Ma`rifat-e Kalami, Volume 13, Issue 1, No 28, Year 2025 , Pages 113-126

    The Materialization of Soul: A Critical Analysis from the Point of View of Ibn Qayyim Joziyeh

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Mustafa / Assistant Professor of the Philosophy Department at Al-Mustafa Al-Alamiyya University / m.azizi56@yahoo.com
    Abstract: 
    There is no doubt that the epistemological foundations of an intellectual system play a significant role in its definition of human identity. The movement of Salafism presents a completely material definition of the world of being and human in the light of the foundations of extreme empiricism. One of the pioneers of Salafism, Ibn Qayyim Joziyeh, defines the human soul as a "subtle substance" that flows through all parts of the body. In terms of methodology, Ibn Qayyim relies on Islamic narrations and the understanding of righteous predecessors (Salaf Saleh). He has criticized the arguments presented by philosophers about the immateriality of the soul and has provided some arguments for the materialization of the soul. I have first explained the epistemological and ontological bases of Ibn Qayyim in this article, and then I have analyzed and criticized his definition of human’s “soul and spirit”, and also evaluated his reasons for denying the immateriality of the soul and proving its materiality.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :تحلیل انتقادی ماده‌انگاری نفس از دیدگاه ابن‌قیم جوزیه
    Abstract: 
    بی شک مبانی معرفت شناختی یک نظام فکری در تعریف آن از هویت انسانی نقش بسزایی دارد. جریان سلفی گری در پرتو مبانی حس گرایی افراطی، تعریفی کاملاً مادی از جهان هستی و انسان ارائه می کند. ابن قیم جوزیه، یکی از پیشگامان سلفی گری، نفس انسانی را «جسمی لطیف» تعریف می کند که در تمام اعضای بدن سریان دارد. به لحاظ روش شناختی، ابن قیم بر روش نقلی و نیز بر فهم سلف صالح تکیه می کند. وی ادله مطرح شده از سوی فلاسفه بر تجرد نفس را نقد کرده و برای ماده انگاری نفس ادله ای اقامه نموده است. در این پژوهش نخست مبانی معرفت شناختی و هستی شناختی ابن قیم بیان و سپس تعریف او از «نفس و روح» انسانی تحلیل و نقد شده و همچنین دلایل او بر نفی تجرد نفس و نیز اثبات مادیت نفس در بوته سنجش قرار گرفته است.
    References: 
    • ابن‌تیمیه، احمدبن عبدالحلیم حرانی، 1416ق، مجموع الفتاوى، تحقيق عبدالرحمن‌بن محمدبن قاسم، مدينه، المملكة العربية السعوديه.
    • ـــــ ، بي‌تا، الردّ على المنطقيين، بيروت، دار المعرفه.
    • ـــــ ، 1411ق، درء تعارض العقل والنقل، تحقيق محمد رشاد سالم، ط. الثانيه، مدينه، المملكة العربية السعوديه.
    • ـــــ ، 1426ق، بيان تلبيس الجهميّة في تأسيس بدعهم الكلامية، مدينه، المملكة العربية السعوديه.
    • ابن‌حزم اندلسي، ابومحمد علی‌بن‌احمدبن‌سعید، 1395ق، الفصل في الملل والأهواء والنحل، بيروت، دار المعرفه.
    • ابن‌قیم جوزیه، محمدبن ابی‌بکر، 1395ق، الروح في الكلام على أرواح الأموات والأحياء بالدلائل من الكتاب والسنه، بيروت، دار الكتب العلميه.
    • ـــــ ، 1393ق، مدارج السالكين بين منازل إياك نعبد و إياك نستعين، تحقيق محمد حامد الفقي، ط. الثانيه، بيروت، دارالكتاب العربي.
    • ـــــ ، 1416ق، بدائع الفوائد، تحقيق هشام عبدالعزيز عطا و ديگران، مكه، مكتبة نزار مصطفى الباز.
    • ـــــ ، 1418ق، الصواعق المرسلة على الجهمية والمعطلة، تحقيق علي‌بن محمد الدخيل‌الله، ط. الثالثه، رياض، دار العاصمه.
    • طباطبائي، سيدمحمدحسين، 1415ق، تفسير الميزان، ترجمة سيدمحمدباقر موسوي همداني، چ پنجم، قم، جامعة مدرسين.
    • میرداماد، ميرمحمدباقر، 1409ق، القبسات‏، ط. الثانيه، طهران، جامعة طهران.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Mustafa.(2025) The Materialization of Soul: A Critical Analysis from the Point of View of Ibn Qayyim Joziyeh. Ma`rifat-e Kalami, 13(1), 113-126

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mustafa ."The Materialization of Soul: A Critical Analysis from the Point of View of Ibn Qayyim Joziyeh". Ma`rifat-e Kalami, 13, 1, 2025, 113-126

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M.(2025) 'The Materialization of Soul: A Critical Analysis from the Point of View of Ibn Qayyim Joziyeh', Ma`rifat-e Kalami, 13(1), pp. 113-126

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M. The Materialization of Soul: A Critical Analysis from the Point of View of Ibn Qayyim Joziyeh. Ma`rifat-e Kalami, 2025; 13(1): 113-126