@article { author = {, Mehrdad and Daneshwar, Yousof}, title = {بررسی الهیات طبیعی از دیدگاه بارت}, journal = {معرفت کلامی 20، بهار و تابستان 1397}, volume = {9}, number = {1}, pages = {81-97}, year = {2018}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8876}, eissn = {2980-8316}, doi = {}, abstract = {Natural theology has been playing in Abrahamic faiths the role of a link relating revelatory teachings to the current human knowledge. Notwithstanding, the validity and possibility of natural theology has never been agreed upon by the theologians of the faiths. Karl Bath, who is believed by many to be the most prominent and influential twentieth-century protestant, and even Christian, theologian, adamantly opposes any system of thought that hinges Christian beliefs on the findings of human intellect. Accordingly, he could be considered as an archetype of unmitigated opposition against natural theology in the present world. In this paper, we have tried to show that Barth’s critique of natural theology has to do with his analysis of the role natural theology played in the history of Christianity, on the one hand, and his peculiar reading of some Christian doctrines, on the other. However, seen from an epistemological point of view, Barth’s position against natural theology will pose serious challenges to revealed theology as well}, keywords = {Karl Barth, natural theology, Revealed Theology, Theology of the Word, The Original Sin, }, title_fa = {بررسی الهیات طبیعی از دیدگاه بارت}, abstract_fa ={الهیات طبیعی به طور سنتی نقش حلقه‌ی ارتباط بین معرفت زمانه و تعالیم وحیانی را در ادیان ابراهیمی ایفا می کرده است. با این حال، هرگز اعتبار و امکان این الهیات مورد وفاق الهی دان های این ادیان نبوده است. کارل بارت -که بسیاری او را مهم ترین و تأثیرگذارترین الهی دان پروتستان و حتی مسیحی در قرن بیستم می دانند- با هر دستگاه فکری ای که باورهای مسیحی را بر یافته های ذهن و ضمیر بشری مبتنی سازد، به شدت مخالفت می کند. از این رو، می توان او را نماد مخالفت بی امان با الهیات طبیعی در دوره‌ی معاصر دانست. در این مقاله تلاش کرده ایم تا نشان دهیم  نقد بارت بر الهیات طبیعی، از سویی ریشه در تحلیل او از نقش این الهیات در تاریخ مسیحیت دارد؛ و از سوی دیگر مبتنی است بر قرائتی خاص از برخی آموزه های مسیحی؛ اما اگر از منظری معرفت شناختی بنگریم، به نظر می رسد التزام به لوازم موضع بارت ضد الهیات طبیعی، الهیات وحیانی را نیز با مشکلاتی جدی مواجه خواهد ساخت.}, keywords_fa = {بارت ,الهیات طبیعی ,الهیات وحیانی ,الهیات کلمه ,گناه اولیه ,}, url = {https://kalami.nashriyat.ir/node/782}, eprint = {https://kalami.nashriyat.ir/sites/kalami.nashriyat.ir/files/article-files/6_14.pdf} }