@article { author = {Pur-Abbas, Mohammad and , Mohammad Hossein and Hassan-pur, Maryam}, title = {حقیقت توحید عبادی در اندیشه تفسیری علّامه طباطبائی و آلوسی بغدادی «با رویکرد نقد اندیشه های وهابیت»}, journal = {معرفت کلامی 14، بهار و تابستان 1394}, volume = {6}, number = {1}, pages = {101-120}, year = {2015}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8876}, eissn = {2980-8316}, doi = {}, abstract = {Doctrinal monotheism is an important manifestation of monotheism and the religious figures in all Islamic sects have always been in agreement on it. However, there is no common understanding and agreement among them on the truth of religious monotheism or the meaning of polytheism in worship. Since this disagreement is mainly rooted in different understandings of the concept of worship. In this study, in the light of two major Shiite and Sunni commentator, namely Allama Tabatabai and Alusi Baghdadi, at first we have tried to explain the truth of worship through conceptual analysis of the term worship in the Quran. Then, having proved the inadequacy and insufficiency of each of those meanings, we have demonstrated that true worship is combinatory. That is, in addition to an act indicative of humility and inner modesty, other components, such as the belief in the divinity and deity of God and independence in divinity and deity, are effective in making an act of worship. }, keywords = {monotheism, worship, Tabatabai, Alusee, Wahhabism, }, title_fa = {حقیقت توحید عبادی در اندیشه تفسیری علّامه طباطبائی و آلوسی بغدادی «با رویکرد نقد اندیشه های وهابیت»}, abstract_fa ={توحید عبادی به عنوان یکی از جلوه های مهم توحید، همواره مورد وفاق شخصیت های دینی در همه‌ی فرقه های اسلامی بوده است. با این وجود، درباره‌ی اینکه حقیقت توحید عبادی چیست و به چه عملی شرک در عبادت اطلاق می شود، فهم مشترک و وحدت نظری در میان آنان مشاهده نمی شود. ازآنجاکه منشأ این اختلاف نظرها تا حد بسیاری به سبب دریافت های متفاوت از مفهوم عبادت است، در این پژوهش کوشیده ایم در پرتو اندیشه های تفسیری دو مفسر بزرگ شیعه و اهل سنت، یعنی علّامه طباطبائی و آلوسی بغدادی، نخست با تحلیل مفهومی واژه‌ی عبادت در کاربرد قرآنی آن به تبیین حقیقت عبادت بپردازیم، و در وهله‌ی بعد و با اثبات نقصان و عدم توانایی هر کدام از آن معانی، نشان داده ایم که عبادت حقیقتی ترکیبی است؛ یعنی علاوه بر عملی گویای خضوع و تذلل باطنی است، مؤلفه های دیگری همچون اعتقاد به الوهیت و ربوبیت معبود و نیز استقلال در این الوهیت و ربوبیت در عبادی شدن یک عمل مؤثرند.}, keywords_fa = {توحید ,عبادت ,وهابیت ,طباطبائی ,آلوسی ,}, url = {https://kalami.nashriyat.ir/node/712}, eprint = {https://kalami.nashriyat.ir/sites/kalami.nashriyat.ir/files/article-files/5_8.pdf} }