@article { author = {Saeidi mehr, Mohammad and , Mahdi}, title = {معنای «نفی صفات» در آموزه¬های شیعی از دیدگاه سیداحمد کربلایی و سیدمحمدحسین طباطبائی}, journal = {معرفت کلامی 18، بهار و تابستان 1396}, volume = {8}, number = {1}, pages = {61-78}, year = {2017}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8876}, eissn = {2980-8316}, doi = {}, abstract = {In the Shia sources of traditions, some hadiths consider the doctrine of negation of the Attributes as the most perfect form of monotheism and the system of monotheism. These narrations have been interpreted in different ways. For instance, Mulla Sadra and the commentators of his works try to apply these narrations to the theory of denotational objectivity, but some Shiite scholars, such as Sayyed Ahmad Karbala'i and Sayyed Mohammad Hussein Tabataba'i argue that these narrations are mainly concerned with the meaning of the theory of objectivity. In his correspondence with Sheikh Mohammad Hossein Esfahani and Allameh Tabataba'i, Sayyed Ahmad Karbala'i uses a mystical approach to discuss this subject in various works and through presenting rational proof and scrutinizing narrative evidence, proves the reasonability of his theory. After classifying and analyzing various interpretations of these traditions, this paper attempts to prove that among the views of Muslim scholars, the mystical interpretation of the mentioned traditions (especially the one with the assertion of Allameh Tabatabai) is more consistent with the doctrines of the Shia leaders about the relationship between the Divine Essence and Attributes}, keywords = {negation of attributes, ascribed Unity, attributive unity, Sayyed Ahmad Karbala'i, Allameh Tabatabai, }, title_fa = {معنای «نفی صفات» در آموزه¬های شیعی از دیدگاه سیداحمد کربلایی و سیدمحمدحسین طباطبائی}, abstract_fa ={برخی احادیث در منظومه‌ی روایی شیعه، آموزۀ نفی صفات را به عنوان کمال توحید و نظام توحید معرفی کرده اند. تفاسیر متعددی از این روایات شده است؛ از جمله صدرالمتألهین و شارحان وی کوشیده اند این روایات را بر نظریه‌ی عینیت مصداقی تطبیق دهند؛ اما برخی از عالمان شیعه چون سیداحمد کربلایی و سیدمحمدحسین طباطبائی بر آن اند که این روایات معنایی دقیق تر از نظریۀ عینیت را افاده می کنند. سیداحمد کربلایی در مکاتبات خود با شیخ محمدحسین اصفهانی و علامه‌ی طباطبائی در آثار متعددی با رویکردی عرفانی در این باره بحث کرده  و با اقامۀ برهان عقلی و ژرف کاوی ادله‌ی نقلی نظریۀ خود را مدلل ساخته اند. مقاله حاضر می کوشد پس از طبقه بندی و تحلیل تفاسیر گوناگون این روایات، به اثبات این مدعا همت گمارد که در میان آرای اندیشمندان مسلمان، تفسیر عرفانی روایات یادشده (به ویژه با تقریر علامه طباطبائی) با آموزۀ پیشوایان شیعه در تبیین رابطه‌ی ذات و صفات الهی هماهنگی بیشتری دارد.}, keywords_fa = {علامه طباطبائی ,نفی صفات ,توحید اطلاقی ,توحید صفاتی ,سیداحمد کربلایی ,}, url = {https://kalami.nashriyat.ir/node/758}, eprint = {https://kalami.nashriyat.ir/sites/kalami.nashriyat.ir/files/article-files/4_12.pdf} }