TY - JOUR ID - 972 TI - بررسی چگونگی طرح معانی حسن و قبح در کلام اسلامی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 14 LA - fa SN - 2008-8876 AU - Jaber, Esfandiarpour AD - دانشجوی کارشناسی ارشد AU - Mohammad hosein, AD - دانشیار - کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) AU - Hasan, Youfiyan AD - دانشیار - گروه کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 12 IS - 1 SP - 159EP - 174اشاعره ,کمال و نقص ,مدح و ذم ,ملائمت و منافرت ,عدلیه ,معانی حسن و قبح ,DO - AB - حسن و قبح یکی از پایه ای ترین مسائل کلامی است که در حل بسیاری از مسائل و قواعد کلامی دیگر نقش دارد. عدلیه بر حسن و قبح واقعی ـ عقلی و اشاعره بر غیرواقعی ـ شرعی بودن آن تأکید دارند. در آثار کلامی و اصولی متداول، ابتدا چند معنا برای حسن و قبح ذکر می شود و ادعا می گردد که نزاع تنها در یک معناست و در واقعی ـ عقلی بودن معانی دیگر همگی اتفاق نظر دارند. این تحقیق تلاش دارد با روش «تحلیلی» و مراجعه به منابع مهم ترین فرقه های کلامی، یعنی امامیه، معتزله، ماتریدیه و اشاعره، درستی یا نادرستی تکثیر معانی حسن و قبح را بررسی کند. آنچه به دست آمده این است که تکثیر معانی که از سوی اشاعره برای رهایی از اشکالات عدلیه انجام شده، نه تنها ضرورت نداشته، بلکه خود تکثیر معانی محل نزاع بوده و بالتبع، حل مسئله را دچار ابهام کرده است، بلکه ـ درواقع ـ این معانی متمایز از هم نیستند. درنتیجه ادعای پذیرش حسن و قبحِ واقعی ـ عقلی در برخی معانی و انکار آنها در معنای دیگر ادعایی متناقض است و متکلمان بسیاری در این تکثیر و تفکیک معانی اشکال قرار کرده اند. UR - https://kalami.nashriyat.ir/node/972 L1 - https://kalami.nashriyat.ir/sites/kalami.nashriyat.ir/files/article-files/10_3.pdf ER -