Ma`rifat-e Kalami, Volume 8, Issue 2, No 19, Year 2025 , Pages 41-60

    The Evidence Supporting the Theory of Embodiment of Deeds and Its Theological Functions from the Viewpoint of 'Allameh Tabataba'i

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Nosrat / Assistant Professor in TMU
    ✍️ Naser / MA in Quranic Sciences / kolivand.naser@yahoo.com
    Abstract: 
    One of the important issues concerning the Hereafter is how humans will be repaid for that they do in this world. The holy Qur'an and traditions explore this subject in various ways. Many scholars and commentators consider that the verses of Qur'an and traditions alongside the rational reason in favor of the theory of the survival of the soul and the interaction between the act and soul confirm theory of embodiment of deeds in the Hereafter. 'Allameh Tabataba'i, a contemporary and wise commentator of the Qur'an has paid special attention to this issue. Resting on the aforementioned arguments and proving the theory of embodiment of deeds he pints out to the important theological functions which this theory suggests. The most important functions of this theory are, proving the Divine justice repaying for the deeds and showing the cause for the immortal life in hell. This study states the proofs which confirm the theory of embodiment of the deeds and explains the functions of this theory in the light of 'Allameh Tabataba'I's viewpoint.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :ادله اثبات نظریه تجسم اعمال و تبیین کارکردهای کلامی آن از دیدگاه علامه طباطبائی
    Abstract: 
    یکی از مباحث مهم مربوط به عالم پس از مرگ چگونگی دریافت جزای اعمال است. در آیات قرآن و روایات معصومان‰ با تعابیر مختلف و تصویرپردازی های متعددی به چگونگی جزای اعمال در عالم آخرت اشاره شده است. بسیاری از عالمان و مفسران، این آیات و روایات را به انضمام دلیل عقلی نظریه بقای نفس و تأثیر متقابل عمل و نفس، ادله ای قطعی در اثبات نظریه تجسم اعمال در عالم آخرت قلمداد کرده اند. در این بین، علامه طباطبائی مفسر و حکیم برجسته معاصر، بیشترین عنایت را به این مسئله مبذول داشته است. وی با استناد به ادله مذکور، ضمن اثبات نظریه تجسم اعمال، به کارکردهای کلامی مهمی که بر این نظریه مترتب اند، اشاراتی کرده است. اثبات عدالت خداوند در جزای اعمال و توجیه علت خلود در جهنم، از اهم این کارکردها به شمار می آید. این مقاله ضمن بیان ادله اثبات نظریه تجسم اعمال، کارکردهای کلامی این نظریه را از دیدگاه علامه تبیین می کند.
    References: 
    • ابن‌عربي، محيي‌الدين، 1418ق، الفتوحات المکيه في معرفة الاسرار المالکيه و الملکيه، بيروت، داراحياءالتراث العربيه.
    • بحراني، سيدهاشم، 1416ق، البرهان في تفسير القرآن، تهران، بنياد بعثت.
    • جوادي آملي، عبدالله، 1381، تفسير موضوعي قرآن، قم، اسراء.
    • حسن زاده آملي، حسن، 1382، دو رساله مثل و مثال، تهران، نثر طوبي.
    • ـــــ، 1386، مآثر آثار، قم، الف لام ميم.
    • ـــــ، 1387 الف، رساله علم و دين، شارح داود صمدي آملي، قم، قائم آل‌محمد.
    • ـــــ، 1387 ب، سرح‌العيون في شرح‌العيون، چ سوم، قم، بوستان کتاب.
    • ـــــ، 1404ق، دروس اتحاد عاقل به معقول، تهران، حکمت.
    • سيوطي، جلال‌الدين، 1404ق، الدر المنثور في تفسير المأثور، قم، کتابخانه آيت‌الله مرعشي نجفي.
    • صدرالمتألهين، محمدبن ابراهيم، 1354، المبدأ و المعاد، ترجمة محمد حسيني اردکاني، تهران، انجمن شاهنشاهي فلسفه ايران.
    • ـــــ، 1366، تفسيرالقرآن الکريم (صدرا)، چ دوم، قم، بيدار.
    • ـــــ، 1401‎ق، الحکمة المتعالية في الاسفارالعقلية الاربعه، ط. الرابعه، بيروت، دار احياء التراث العربي.
    • ـــــ، 1404ق، مفاتيح الغيب، ترجمه و تعليق محمد خواجوي، تهران، مولي.
    • طباطبائي، سيدمحمدحسين، 1387، انسان از آغاز تا انجام، ترجمه صادق لاريجاني، کوشش استاد سيدهادي خسروشاهي، چ چهارم، قم، بوستان کتاب.
    • ـــــ، 1417ق، الميزان في تفسيرالقرآن، چ پنجم، قم، جامعه مدرسين.
    • طبرسي، فضل‌بن حسن، 1372، مجمع البيان في تفسير القرآن، تهران، ناصر خسرو.
    • عياشي، محمدبن مسعود، بي‌تا، کتاب التفسير (تفسيرالعياشي)، بي‌جا، بي‌نا.
    • فيض کاشاني، ملامحسن، 1400ق، علم اليقين في اصول الدين، قم، بيدار.
    • قمي، علي‌بن ابراهيم، 1367، تفسير قمي، چ چهارم، قم، دارالکتاب.
    • مجلسي، محمدباقر، 1363، مرآة العقول في شرح اخبار آل الرسول، مصحح هاشم رسولي، تهران، دارالكتب الاسلامية.
    • ـــــ، 1403ق، بحارالانوار، بيروت، مؤسسة الوفاء.
    • مصطفوي، حسن، 1380، تفسير روشن، تهران، مرکز نشر کتاب.
    • مکارم شيرازي، ناصر و همکاران، 1374، تفسير نمونه، تهران، دارالکتب الاسلاميه.
    • ـــــ، 1385، اخلاق در قرآن، چ سوم، قم، مدرسة امام علي‌بن ابي‌طالب.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Nosrat, , Naser.(2025) The Evidence Supporting the Theory of Embodiment of Deeds and Its Theological Functions from the Viewpoint of 'Allameh Tabataba'i. Ma`rifat-e Kalami, 8(2), 41-60

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Nosrat ; Naser ."The Evidence Supporting the Theory of Embodiment of Deeds and Its Theological Functions from the Viewpoint of 'Allameh Tabataba'i". Ma`rifat-e Kalami, 8, 2, 2025, 41-60

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , N, , N.(2025) 'The Evidence Supporting the Theory of Embodiment of Deeds and Its Theological Functions from the Viewpoint of 'Allameh Tabataba'i', Ma`rifat-e Kalami, 8(2), pp. 41-60

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , N, , N. The Evidence Supporting the Theory of Embodiment of Deeds and Its Theological Functions from the Viewpoint of 'Allameh Tabataba'i. Ma`rifat-e Kalami, 2025; 8(2): 41-60