TY - JOUR ID - 645 TI - دلایل عقلی و قرآنی بر حسن و قبح ذاتی و عقلی افعال JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 14 LA - fa SN - 2008-8876 AU - Hasan, AD - حوزوی - دانش آموخته سطح چهار فقه و اصول، حوزه علمیه قم Y1 - 2011 PY - 2011 VL - 2 IS - 3 SP - 95EP - 114حسن و قبح عقلی ,حسن و قبح ,معتزله ,امامیه ,حسن و قبح ذاتی ,حسن و قبح شرعی ,اشاعره ,DO - AB - یکی از مسائل اختلافی میان عدلیه (امامیه و معتزله) و اشاعره، حسن و قبح ذاتی و عقلی افعال است. عدلیه به حسن و قبح ذاتی و عقلی افعال اعتقاد دارند؛ لکن اشاعره، حسن و قبح ذاتی و عقلی را انکار نموده، به حسن و قبح شرعی باور دارند. از دیدگاه عدلیه، به ویژه امامیه، برای حسن و قبح افعال دلایل گوناگون عقلی و نقلی وجود دارد و پذیرش این مبنا، آثار فراوانی در خداشناسی، راهنماشناسی، اخلاق و احکام دارد. این نوشتار، با روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی دلایل عقلی و قرآنی بر اثبات حسن و قبح ذاتی و عقلی افعال می پردازد. مهم ترین یافته‌ی پژوهش آن است که بر اساس دلایل عقلی و آیات قرآن، حسن و قبح افعال ذاتی است، نه اعتباری؛ و عقل، حسن و قبح افعال را درک می کند؛ و نیز بسیاری از مسائل اعتقادی و ضروری اسلام، وابسته به حسن و قبح ذاتی و عقلی افعال است. UR - https://kalami.nashriyat.ir/node/645 L1 - https://kalami.nashriyat.ir/sites/kalami.nashriyat.ir/files/article-files/5.pdf ER -