@article { author = {, Hasan}, title = {دلایل عقلی و قرآنی بر حسن و قبح ذاتی و عقلی افعال}, journal = {معرفت کلامی 7، پاییز 1390}, volume = {2}, number = {3}, pages = {95-114}, year = {2011}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8876}, eissn = {2980-8316}, doi = {}, abstract = {One of the controversial issues between 'Adilites (the twelvers and Mu'tazilites) and Ashʻarites is the intellectual- essential goodness and badness of acts. ʻAdlites advocate the idea of rational and essential goodness and badness of acts, but Ashʻarites reject it and believe in legal goodness and badness of acts. ʻAdlites, especially Twelvers, say that there are different rational and transmitted proofs for the goodness and badness of acts. Accepting this idea exerts many effects on theology, guide-knowing, ethics and precepts. Giving a descriptive, the present paper explores Quranic and rational evidence to confirm the idea of rational and essential goodness and badness of acts. The most important findings of this research show that, according to rational and Qur’anic evidence the goodness and badness of acts are essential, not conventional, man’s intellect comprehends the goodness and badness of acts and most of the necessary and doctrinal issues in Islam depend on rational and essential goodness and badness of acts }, keywords = {goodness and badness, essential goodness and badness, rational goodness and badness, legal goodness and badness, the Twelvers, Muʻtazilites, Ashʻarites, }, title_fa = {دلایل عقلی و قرآنی بر حسن و قبح ذاتی و عقلی افعال}, abstract_fa ={یکی از مسائل اختلافی میان عدلیه (امامیه و معتزله) و اشاعره، حسن و قبح ذاتی و عقلی افعال است. عدلیه به حسن و قبح ذاتی و عقلی افعال اعتقاد دارند؛ لکن اشاعره، حسن و قبح ذاتی و عقلی را انکار نموده، به حسن و قبح شرعی باور دارند. از دیدگاه عدلیه، به ویژه امامیه، برای حسن و قبح افعال دلایل گوناگون عقلی و نقلی وجود دارد و پذیرش این مبنا، آثار فراوانی در خداشناسی، راهنماشناسی، اخلاق و احکام دارد. این نوشتار، با روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی دلایل عقلی و قرآنی بر اثبات حسن و قبح ذاتی و عقلی افعال می پردازد. مهم ترین یافته‌ی پژوهش آن است که بر اساس دلایل عقلی و آیات قرآن، حسن و قبح افعال ذاتی است، نه اعتباری؛ و عقل، حسن و قبح افعال را درک می کند؛ و نیز بسیاری از مسائل اعتقادی و ضروری اسلام، وابسته به حسن و قبح ذاتی و عقلی افعال است.}, keywords_fa = {حسن و قبح عقلی ,حسن و قبح ,معتزله ,امامیه ,حسن و قبح ذاتی ,حسن و قبح شرعی ,اشاعره ,}, url = {https://kalami.nashriyat.ir/node/645}, eprint = {https://kalami.nashriyat.ir/sites/kalami.nashriyat.ir/files/article-files/5.pdf} }