@article { author = {, Mohammad}, title = {تبیین فلسفی وحی از دیدگاه ابن‌سینا}, journal = {معرفت کلامی 8، بهار و تابستان 1391}, volume = {3}, number = {1}, pages = {27-46}, year = {2013}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8876}, eissn = {2980-8316}, doi = {}, abstract = {Avicenna, one of the eminent peripatetic philosophers in Islamic world, has provided a special explanation for revelation. In his view, the origin of revealed sciences is Active Intellect and a prophet's soul is connected to Active Intellect by interacting with sacred intellect and the knowledge of the Unseen is reflected in his soul. Then this knowledge which is received by the prophet's imaginative faculty reach his common sense in a particular manner having the form of words. The present paper examines the different aspects of Avicenna's theory about revelation analysis in terms of his ontological and epistemological principles contained in his different works and shows how this philosopher has used his peripatetic philosophical principles for explaining such theological phenomenon like revelation}, keywords = {Avicenna revelation, sacred intellect, Common Sense, Active Intellect, imaginative faculty, }, title_fa = {تبیین فلسفی وحی از دیدگاه ابن‌سینا}, abstract_fa ={ابن سینا، از برجسته ترین متفکران مشایی جهان اسلام، تبیین ویژه ای از وحی ارائه داده است. از دیدگاه او، منشأ علوم وحیانی، عقل فعال است و نفس نبی بر اثر برخورداری از عقل قدسی، به عقل فعال متصل شده، معارف غیبی در نفس او منعکس می گردد؛ سپس این معارف دریافتی توسط قوة متخیلة نبی، محاکات می شود و به صورت جزئی و در قالب الفاظ، به حس مشترک نبی می رسند. این نوشته سعی دارد ابعاد مختلف نظریة را در باب تحلیل وحی، با توجه به مبانی هستی شناختی و معرفت شناختی وی در آثار مختلفش واکاوی کند و نشان دهد که این فیلسوف چگونه از مبانی فلسفی مشایی خود در تبیین پدیدة کلامی همچون وحی بهره گرفته است.}, keywords_fa = {ابن‌سینا ,وحی ,عقل فعال ,حس مشترک ,عقل قدسی ,قوه متخیله ,}, url = {https://kalami.nashriyat.ir/node/653}, eprint = {https://kalami.nashriyat.ir/sites/kalami.nashriyat.ir/files/article-files/2_1.pdf} }