TY - JOUR ID - 778 TI - نظریه‌ی مادی بودن ساحت مثالی انسان و شواهد آن در روایات و علوم تجربی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 14 LA - fa SN - 2008-8876 AU - Mousa, AD - دانشیار - فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز AU - Marjan, AD - دانشجوی دکتری Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 9 IS - 1 SP - 21EP - 36نفس ,روح ,انرژی ,مجرد ,ماده لطیف ,DO - AB - مسئله تجرد یا مادیت نفس، همچنان مسئله‌ی چالش برانگیزی برای متکلمان و فیلسوفان است. فلاسفه به تجرد، و شماری از متکلمان به مادیت آن معتقدند. این مقاله با طرح نظریه‌ی سه ساحتی بودن انسان و بررسی خصوصیات ساحت سوم به عنوان بُعد مثالی، درصدد حل اختلاف یادشده است که در صورت پذیرش آن، ظواهر متون دینیِ ناظر به مادیت روح، نیازمند تأویل نخواهند بود. انسان غیر از «نفس» مجرد و «بدن» مادی، «روحی» دارد که می توان آن را از سنخ حالتی از ماده دانست که امروزه با ویژگی هایی مثل ذرات بسیار ریز و باردار و بی شکل و درعین حال موج سیال بودن، پلاسما نامیده می شود. یکی از شواهد تطبیق «پلاسما» با تجرد برزخی، نظریه‌ی حرکت در مجردات است که از سوی برخی فیلسوفان متأخر پذیرفته شده؛ با این تبیین که اگر عالم مثال علاوه بر بُعد، از قابلیت تغییر برخوردار است، نمی توان آن را مجرد دانست. در این مقاله، به روش کتابخانه ای، نظریه‌ی وجود اجسام انرژیک و پلاسما به عنوان بدن مثالی مطرح گردیده و از روایات و مشاهدات تجربی فیزیکی و متافیزیکی، به عنوان شواهدی برای اثبات آن استفاده شده است. UR - https://kalami.nashriyat.ir/node/778 L1 - https://kalami.nashriyat.ir/sites/kalami.nashriyat.ir/files/article-files/2_14.pdf ER -