@article { author = {Tvakkoli, Mohammad hadi}, title = {نقد و بررسی دیدگاه سیدمرتضی درباره تأویل آیه «رب ارنی انظر الیک»}, journal = {معرفت کلامی 26، بهار و تابستان 1400}, volume = {12}, number = {1}, pages = {195-210}, year = {2022}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8876}, eissn = {2980-8316}, doi = {}, abstract = {Referring to verse ("O my Lord! Show (Thyself) to me, that I may look upon thee.") (A'raf: 143) as a proof of the possibility of seeing God is one of the most important arguments on which those who believe in the visibility of God have relied. They hold that this verse indicates that prophet Moses asked to see God and this request shows the possibility of seeing God. In his works, Seyyed Morteza Alam al-Huda (436 AH) has mentioned several answers rejecting this argument. He has mainly emphasized on two of these answers: 1. seeing God was not Prophet Moses’s request, but his people’s request;2. if this were Prophet Moses’s request, he asked God to see the signs that require the necessary knowledge of God. Between these two answers, Alam al-Huda preferred the first one and finally considered the second interpretation invalid. It seems that the aspects that he mentioned as his preferences of the first answer and what he considered as proving the invalidity of the second interpretation are controversial. In fact, the second answer is preferable to the first one, and the first answer is basically unacceptable}, keywords = {seeing God, necessary knowledge, acquired knowledge, obligation, Prophet Moses, Seyyed Morteza., }, title_fa = {نقد و بررسی دیدگاه سیدمرتضی درباره تأویل آیه «رب ارنی انظر الیک»}, abstract_fa ={استدلال به آیه «رَبِّ أَرِنِی أَنْظُرْ إِلَیْکَ» (اعراف: 143) بر امکان رؤیت خداوند، یکی از مهم ترین ادله ای است که قائلان به رؤیت پذیری خداوند بدان متمسک شده اند. در نظر ایشان، این آیه گویای درخواست رؤیت خداوند از سوی حضرت موسی(ع) است و ابراز چنین درخواستی از سوی ایشان بر امکان پذیری رؤیت خداوند دلالت دارد. سیدمرتضی علم الهدی (436ق) در آثار خود، پاسخ های متعددی درخصوص رد این استدلال ذکر نموده است. او در میان پاسخ های مطرح شده، بیشتر بر دو پاسخ تأکید ورزیده است: یکی آنکه درخواست حضرت موسی(ع)، نه درخواستی از جانب خودِ او، بلکه تنها حکایت درخواست رؤیت از جانب قوم او بوده است، و دیگر آنکه اگر درخواست حضرت موسی(ع) از جانب خودش بوده، او مشاهده آیاتی را که مستلزم علم ضروری به خداوند هستند، از وی طلب نموده است. در میان این دو پاسخ نیز پاسخ اول را ترجیح داده و بلکه درنهایت، تأویل دوم را باطل دانسته است. به نظر می رسد وجوهی که او به عنوان مرجحات پاسخ اول ذکر نموده و آنچه را مبطل تأویل دوم برشمرده، خالی از مناقشه نیست و درواقع این پاسخ دوم است که بر پاسخ اول رجحان دارد و بلکه اساساً پاسخ اول قابل پذیرش نیست.}, keywords_fa = {رؤیت خدا ,تکلیف ,سیدمرتضی ,حضرت موسی (ع) ,علم اکتسابی ,علم ضروری ,}, url = {https://kalami.nashriyat.ir/node/974}, eprint = {https://kalami.nashriyat.ir/sites/kalami.nashriyat.ir/files/article-files/12_3.pdf} }