@article { author = {Izadi, Mustafa and Fayyazi, Gholam Reza}, title = {مقایسه برهان «هوای طلق» ابن‌ سینا و برهان «شک» دکارت بر تجرد نفس و جواب اشکال فلاسفه ذهن به این برهان}, journal = {معرفت کلامی 28، بهار و تابستان 1401}, volume = {13}, number = {1}, pages = {97-112}, year = {2022}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8876}, eissn = {2980-8316}, doi = {}, abstract = {Many arguments have been put forward for the incorporeality of the soul in Islamic and Western philosophy. Descartes' "doubt" argument is one of the arguments presented in Western philosophy for the inroporeality of the soul. There are some criticisms to Descartes' argument, from the viewpoint of Islamic philosophy, but Ibn Sina's "Hawayi Talaq" argument can correct it. Considering the similarities between the two arguments, the "philosophers of mind" have made two important challenges to both: the first challenge is that this argument is based on Leibniz's law, and the mentioned law is not effective for intentional matters. The second challenge is that the method by which our conscious experience is presented to us does not adequately reflect our nature. This article answers both challenges, using an analytical-descriptive method, and finally - using the immediate knowledge and simplicity of the soul - proves that not only the soul is not the body, but also it is incorporeal.}, keywords = {: Hawayi Talaq, proof of ‘doubt’, soul, incorporeality of the soul, philosophy of mind, Descartes, Leibniz’ law., }, title_fa = {مقایسه برهان «هوای طلق» ابن‌ سینا و برهان «شک» دکارت بر تجرد نفس و جواب اشکال فلاسفه ذهن به این برهان}, abstract_fa ={براهین زیادی برای تجرد نفس در فلسفه اسلامی و فلسفه غرب ذکر شده است. برهان «شک» دکارت یکی از براهینی است که در فلسفه غرب برای تجرد نفس مطرح گردیده است. می توان اشکالاتی را از منظر فلسفه اسلامی به برهان دکارت وارد کرد، اما این برهان به وسیله برهان «هوای طلق» ابن سینا قابل تصحیح است. به خاطر شباهت های دو برهان، دو اشکال مهم از «فلسفه ذهن» بر این دو وارد شده است: اشکال اول در این باره است که این برهان مبتنی بر قانون لایب نیتس است و قانون مزبور در خصوص امور دارای حیث التفاتی کارایی ندارد. اشکال دوم می گوید: نحوه ارائه شدن تجربه آگاهانه ما به خودمان، به قدر کافی ماهیتمان را نشان نمی دهد. این مقاله به روش تحلیلی ـ توصیفی به هر دو اشکال جواب داده و در آخر با کمک علم حضوری و بساطت نفس اثبات کرده که نه تنها نفس غیر بدن است، بلکه موجودی مجرد از بدن به شمار می آید.}, keywords_fa = {نفس ,فلسفه ذهن ,تجرد نفس ,دکارت ,قانون لایب نیتس ,برهان شک ,هوای طلق ,}, url = {https://kalami.nashriyat.ir/node/998}, eprint = {https://kalami.nashriyat.ir/sites/kalami.nashriyat.ir/files/article-files/7_14.pdf} }