@article { author = {Kermani, Alireza}, title = {بررسی تطبیقی معاد در عرفان،‌ فلسفه و کلام}, journal = {معرفت کلامی 15، پاییز و زمستان 1394}, volume = {6}, number = {2}, pages = {7-}, year = {2016}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8876}, eissn = {2980-8316}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی تطبیقی معاد در عرفان،‌ فلسفه و کلام}, abstract_fa ={به تبع جایگاه برجسته آموزة معاد در متون دینی، متفکران مسلمان نیز با هدفی هستی شناسانه و یا به منظور اثبات یا دفاع از تعالیم دینی به بررسی و تحلیل معاد پرداخته اند. در این میان گروهی از متکلمان و فیلسوفان مبتنی بر برخی مبانی، به انحصار معاد در جسمانی یا روحانی معتقد شده اند؛ اما عارفان همگام با بسیاری از متفکران مسلمان این انحصار را کامل ندانستند و معاد را در کیفیت جسمانی و روحانی آن پذیرفتند. عارفان در تبیین و تقریر این دیدگاه عمدتاً از متفکران دیگر فاصله  می گیرند و مبتنی بر مبانی ای همچون نظام مظهریت، حقیقت انسان، مرگ و معاد با اعتقاد به تفاوت نشئات مختلف قیامت، برای انسان در هنگام حشر لزوماً بدن طبیعی عنصری قایل هستند و در مواطن استقراریه بهشت و جهنم، جهنمیان را دارای بدن طبیعی عنصری و بهشتیان را دارای بدنی طبیعی و لطیف می دانند.}, keywords_fa = {کلام ,فلسفه ,عرفان ,معاد ,معاد روحانی ,معاد جسمانی ,}, url = {https://kalami.nashriyat.ir/node/723}, eprint = {https://kalami.nashriyat.ir/sites/kalami.nashriyat.ir/files/article-files/1_9.pdf} }