@article { author = {Monfared, Mahdi and , Maliheh}, title = {بررسی تطبیقی اختیار و مسئولیت اخلاقی انسان از منظر چیزم و قاضی عبدالجبار همدانی}, journal = {معرفت کلامی 24، بهار و تابستان 1399}, volume = {11}, number = {1}, pages = {133-146}, year = {2021}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8876}, eissn = {2980-8316}, doi = {}, abstract = {The whole human will be known in Islam by the Mu'tazila theologian sect. Judge Abdul Jabbar is a prominent thinker of retreat with the aim of defending divine justice and explaining its compatibility with the issue of duty as well as moral responsibility, considers human actions independent of the Divine Will. On the other hand, in contemporary Western philosophy, Roderick Chizam introduces himself as the ultimate source of action in order to explain the compatibility between human causality and the principle of causal necessity. In this study, by using analytical-descriptive method, while expressing the views of both thinkers on human moral responsibility, will be expressed that despite the fundamental differences in the worldview of Chizam and Judge Abdul Jabbar on matters such as human nature and the types of causality in the world, on the issue of human free will, there is a kind of coherence and closeness, However, by accepting the total independent will of man, both thinkers, while being caught in a non-monotheistic view, have achieved wrong conclusions about human activity.}, keywords = {free will, moral responsibility, actual causality, event causation, Roderick Chisham, Judge Abdul Jabbar., }, title_fa = {بررسی تطبیقی اختیار و مسئولیت اخلاقی انسان از منظر چیزم و قاضی عبدالجبار همدانی}, abstract_fa ={اراده‌ی تام انسانی در اسلام با فرقه‌ی کلامی معتزله، شناخته می شود. قاضی عبدالجبار، متفکر برجسته‌ی اعتزال، با هدف دفاع از عدل الهی و تبیین سازگاری آن با مسئله‌ی تکلیف و نیز مسئولیت اخلاقی، افعال انسان را مستقل از اراده‌ی الهی می داند. از سوی دیگر، در فلسفه‌ی معاصر غرب، رودریک چیزم به هدف تبیین سازگاری میان علیت انسان و اصل ضرورت علّی و معلولی، خود شخص را مبدأ نهایی عمل معرفی می کند. در این مقاله با روش تحلیلی ـ توصیفی ضمن بیان آرای هر دو متفکر در باب مسئولیت اخلاقی انسان، بیان خواهد شد که با وجود اختلاف مبنایی در جهان بینی چیزم و قاضی عبدالجبار درباره‌ی اموری چون ماهیت انسانی و اقسام علیت موجود در عالم، در خصوص مسئله‌ی اختیار انسان، گونه ای هم داستانی و قرابت برقرار است؛ هرچند هر دو متفکر با پذیرش اراده‌ی استقلالی تام انسان، ضمن گرفتار شدن به نگاهی غیرتوحیدی، به نتایجی نادرست در باب فاعلیت انسانی دست یافته اند.}, keywords_fa = {قاضی عبدالجبار ,رودریک چیزم ,علیت رویدادی ,علیت فاعلی ,مسئولیت اخلاقی ,اراده آزاد ,}, url = {https://kalami.nashriyat.ir/node/914}, eprint = {https://kalami.nashriyat.ir/sites/kalami.nashriyat.ir/files/article-files/9_1.pdf} }