@article { author = {Eshaghi, Hosein}, title = {معیارهای فلسفی عینیت صفات ذاتی با ذات خداوند و نقد آن از منظر عرفان}, journal = {معرفت کلامی 28، بهار و تابستان 1401}, volume = {13}, number = {1}, pages = {39-48}, year = {2022}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8876}, eissn = {2980-8316}, doi = {}, abstract = {Philosophers generally believe that God's essential attributes are identical to His essence, although their concepts and meanings are different. They have proposed three criteria to prove the identicality of His attributes and essence, and thus justify and prove the identicality of God's attributes and his essence. This article presents and criticizes the three criteria that philosophers have put forward in this regard: First, The existential union of the essential attributes and the essence of God, and this is the most famous criterion. Second, God’s essence being an instance for the concepts of essential attributes, without the intervention of anything else (including existential, non-existential or relative matters or forged matters). Third, The annihilation of attributes and their concepts in the essence of God (this criterion is taken from mystics). There are some drawbacks to each of these three criteria, from the perspective of mystics, which make it unreasonable and unacceptable}, keywords = {: philosopher and mystic, essential attributes, attributes and essence, criterion of unity, existential unity, }, title_fa = {معیارهای فلسفی عینیت صفات ذاتی با ذات خداوند و نقد آن از منظر عرفان}, abstract_fa ={از نظر عموم فلاسفه صفات ذاتی خداوند عین ذات اویند، گرچه مفاهیم آنها متعدد و معانی شان متخالف هستند. آنها برای ادعای عینیت صفات با ذات سه معیار مطرح کرده اند و توسط آنها، عینیت صفات خدا با ذات او را توجیه و اثبات می کنند. این مقاله سه معیاری را که فلاسفه در این زمینه مطرح کرده اند بیان و آنها را نقد نموده است: اول. اتحاد وجودی صفات ذاتی با ذات حق، و این معروف ترین معیار است. دوم. مصداق بودن ذات حق برای مفاهیم صفات ذاتی، بدون دخالت هر غیر (شامل امر وجودی یا عدمی یا اضافی یا جعل کردن)؛ سوم. فنای صفات و مفاهیم آنها در ذات حق (این معیار متخذ از عرفاست). از منظر عرفا این سه معیار هریک اشکالاتی دارد که پذیرفتن آن را نامعقول و ناممکن می سازد.}, keywords_fa = {اتحاد وجودی ,معیار اتحاد ,صفات و ذات ,صفات ذاتی ,فیلسوف و عارف ,}, url = {https://kalami.nashriyat.ir/node/995}, eprint = {https://kalami.nashriyat.ir/sites/kalami.nashriyat.ir/files/article-files/3_22.pdf} }