@article { author = {, Seyed Mustafa and Sajedi, Abolfazl}, title = {دین و مدرنیته؛ بررسی رویکرد فروکاهشی به دین در نسبت با مدرنیته}, journal = {معرفت کلامی 10، بهار و تابستان 1392}, volume = {4}, number = {1}, pages = {93-114}, year = {2013}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8876}, eissn = {2980-8316}, doi = {}, abstract = {If there is a contradiction between religion and modernity, how it can be resolved? In this contradiction, some propose the priority of religion; others propose the priority of modern culture and still others propose a middle way. In the view of Mr. Malekiyan, religion is applied to religious texts, men's understandings of these texts and religious men's deeds. Traditional understanding of religion is a fundamentalist and history-based understanding, which contradicts modernity. Therefore, he defines spirituality as rationalized religion and proposes modern interpretation of religion instead of its traditional understanding. Traditional understanding of religions contradicts with some of the components of modernity. Since these components are inevitable, we should propose an understanding of religion in order to resolve its contradiction with modernity. To criticize this view, it should be said that some of the components of the religion- the one claimed by him- which contradict modernity do not essentially exist in religions or at least in Islam and the others which are regarded as components of religion enjoy intellectual and epistemic support. A descriptive-analytical-critical method is used in this paper}, keywords = {Religion, Modernity, tradition, modernization, modern, Modernism, }, title_fa = {دین و مدرنیته؛ بررسی رویکرد فروکاهشی به دین در نسبت با مدرنیته}, abstract_fa ={در عصر مدرن اگر تعارضی میان دین و مدرنیته باشد، این تعارض چگونه قابل رفع و رجوع است؟ در این تعارض برخی تقدم دین، بعضی تقدم فرهنگ مدرن و برخی نیز راهی میانه را مطرح می سازند. در نگاه آقای ملکیان، دین هم به متون دینی و هم به برداشت های انسان ها از آن متون و نیز به اعمال انسان های متدین اطلاق می شود. فهم سنتی از دین، فهم بنیادگرایانه و مبتنی بر تاریخ است که با مدرنیته سازگار نیست. از این رو وی معنویت را به منزله‌ی دین عقلانی شده، و تفسیر مدرن از دین را به جای فهم سنتی از دین ارائه می کند. فهم سنتی از دین با برخی از مؤلفه های مدرنیته سازگار نیست. پس از آنجا که این مؤلفه ها اجتناب ناپذیرند، باید از دین فهمی ارائه دهیم که ناسازگاری با مدرنیته در آن برطرف شود. در نقد این دیدگاه باید گفت اولاً برخی از مؤلفه هایی که در دین مورد ادعای او با مدرنیته درگیر می شوند، اصولاً در ادیان یا دست کم در دین اسلام وجود ندارند و برخی دیگر که از مؤلفه های دین به شمار می روند، از پشتوانه‌ی عقلی و معرفتی برخوردارند. روش این مقاله توصیفی، تحلیلی و انتقادی است.}, keywords_fa = {دين، مدرنيته، سنت، تجدد، مدرن، مدرنيسم ,}, url = {https://kalami.nashriyat.ir/node/675}, eprint = {https://kalami.nashriyat.ir/sites/kalami.nashriyat.ir/files/article-files/5_4.pdf} }