@article { author = {Ramin, Farah}, title = {بازتعریف مفهوم نظم}, journal = {معرفت کلامی 16، بهار و تابستان 1395}, volume = {7}, number = {1}, pages = {25-43}, year = {2016}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8876}, eissn = {2980-8316}, doi = {}, abstract = {The teleological argument has long been of interest to philosophers and theologians. Despite the convergence of the content of this argument with the themes of revelation, there are many disagreements over the essence, fundamentals, premises and results of this argument. Dealing with the nature of the concept of order, determining the examples of order in the natural world, the reason for order and its implications for the existence of an intelligent moderator has always been a concern for the researchers in the field of modern theology. Since many disputes and divisions concerning the argument of order (for proving God's existence) are due to the ambiguity in its conceptual principles, the present paper seeks to explore the concept and forms of order. Order is an analogical concept; it is a philosophical secondary intelligible that is based on the three elements of components, harmony and purposefulness. Each of these elements are necessary (but not sufficient) for the realization of this concept. The concept of order is divided into various kinds with several criteria. Researchers believe that some of these forms cannot be used in this argument. In this paper, we attempt to review these viewpoints}, keywords = {concept of order, final order, causal order, aesthetic order., }, title_fa = {بازتعریف مفهوم نظم}, abstract_fa ={برهان نظم از دیرباز مورد توجه فیلسوفان و متکلمان بوده است. با وجود تقارب محتوای این برهان با مضامین وحی، در ماهیت، مبادی، مقدمات و نتایج آن اختلاف نظر فراوانی وجود دارد و پاسخ به چیستی مفهوم نظم، تعیین مصادیق نظم در جهان طبیعت، چرایی نظم و چگونگی دلالت نظم بر وجود ناظم هوشمند همواره دغدغه پژوهشگران در حوزه کلام جدید است.                                این مقاله در پی آن است که به واکاوی مفهوم و اقسام نظم بپردازد، زیرا بسیاری از اختلاف ها و تشتت آرا در باب برهان نظم (برای اثبات وجود خدا)، ناشی از ابهام در مبادی تصوری آن است. نظم مفهومی قیاسی و معقول ثانی فلسفی است که به سه عنصر داشتن اجزا، هماهنگی و هدفداری متکی است. هر کدام از این عناصر شرط لازم (و نه شرط کافی) برای حصول این مفهوم هستند. مفهوم نظم با ملاک های متعدد به اقسام گوناگون تقسیم می شود. محققان معتقدند برخی از اقسام در این برهان کارایی ندارند. در این نوشتار، سعی بر آن است که به بررسی و نقد این دیدگاه ها بپردازیم.}, keywords_fa = {مفهوم نظم ,نظم غایی ,نظم علّی ,نظم زیبایی شناختی ,}, url = {https://kalami.nashriyat.ir/node/734}, eprint = {https://kalami.nashriyat.ir/sites/kalami.nashriyat.ir/files/article-files/2_10.pdf} }