@article { author = {, Mahdi and , Ahmad}, title = {نظریۀ فطرت آیت‌الله شاه‌آبادی و کارکردهای کلامی ـ اخلاقی آن}, journal = {معرفت کلامی 17، پاییز و زمستان 1395}, volume = {7}, number = {2}, pages = {53-70}, year = {2017}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8876}, eissn = {2980-8316}, doi = {}, abstract = {The perfect mystic, his eminence ‘Allamah Mirza Mohammad Ali Shahabadi who is one of the well-known personalities and geniuses of the time, and truly, he should be considered as the solemn interpreter of Qur’anic fitrah. With his theory of fitrah, he established a solid base in explaining the relationship between the genetical [takwīn] book (man) and the compiled book (Qur’an). The fact that the entirety of religion with all of its principles and branches as well as its jurisprudence, morality, and doctrines is rooted in the fitrah of man, is something which can be derived from the fitrah theory of ‘Allamah Shahabadi. In this paper, effort has been made to explain the fitrah theory. Furthermore, this paper has sought to discuss, analyze, and prove the innateness of all the pillars and components of religion (monotheism, belief in Resurrection Day, prophethood, imamate, morality, and the laws) as being based on the fitrah theory of Ayatollah Shahabadi. Moreover, some of the results which have been obtained from this theory have been mentioned, such as making use of this theory to prove that “the earth cannot be empty of the vicegerent of Allah.”}, keywords = {fitrah; monotheism; belief in Resurrection Day, guardianship [wilāyah], morality, love., }, title_fa = {نظریۀ فطرت آیت‌الله شاه‌آبادی و کارکردهای کلامی ـ اخلاقی آن}, abstract_fa ={عارف کامل، حضرت علامه میرزامحمد علی شاه آبادی که از نوادر دوران و نوابغ زمان است و حقیقتاً ایشان را باید مفسر جدی فطرتِ قرآنی دانست، با نظریۀ فطرت خود، مبنای وثیقی در تبیین ارتباط میان کتاب تکوین (انسان) و کتاب تدوین (قرآن) بنا نهاد. اینکه تمام دین با همۀ اصول و فروعش و با فقه و اخلاق و اعتقادیاتش ریشه در فطرت بشری داشته باشد، می تواند از نظریۀ فطرت علامه شاه آبادی قابل اصطیاد باشد. لذا در این مقاله به تبیین نظریۀ فطرت ایشان پرداخته و کوشیده ایم که فطری بودن تمام ارکان و اجزای دین (توحید، معاد، نبوت و امامت، اخلاق و احکام) را مبتنی بر نظریۀ فطرت آیت الله شاه آبادی مورد بحث و بررسی قرار دهیم و به اثبات برسانیم. همچنین به برخی از نتایج حاصل از این نظریه در حوزه های گوناگون دین و اخلاق، از جمله استفاده ای که می توان از آن در اثبات «خالی نبودن زمین از حجت حق» کرد، اشاره شده است.}, keywords_fa = {توحید ,اخلاق ,فطرت ,عشق ,ولایت ,معاد ,}, url = {https://kalami.nashriyat.ir/node/746}, eprint = {https://kalami.nashriyat.ir/sites/kalami.nashriyat.ir/files/article-files/3_11.pdf} }