TY - JOUR ID - 690 TI - معاد جسمانی از منظر علّامه طباطبائی، با تأکید بر تفسیر المیزان JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 14 LA - fa SN - 2008-8876 AU - Morteza, Khoshsohbat AD - دکتری - کلام اسلامی، آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 5 IS - 1 SP - 35EP - 56نفس ,علّامه طباطبائی ,بدن ,معاد جسمانی ,حقیقت انسان ,حشر بدن ,DO - AB - علّامه طباطبائی با اینکه در بسیاری از علوم دینی صاحب نظر بوده ، در بحث معاد جسمانی کمتر قلم زده است و این مسئله موجب شده تا دیدگاه ایشان درباره‌ی معاد جسمانی، کانون اختلاف مفسران و مروجان اندیشه های علّامه قرار گیرد. در این نوشتار برای تبیین دیدگاه ایشان به بررسی دیدگاه های انسان شناختی ایشان همچون دوساحتی بودن انسان، اصالت نفس، مجرد و جاودانه بودن آن، رابطه‌ی نفس و بدن و نقش بدن در هویت انسان، ضرورت حشر بدن و کیفیت آن می پردازیم. به نظر می رسد ایشان علی رغم پذیرش بیشتر آموزه های فلسفی حکمت متعالیه و تأثیر دادن آنها بر تفسیر آیات قرآن در بحث معاد جسمانی، با نپذیرفتن نظریه‌ی صدرالمتألهین که بدن اخروی را مُنشَأ نفس و قائم به آن می داند، اصل حرکت جوهری را همان گونه که در نفس مطرح است در بدن هم مطرح می کند و تبیینی دیگر از معاد جسمانی ارائه می دهد که می توان آن را بر دیدگاه مدرس زنوزی تطبیق داد. UR - https://kalami.nashriyat.ir/node/690 L1 - https://kalami.nashriyat.ir/sites/kalami.nashriyat.ir/files/article-files/2_6.pdf ER -