@article { author = {faghih, Ali and Babaei, Ali akbar and , Seyyed Abdul Rasul}, title = {بررسی دلالت آیات مربوط به شاهدان امت‌ها بر عصمت همه‌جانبه‌ی انبیا علیهم السلام}, journal = {معرفت کلامی 22، بهار و تابستان 1398}, volume = {10}, number = {1}, pages = {37-49}, year = {2019}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8876}, eissn = {2980-8316}, doi = {}, abstract = {Some theologians have resorted to the proof obtained from the verses concerning the witnesses of the nations to prove the prophets' all-pervading infallibility; i.e., all the prophets are righteous witnesses in the resurrection, and therefore must be free from error and inadmissibility for true testimony. The question that arises is whether the implication of this argument is true or not. The observation that is there is that the relevant verses only indicate that there is a witness in every nation; so there may be several prophets at one time, and only one of them will witness the actions of the nation. The author believes that this witness is the Imam of the nation. Thus, he is immune from error and inadvertence in observing the deeds of his servants. This article seeks to reject the public view of Shiite and Sunni commentators that martyrs are the same prophets, using the “descriptive-analytical" method, and to prove that every community is witnessed by its Imam. }, keywords = {chastity, Prophets, imam, Witnesses of the Nations, }, title_fa = {بررسی دلالت آیات مربوط به شاهدان امت‌ها بر عصمت همه‌جانبه‌ی انبیا علیهم السلام}, abstract_fa ={برخی از متکلمان برای اثبات عصمت همه جانبه‌ی انبیا علیهم السلام به دلیل مستفاد از آیات مربوط به شاهدان امت ها تمسک جسته اند؛‏ بدین صورت که همه‌ی انبیا، در قیامت شاهدان به حق هستند و بدین روی، برای شهادت مطابق با واقع، باید به دور از خطا و سهو و نسیان باشند. مسئله ای که مطرح است این است که آیا دلالت این استدلال بر مقصود خود، تام است یا خیر؟ ملاحظه ای که بر آن وجود دارد این است که آیات ذی ربط فقط بیانگر این است که در هر امتی یک شاهد وجود دارد. پس ممکن است در یک زمان، چند نبی همزمان حضور داشته و فقط یک تن از آنها شاهد اعمال امت باشد. نگارنده بر این باور است که این شاهد، همان امام امت است. بدین روی، او از خطا و سهو و نسیان در امور مربوط به مشاهده اعمال بندگان مصون است. این مقاله درصدد است با استفاده از روش «تحلیل و توصیف»، دیدگاه عموم مفسران فریقین را مبنی بر اینکه شهدا همان انبیا هستند، رد، و اثبات کند که شاهد هر امتی، امام آن امت است.}, keywords_fa = {عصمت ,امام ,انبیا ,شاهدان امت‌ها ,}, url = {https://kalami.nashriyat.ir/node/795}, eprint = {https://kalami.nashriyat.ir/sites/kalami.nashriyat.ir/files/article-files/3_17.pdf} }