TY - JOUR ID - 917 TI - بازپژوهی معنای آیات اضلال الهی از منظر علامه طباطبائی و زمخشری JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 14 LA - fa SN - 2008-8876 AU - Zhra, AD - دانشجوی دکتری - دانشگاه فردوسی مشهد AU - Seyed mohammad, AD - دانشیار - علوم قرآن و حدیث AU - Nahid, AD - استادیار AU - Fahimeh, Shariati AD - استادیار - فردوسی مشهد Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 11 IS - 1 SP - 177EP - 192علامه طباطبائی ,زمخشری ,اختیار انسان ,هدایت الهی ,اضلال الهی ,DO - AB - موضوع انتساب اضلال انسان به خداوند، در آیاتی از قرآن کریم مطرح شده است. این امر در نگاه نخست، ناسازگار با عدل الهی و اختیار انسان است؛ ازاین رو اندیشمندان اسلامی با آرای گوناگون در رفع این تعارض کوشیده اند. در پژوهش پیش رو که به روش تحلیلی و داده پردازی توصیفی ـ انتقادی و با انگیزه‌ی تبیین دقیق ماهیت اضلال الهی انجام یافته، رویکرد عقلی دو مکتب شیعی و معتزلی از نگاه علامه طباطبائی و جارالله زمخشری بررسی و تحلیل شده است. هر دو اندیشمند، اضلال خداوند را عدم ایصال به مطلوب، عدم لطف، واگذاشتن در مسیر گمراهی و مجازات عملکرد سوء و اختیاری انسان بیان کرده اند؛ اما علامه با نگاهی فلسفی و دقیق ، این فرایند را تبیین کرده است. علامه در خصوص حوزه‌ی اختیار انسان در افعال اختیاری، آموزه‌ی «امر بین الامرین» را منطبق بر مبانی هستی شناسی اسلامی می داند و در مقابل، زمخشری «تفویضی» می اندیشد؛ اما در مسئله اضلال الهی که نتیجه‌ی قهری سوء اختیار انسان است و حوزه‌ی فعل الهی به شمار می رود، نزاعی نداشته، آن را منافی با اختیار آدمی و عدل الهی نمی دانند. چگونگی استدلال و تطبیق آرای ایشان در این جستار، به روشنی بررسی شده است. UR - https://kalami.nashriyat.ir/node/917 L1 - https://kalami.nashriyat.ir/sites/kalami.nashriyat.ir/files/article-files/12_1.pdf ER -