@article { author = {Youfiyan, Hasan and Khoshsohbat, Morteza}, title = {حقیقت انسان و تأثیر آن در تبیین حیات پس از مرگ؛ از نگاه سید مرتضی}, journal = {معرفت کلامی 9، پاییز و زمستان 1391}, volume = {3}, number = {2}, pages = {25-48}, year = {2012}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8876}, eissn = {2980-8316}, doi = {}, abstract = {The exploring the question of the life after death and resurrection depends on recognizing man's reality and his existential spheres. Thinkers have provided different explanations in this respect through offering different approaches, most of which are based on philosophical approach. However, many Muslim theologians have a materialistic view on man and do not accept the very existence of soul or the idea of its immateriality. They, however, believe in resurrection and provide their own explanation about the life after death. Sayyed Murtaza is the first Shiite theologian who presented this approach in theologians' anthropological discussions. The proofs he has provided for his view are mostly based on the materiality of perception and irrationality of accepting man's immaterial sphere. Accordingly, he has provided a different explanation of the reality of death, isthmus and the hereafter. The present paper uses to expound his view}, keywords = {reality of man, Body, spirit, soul, death, isthmus, the hereafter, Sayyed Murtaza., }, title_fa = {حقیقت انسان و تأثیر آن در تبیین حیات پس از مرگ؛ از نگاه سید مرتضی}, abstract_fa ={تبیین حیات پس از مرگ و معاد، مبتنی بر شناخت حقیقت انسان و ساحت های وجودی اوست. اندیشمندان با ارائه‌ی رویکردهای گوناگون در این زمینه، تبیین های متفاوتی را ارائه کرده اند، که عمدتاً مبتنی بر رویکرد فلسفی در این زمینه اند؛ اما بسیاری از متکلمان مسلمان، دیدگاهی مادی انگارانه از انسان دارند و اصل وجود نفس یا غیرمادی بودن آن را نمی پذیرند. با این حال، ایشان به معاد باور دارند و درباره‌ی حیات پس از مرگ تبیین ویژه‌ی خود را ارائه می دهند. سید مرتضی نخستین متکلم شیعی است که این رویکرد را در مباحث انسان شناختی متکلمان مطرح ساخته است. ادله ای که وی بر این مطلب اقامه کرده، اغلب مبتنی بر مادی بودن ادراک و عدم معقولیت پذیرش ساحتی غیرمادی در انسان اند. براین اساس وی از حقیقت مرگ، عالم برزخ و آخرت نیز تبیینی متفاوت ارائه می دهد. این مقاله، با رویکردی توصیفی ـ تحلیلی دیدگاه سید مرتضی را بررسی می کند.}, keywords_fa = {نفس ,آخرت ,روح ,برزخ ,بدن ,مرگ ,حقیقت انسان ,سید مرتضی ,}, url = {https://kalami.nashriyat.ir/node/663}, eprint = {https://kalami.nashriyat.ir/sites/kalami.nashriyat.ir/files/article-files/2_3.pdf} }