TY - JOUR ID - 758 TI - معنای «نفی صفات» در آموزه¬های شیعی از دیدگاه سیداحمد کربلایی و سیدمحمدحسین طباطبائی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 14 LA - fa SN - 2008-8876 AU - Mohammad, Saeidi mehr AD - استاد - گروه فلسفه دانشگاه تربیت مدرس AU - Mahdi, AD - دانشجوی دکتری - رشته کلام اسلامی،‌ دانشگاه شهید مطهری Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 8 IS - 1 SP - 61EP - 78علامه طباطبائی ,نفی صفات ,توحید اطلاقی ,توحید صفاتی ,سیداحمد کربلایی ,DO - AB - برخی احادیث در منظومه‌ی روایی شیعه، آموزۀ نفی صفات را به عنوان کمال توحید و نظام توحید معرفی کرده اند. تفاسیر متعددی از این روایات شده است؛ از جمله صدرالمتألهین و شارحان وی کوشیده اند این روایات را بر نظریه‌ی عینیت مصداقی تطبیق دهند؛ اما برخی از عالمان شیعه چون سیداحمد کربلایی و سیدمحمدحسین طباطبائی بر آن اند که این روایات معنایی دقیق تر از نظریۀ عینیت را افاده می کنند. سیداحمد کربلایی در مکاتبات خود با شیخ محمدحسین اصفهانی و علامه‌ی طباطبائی در آثار متعددی با رویکردی عرفانی در این باره بحث کرده  و با اقامۀ برهان عقلی و ژرف کاوی ادله‌ی نقلی نظریۀ خود را مدلل ساخته اند. مقاله حاضر می کوشد پس از طبقه بندی و تحلیل تفاسیر گوناگون این روایات، به اثبات این مدعا همت گمارد که در میان آرای اندیشمندان مسلمان، تفسیر عرفانی روایات یادشده (به ویژه با تقریر علامه طباطبائی) با آموزۀ پیشوایان شیعه در تبیین رابطه‌ی ذات و صفات الهی هماهنگی بیشتری دارد. UR - https://kalami.nashriyat.ir/node/758 L1 - https://kalami.nashriyat.ir/sites/kalami.nashriyat.ir/files/article-files/4_12.pdf ER -