@article { author = {, Rohollah and , Yousof}, title = {بررسی تبیین تکاملی الحاد مدرن از دین}, journal = {معرفت کلامی 24، بهار و تابستان 1399}, volume = {11}, number = {1}, pages = {41-58}, year = {2021}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8876}, eissn = {2980-8316}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی تبیین تکاملی الحاد مدرن از دین}, abstract_fa ={نظریة تکامل از زمان طرح آن توسط چارلز رابرت داروین زمینة مساعدی را برای اندیشه های الحادی فراهم کرده و بسیاری از ملحدان، از آن برای دفاع از الحاد با پشتوانة علمی بهره جسته اند. ازجمله استفاده های ضِددینی از این نظریه، نفی انسان شناسی دینی با توسل به تبیین های تکاملی انسان و ویژگی های او بوده است. یکی از ویژگی های انسان که برای آن تبیین تکاملی و الحادی ارائه شده، دین داری است. ما در این مقاله، از باب نمونه، به بررسی یکی از جدیدترین و قوی ترین تبیین های تکاملی و الحادی از دین ـ که به برجسته ترین چهرة الحاد مدرن، ریچارد کلینتون داوکینز تعلق دارد ـ خواهیم پرداخت و روشن خواهیم کرد که این تبیین از قوت کافی و شأن علمی برخوردار نیست و نمی تواند نگاه دینی به مقولة دین را به چالش بکشد. این داوری، اگر دربارة جدیدترین و قوی ترین این تبیین ها صادق باشد، در مورد تبیین های دیگر نیز صادق است.}, keywords_fa = {تکامل ,دین ,ممتیک ,روش‌شناختی ,طبیعت‌گرایی ,علم تجربی ,ریچارد داوکینز ,الحاد مدرن ,}, url = {https://kalami.nashriyat.ir/node/908}, eprint = {https://kalami.nashriyat.ir/sites/kalami.nashriyat.ir/files/article-files/3_18.pdf} }