@article { author = { Soleimani, Abdolrahim}, title = {صدق الهی و مسئله خلف وعید}, journal = {معرفت کلامی 18، بهار و تابستان 1396}, volume = {8}, number = {1}, pages = {129-}, year = {2017}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8876}, eissn = {2980-8316}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {صدق الهی و مسئله خلف وعید}, abstract_fa ={به دست دادن تصویر درست از صفات ذاتی و فعلی خداوند، و تلاش در جهت زدودن شبهات مرتبط با اوصاف الهی، نقشی برجسته در تعمیق باور دینی و جلوگیری از انحرافات اعتقادی دارد. صفت صدق الهی هرچند از اوصاف مورد اتفاق است، اما گاهی ممکن است در تعارض با یکی دیگر از باورهای دینی، یعنی جواز عفو و عدم عذاب برخی گناهکاران بر طبق مشیت الهی، جلوه کند. تفضلیه که معتقد به جواز عفو هستند، برای نشان دادن سازگاری میان این عقیده با صفت صدق الهی و وعیدهای موجود در قرآن و احادیث، نظریه های مختلفی عرضه کرده اند، که مهم ترین آنها عبارت اند از: نظریه‌ی مبتنی بر انکار اطلاق قبح کذب؛ نظریه‌ی انشاء انگاری وعد و وعید؛ نظریه‌ی عدم واقع نمایی زبان وعد و وعید؛ نظریه انکار تنجّز و حمل وعیدها بر استحقاق عقاب، و نظریه‌ی مشروط بودنِ وعیدهای الهی. نوشتار حاضر، که به شیوه‌ی کتابخانه ای و با رویکرد توصیفی تحلیلی سامان یافته، بر آن است که نظریه‌ی اخیر- یعنی مشروط بودنِ آیات و اخبار وعید و عدم اطلاق و عمومیت آنها- نظریه ای استوار و دارای پشتوانه‌ی عقلی، قرآنی و حدیثی است، و چهار نظریه‌ی دیگر دارای اشکال اند.}, keywords_fa = {صدق الهی ,وعد و وعید ,خلف وعید ,وعیدیه ,تفضلیه ,کذب نافع ,}, url = {https://kalami.nashriyat.ir/node/865}, eprint = {https://kalami.nashriyat.ir/sites/kalami.nashriyat.ir/files/article-files/8_3.pdf} }