@article { author = {Azadi, Mohsen and Abdi, Hasan}, title = {بررسى تطبیقى مواجهه تفسیر المیزان و تفسیر المنار با مسئله تعارض علم و دین}, journal = {معرفت کلامی 24، بهار و تابستان 1399}, volume = {11}, number = {1}, pages = {147-160}, year = {2021}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8876}, eissn = {2980-8316}, doi = {}, abstract = {Different approaches have been adopted to the question of the conflict between science and religion. for example, positivists and linguistic analysts have consider focusing the paying attention on the issue of language as the appropriate way to settle this issue. Al-Manar and Al-Mizan reject the positivist approach altogether. Besides, although there exists the flaw of the proposing the solution of language analysts in some of expressions in "Al-Manar" and "Al-Mizan", they cannot be considered to be in favors of this approach. The expressions in "Al-Manar" and "Al-Mizan" do not accord with scientific instrumentalism and they should be considered as scientific realists. Al-Manar's encounter with the interpretation solution is also different from Al-Mizan. Rashid Reza does not consider this solution to be suited for showing the relationship between science and religion; but to the contrarry, Allameh Tabatabai generally uses this approach methodically}, keywords = {science, Religion, Positivism, philosophy of linguistic analysis, instrumentalism, realism, interpretation, Al-Manar, al-Mizan, Allameh Tabatabai., }, title_fa = {بررسى تطبیقى مواجهه تفسیر المیزان و تفسیر المنار با مسئله تعارض علم و دین}, abstract_fa ={تاکنون مسئله تعارض علم و دین رویکردهاى گوناگونى به خود دیده است. در این میان پوزیتیویست‏ها و تحلیلگران زبانى توجه به مسئله زبان را مسیرى مناسب براى رسیدن به حل این مسئله دانسته‏اند. «المنار» و «المیزان» رویکرد پوزیتیویستى را یک‏سره انکار مى‏کنند. همچنین اگرچه در برخى عبارات «المنار» و «المیزان» شائبه استفاده از راه‏حل تحلیلگران زبانى وجود دارد، ولى آنان را نمى‏توان از هواداران این رویکرد برشمرد. عبارات «المنار» و «المیزان» ابزارانگارى علمى را نیز برنمى‏تابد و ایشان را باید در زمره واقع‏گرایان علمى قلمداد کرد. مواجهه «المنار» با راه‏حل تأویل نیز با «المیزان» متفاوت است. رشیدرضا این راه‏حل را راه‏حلى مناسب براى ترسیم رابطه علم و دین نمى‏داند؛ اما در مقابل علامه طباطبائى فى‏الجمله از این رویکرد به صورت روشمند بهره مى‏گیرد.}, keywords_fa = {دین ,علم ,پوزیتیویسم ,تأویل ,المیزان ,علامه طباطبائى ,المنار ,واقع‏گرایى ,ابزارانگارى ,فلسفه تحلیل زبانى ,}, url = {https://kalami.nashriyat.ir/node/915}, eprint = {https://kalami.nashriyat.ir/sites/kalami.nashriyat.ir/files/article-files/10_1.pdf} }