Ma`rifat-e Kalami, Volume 6, Issue 2, No 15, Year 2025 , Pages 137-156

    Another Study in Support of the Sound Reason for the Necessity of Revelation Based on Divine Providence

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Hamid Karimi / Assistant professor of Islamic thought department, Science and Industry University of Iran / h_karymi@yahoo.com
    Abstract: 
    When the existence of God, the hereafter and the encounter with human existence are established, a basic question many arise: can we, by resting only on mind, make a decision about the necessity of divine guidance? Until now the followers of divine prophets have provided abundant evidence on the logical necessity of sending prophets. One of their evidence is that the necessity of revelation is based on divine providence and that the role of senses and mind in achieving felicity in this world and in the hereafter is very limited. Conversely, some hold opposing views and raise some objections. Using an analytical method based on reasoning, and criticizing the various objections which are raised by some of those who oppose the idea of the logical necessity of sending prophets, this paper seeks to admit the mentioned evidence again and stress the necessity of divine guidance. The findings of human conscience and mind are so limited and imperfect that they cannot answer man’s questions about the various actions and their different effects on his body and soul and on other creatures and worlds. Any person who is familiar with revelation, will face questioning in the divine court, otherwise man’s mind and nature (Fitrah) will be taken into account.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :دفاع مجدد از دلیل عقلی ضرورت وحی بر اساس حکمت الهی
    Abstract: 
    پس از اثبات وجود خدا و جهان آخرت و مواجهه با وجود انسان، پرسشی اساسی رخ می نماید و آن اینکه آیا عقل می تواند مستقلاً نسبت به لزوم هدایت الهی داوری کند. پیروان پیامبران الهی تاکنون ادله پرشماری بر ضرورت عقلی ارسال انبیا اقامه کرده اند. یکی از این ادله، ضرورت وحی بر اساس حکمت الهی و محدودیت حس و عقل برای راهیابی به سعادت دنیوی و اخروی است. در مقابل، کسانی درصدد مخالفت برآمده و اشکالاتی را برشمرده اند. هدف از این نوشتار این است که با روشی عقلی و تحلیلی، ضمن نقادی اشکالات پرشماری که به تازگی برخی از مخالفان ضرورت عقلی ارسال انبیا وارد کرده اند، از دلیل مزبور دفاع مجدد صورت گیرد تا معلوم شود هدایت الهی لازم است. یافته های وجدان و عقل بشری برای پاسخ به پرسش های فراوان بشر در باره‌ی افعال مختلف و تأثیرات گوناگون آن بر جسم و روح او و دیگر موجودات و عوالم، بسیار محدود و ناقص اند. اخبار وحی به هر انسانی واصل شود مبنای محاجه در محکمه‌ی الهی قرار می گیرد وگرنه فقط عقل و فطرت مبنای محاسبه اند.
    References: 
    • امينى، عبدالحسين، 1391، الغدير فى الکتاب و السنه و الادب، ترجمه گروه مترجمان، تهران، بنياد بعثت.
    • پترسون، مايکل و ديگران، 1376، عقل و اعتقاد ديني: درآمدي بر فلسفه دين، ترجمه احمد نراقي و ابراهيم سلطاني، تهران، طرح نو.
    • چايدستر، ديويد، 1380، شور جاودانگي، ترجمه غلام‌حسين توکلي، قم، مرکز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب.
    • حلي، حسن‌بن يوسف، ،1407ق، کشف المراد، تصحيح حسن حسن‌زاده آملي، قم، موسسه نشر اسلامي.
    • ديويد چايدستر، 1380، شور جاودانگي، ترجمه غلام‌حسين توکلي، قم، مرکز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب.
    • رجبي، محمود، 1378، انسان‌شناسي، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • سبحاني، جعفر، 1388، محاضرات في الالهيات، تلخيص علي رباني گلپايگاني، قم، مؤسسة الامام الصادق.
    • شعرانى‏، ابوالحسن، 1372، شرح فارسى تجريد الاعتقاد، تهران، اسلاميه‏.
    • صدوق، محمد‌بن على،1362، ‏الخصال، تصحيح علي‌اكبر غفارى، قم، دفتر انتشارات اسلامى.‏
    • طباطبايى، سيدمحمدحسين، 1374، تفسير الميزان‏، ترجمة سيدمحمدباقر موسوى همدانى‏، قم، دفتر انتشارات اسلامى.‏
    • عزيزي، حسين و علي غفارزاده، 1386، انديشه¬ اسلامي 2، قم، دفتر نشر معارف.
    • فياض لاهيجى، ملا عبدالرزاق، 1372، ‏سرمايه ايمان در اصول اعتقادات‏، قم، الزهراء.
    • فيض كاشانى‏، ملامحسن، 1384، ‌علم اليقين في اصول‌الدين، تحقيق و تعليق محسن بيدارفر، چ دوم، قم، بيدار.
    • ـــــ ، 1406ق، الوافي‏، اصفهان، كتابخانه امير‌المؤمنين علي‏.
    • كلينى‏، محمدبن يعقوب، 1350، الكافي، تهران، اسلاميه.‏‏
    • مايکل پترسون و ديگران، 1376، عقل و اعتقاد ديني: درآمدي بر فلسفه دين، ترجمه احمد نراقي و ابراهيم سلطاني، تهران، طرح نو.
    • مجلسي، محمدباقر، 1403ق، بحارالانوار، چ دوم، بيروت، مؤسسة الوفاء.
    • محمدرضايي، محمد،1390، کلام تجديد با رويکرد تطبيقي، قم، دفتر نشر معارف.
    • مصباح، محمدتقي، 1367، اصول عقايد راهنماشناسي، قم، مرکز مديريت حوزه علميه.
    • ـــــ ، 1372، آموزش عقايد، چ نهم، تهران، سازمان تبليغات اسلامي.
    • نيکويي، حجت الله، 1383، نگاهي نقادانه به مباني نظري نبوت، سايت عقيده نيوز.
    • ـــــ ، بي‌تا، تئوري امامت در ترازوي نقد، سايت عقيده نيوز.
    • هيوم و ديگران، 1379، مرگ و جاودانگي ( مقالاتي از هيوم، راسل، فلو و ...)، ترجمه و نقد سيدمحسن رضازاده، تهران، دفتر پژوهش و نشر سهروردي.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Karimi, Hamid.(2025) Another Study in Support of the Sound Reason for the Necessity of Revelation Based on Divine Providence. Ma`rifat-e Kalami, 6(2), 137-156

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hamid Karimi."Another Study in Support of the Sound Reason for the Necessity of Revelation Based on Divine Providence". Ma`rifat-e Kalami, 6, 2, 2025, 137-156

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Karimi, H.(2025) 'Another Study in Support of the Sound Reason for the Necessity of Revelation Based on Divine Providence', Ma`rifat-e Kalami, 6(2), pp. 137-156

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Karimi, H. Another Study in Support of the Sound Reason for the Necessity of Revelation Based on Divine Providence. Ma`rifat-e Kalami, 2025; 6(2): 137-156