@article { author = {, Seyed yaser and Daneshwar, Yousof}, title = {نقش آموزه‌های دینی در رشد علم تجربی}, journal = {معرفت کلامی 22، بهار و تابستان 1398}, volume = {10}, number = {1}, pages = {143-157}, year = {2019}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8876}, eissn = {2980-8316}, doi = {}, abstract = {One of the most important issues in the relationship between science and religion is the type of interaction that the two areas of religion and experimental science have with each other. In order to better understand this interaction, it is necessary to evaluate the role of the concepts and teachings of religion in the process of science developments. This article seeks to talk about the teachings of religion that have had a positive role in the growth and movement of empirical science and inducing such themes in society encourages them to empirical science. Studying these religious doctrines and themes can also guide us to the science that is desirable to religion. These doctrines will be evaluated in both theoretical and practical areas. Theoretical teachings have been largely influenced by the metaphysical foundations of experimental science during the course of science, and practical teachings have largely contributed to the development of science in the form of motivational matters}, keywords = {Islam, Experimental Science, teaching, Ideal Capacity, religious science., }, title_fa = {نقش آموزه‌های دینی در رشد علم تجربی}, abstract_fa ={یکی از مسائل مهم در ارتباط میان علم و دین، نوع تعاملی است که دو حوزۀ دین و علم تجربی با یکدیگر دارند. به منظور فهم بهتر این تعامل، لازم است نقش مفاهیم و آموزه های دین در روند حرکت علم ارزیابی گردد. این مقاله برآن است تا دربارۀ آموزه هایی از دین سخن بگوید که نقش مثبتی در رشد و حرکت علم تجربی داشته است و القای این نوع مضامین به جامعه موجب ترغیب ایشان به علم تجربی می شود. بررسی این آموزه ها و مضامین دینی همچنین می تواند ما را در رسیدن به علمی که مطلوب دین است، راهنمایی کند. این آموزه ها در دو حوزۀ نظری و عملی ارزیابی خواهد شد. آموزه های نظری عمدتاً در قالب مبانی متافیزیکی علم تجربی در جریان حرکت علم اثرگذار بوده و آموزه های عملی عمدتاً در قالب امور انگیزشی به رشد علم کمک کرده است.}, keywords_fa = {اسلام ,علم تجربي ,آموزه ,ظرفيت ايجابي ,علم ديني ,}, url = {https://kalami.nashriyat.ir/node/802}, eprint = {https://kalami.nashriyat.ir/sites/kalami.nashriyat.ir/files/article-files/10.pdf} }