@article { author = {Khoshsohbat, Morteza}, title = {معاد جسمانی از منظر علّامه طباطبائی، با تأکید بر تفسیر المیزان}, journal = {معرفت کلامی 12، بهار و تابستان 1393}, volume = {5}, number = {1}, pages = {35-56}, year = {2014}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8876}, eissn = {2980-8316}, doi = {}, abstract = {Although Allamah Tabatabaii was expert in most religious sciences, he has not penned so much on bodily resurrection, which has caused disagreement among interpreters and propagators of his thoughts about his view on this kind of resurrection. In order to elaborate on his view on bodily resurrection, the present paper studies his anthropological views such as two dimensionality of man, authenticity, immateriality and eternity of soul, relationship between body and soul, the role of body in man’s identity and necessity of assembly of body and its quality. Its seems that although Allamah accepts most philosophical teachings of transcendent philosophy and uses them in interpreting Quranic verses on bodily resurrection, he does not accept Mulla Sadra’s theory that other worldly body is originator of soul and based on it, utilizes the principle of substantive motion for body as it is utilized for soul and proposes another explanation for bodily resurrection which can be compared with Modarres Zonooni’s view.}, keywords = {reality of man, soul, Body, assembly of body, Bodily Resurrection, Allamah Tabatabaii, }, title_fa = {معاد جسمانی از منظر علّامه طباطبائی، با تأکید بر تفسیر المیزان}, abstract_fa ={علّامه طباطبائی با اینکه در بسیاری از علوم دینی صاحب نظر بوده ، در بحث معاد جسمانی کمتر قلم زده است و این مسئله موجب شده تا دیدگاه ایشان درباره‌ی معاد جسمانی، کانون اختلاف مفسران و مروجان اندیشه های علّامه قرار گیرد. در این نوشتار برای تبیین دیدگاه ایشان به بررسی دیدگاه های انسان شناختی ایشان همچون دوساحتی بودن انسان، اصالت نفس، مجرد و جاودانه بودن آن، رابطه‌ی نفس و بدن و نقش بدن در هویت انسان، ضرورت حشر بدن و کیفیت آن می پردازیم. به نظر می رسد ایشان علی رغم پذیرش بیشتر آموزه های فلسفی حکمت متعالیه و تأثیر دادن آنها بر تفسیر آیات قرآن در بحث معاد جسمانی، با نپذیرفتن نظریه‌ی صدرالمتألهین که بدن اخروی را مُنشَأ نفس و قائم به آن می داند، اصل حرکت جوهری را همان گونه که در نفس مطرح است در بدن هم مطرح می کند و تبیینی دیگر از معاد جسمانی ارائه می دهد که می توان آن را بر دیدگاه مدرس زنوزی تطبیق داد.}, keywords_fa = {نفس ,علّامه طباطبائی ,بدن ,معاد جسمانی ,حقیقت انسان ,حشر بدن ,}, url = {https://kalami.nashriyat.ir/node/690}, eprint = {https://kalami.nashriyat.ir/sites/kalami.nashriyat.ir/files/article-files/2_6.pdf} }