@article { author = {, Reza}, title = {جستاری در کلام قرائیمی}, journal = {معرفت کلامی 8، بهار و تابستان 1391}, volume = {3}, number = {1}, pages = {63-88}, year = {2013}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8876}, eissn = {2980-8316}, doi = {}, abstract = {During the Middle Ages different intellectual trends took form among the Jews. Among these trends is a theological trend with two Karaite and rabbinical orientations, which tried under the influence of Mu'tazilah school of Basra, to justify and explain Jewish doctrines. Despite common language and source of revelation of the two, the main difference between Karaites and rabbis is that Karaites ignore tradition. Karaites merely believe in the authority of the Bible and consider that tradition or the spoken form of Torah as invalid and it is something framed by rabbis, who consider it to be as valid and holy as the written Torah. Although Karaites are more associated with theology than their rival, only few of their works have been found. Since no independent research has been conducted on the issue, the main aim of the present paper is to provoke further discussions by providing a brief account on the views and thoughts of some important personalities of Karaite sect (such as Ya'qub Qirqisani, Yafeth b. Ali, and Yusuf Al-Basir) and citing some cases which show how much they indebted to Mu'tazilah school}, keywords = {Karaite theology, Mu'tazilah theology, ʻAnan b. Dawood, Ya'qub Qirqisani, Yafeth b. Ali., }, title_fa = {جستاری در کلام قرائیمی}, abstract_fa ={در طول قرون وسطی جریان های فکری مختلفی در میان یهودیان پدید آمد. جریان کلامی قرائیمی و حاخامی از جمله جریان های مطرح در آن دوره است که با تأثیرپذیری از معتزله بصره درصدد توجیه و تبیین آموزه های یهودی برآمد. به رغم زبان و منبع الهام مشترک حاخام ها و قرائیمی ها، اختلاف اساسی آنها به انکار سنت از سوی قرائیمی ها برمی گردد. قرائیمی ها تنها به مرجعیت کتاب مقدس قائل بودند و برای سنت یا تورات شفاهی، که به زعم حاخام ها به لحاظ اعتبار و قداست همچون تورات مکتوب است، هیچ گونه اعتباری قائل نبوده، و آن را برساخته ذهن حاخام ها می دانستند. هرچند نام قرائیمی ها بیشتر از نام رقیبشان با علم کلام تداعی می شود، اما آثار چندان زیادی از ایشان در دسترس نیست. نظر به اینکه تاکنون تحقیق مستقلی در این زمینه صورت نگرفته است، این پژوهش با ارائه گزارش اجمالی از برخی آراء و افکار چند شخصیت مطرح فرقه فوق و نیز در مواردی میزان وام داری آنها به معتزله، می تواند راه را برای بحث های جدید، هموار سازد.}, keywords_fa = {کلام قرائیمی ,کلام معتزلی ,عنان‌بن داود ,یعقوب قرقسانی ,یافث‌بن علی ,}, url = {https://kalami.nashriyat.ir/node/655}, eprint = {https://kalami.nashriyat.ir/sites/kalami.nashriyat.ir/files/article-files/4_1.pdf} }