@article { author = {, Rohollah and Daneshwar, Yousof}, title = {بررسی تبیین تکاملی الحاد مدرن از دین}, journal = {معرفت کلامی 24، بهار و تابستان 1399}, volume = {11}, number = {1}, pages = {41-58}, year = {2021}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8876}, eissn = {2980-8316}, doi = {}, abstract = {The theory of evolution has provided good fielded for atheistic ideas by Charles Robert Darwin and many infidels have used it to defend atheism with scientific support. One of the anti-religious uses of this theory has been the negation of religious anthropology by using to human evolutionary explanations and its characteristics. One of the characteristics of man for which a complete and atheistic explanation has been provided is religiosity. For example, we will examine one of the newest and most powerful evolutionary and atheistic explanations of religion, which belongs to the most prominent figure of modern atheism, Rich Clinton Dawkins. And we will determine that this explanation does not have sufficient strength and scientific dignity and cannot challenge the religious view of religion. This examination, if true of the newest and strongest of these explanations, is also true of other explanations}, keywords = {modern atheism, Religion, Richard Dawkins, Evolution, Experimental Science, naturalism, methodology, memetic, }, title_fa = {بررسی تبیین تکاملی الحاد مدرن از دین}, abstract_fa ={نظریه‌ی تکامل از زمان طرح آن توسط چارلز رابرت داروین زمینه‌ی مساعدی را برای اندیشه های الحادی فراهم کرده و بسیاری از ملحدان، از آن برای دفاع از الحاد با پشتوانه‌ی علمی بهره جسته اند. ازجمله استفاده های ضِددینی از این نظریه، نفی انسان شناسی دینی با توسل به تبیین های تکاملی انسان و ویژگی های او بوده است. یکی از ویژگی های انسان که برای آن تبیین تکاملی و الحادی ارائه شده، دین داری است. ما در این مقاله، از باب نمونه، به بررسی یکی از جدیدترین و قوی ترین تبیین های تکاملی و الحادی از دین ـ که به برجسته ترین چهرة الحاد مدرن، ریچارد کلینتون داوکینز تعلق دارد ـ خواهیم پرداخت و روشن خواهیم کرد که این تبیین از قوت کافی و شأن علمی برخوردار نیست و نمی تواند نگاه دینی به مقوله‌ی دین را به چالش بکشد. این داوری، اگر درباره‌ی جدیدترین و قوی ترین این تبیین ها صادق باشد، در مورد تبیین های دیگر نیز صادق است.}, keywords_fa = {تکامل ,دین ,ممتیک ,روش‌شناختی ,طبیعت‌گرایی ,علم تجربی ,ریچارد داوکینز ,الحاد مدرن ,}, url = {https://kalami.nashriyat.ir/node/908}, eprint = {https://kalami.nashriyat.ir/sites/kalami.nashriyat.ir/files/article-files/3_18.pdf} }