را که می توان از عرضی و ذاتی در دین اراده کرد تبیین می کنیم. نوشتار حاضر نقدی است درون دینی و برون دینی بر نظرات برخی از روشن فکران داخلی که متأثر از فلسفة غرب و به ویژه مباحث هرمنوتیک فلسفی و هیستوریسیزم فلسفی اند. برپایة این نگاه بسیاری از آموزه های اصیل اسلام تاریخمند و زمانمند می شوند و از گردونة اعتبار دایم بیرون می روند. روش تحقیق در این مقاله، ترکیبی است از روش های تحلیلی، عقلی و نقلی.}, keywords_fa = {دین ,ذاتی ,عرضی ,مقاصد دین. ,}, url = {https://kalami.nashriyat.ir/node/632}, eprint = {https://kalami.nashriyat.ir/sites/kalami.nashriyat.ir/files/article-files/2_0.pdf} }