Pages:
141-158
Receive Date: 2025/10/19
Accept Date: 2025/10/19
Abstract:
One of the functions of esoteric interpretation is to interpret religious knowledge corresponding to its theosophical aspect. The focus of this article is to show that the abodes of the Hereafter have an anfosi (journey within one’s soul) esoteric interpretation in religious teachings and these interpretations are sometimes analyzed. In fact, the esoteric interpretation of the otherworldly religious propositions is that they represent the manifestation of what is compatible with the soul and also the habits of the soul in the afterlife. Human’s soul has different degrees and the soul has an intuition of itself at each level; the abodes of the Hereafter are the intuition of the soul from what it has obtained in this world. In the soul’s journey of perfection, the curtains and veils of the soul over its self-knowledge will be gradually removed and its self-awareness will gradually increase. This self-awareness manifests some matters for the soul at each degree, which is the result of his deeds in the world. This article tries to present an esoteric interpretation of the abodes of the Hereafter and adapt them to the degrees of the soul. One of the results of this research is to prove that the Resurrection is, in fact, a return to one's innermost layer, which has some outer effects as well. Another result is that the end of the soul’s journey is the intuition of itself being ‘ein al-rabt’ (the essence of relation with God) and being annihilated in the Creator (God). In addition, the soul is a manifestation of God’s names of Jalal (the Divine beauty) or Jamal (the Divine majesty). This article is based on the adaption of rational principles and revelational narrations to Molla Sadra’s psychology, using a descriptive-analytical method.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :تبیین و تحلیل تأویل انفسی منازل آخرت در مکتب حکمی صدرایی
Abstract:
یکی از کارکردهای تفکر تأویلی بازگرداندن معارف دینی به وجوه حکمی آن است. محور بحث این مقاله آن است که منازل آخرت در آموزه های دینی دارای تأویل انفسی است و گاهی این تأویل ها تحلیل شده است. در حقیقت تأویل گزاره های دینی اخروی همان تجلیات مسانخ وارد بر نفس و نیز ملکات نفس در حیات آخرتی است. نفس انسان دارای مراتب گوناگونی است که در هر مرتبه شهودی از خود دارد و منازل آخرت همان شهود نفس از مکتسبات خود در دار دنیاست. در حرکت استکمالی نفس، به تدریج، از پرده ها و حجاب های نفس در شناخت خویش کاسته می شود و بر خودآگاهی اش افزوده می گردد. این خودآگاهی در هر مرتبه تجلیاتی را بر او ظاهر می سازد که حاصل اعمال او در دنیاست. این مقاله درصدد تأویل منازل آخرت بر مراتب نفس است. از نتایج این پژوهش اثبات آن است که معاد ـ درواقع ـ بازگشت به درونی ترین لایه خود است که آثاری بیرونی دارد. نیز غایت حرکت نفس شهود عین الربط بودن خود و فنا در علت هستی بخش (خداوند) است. همچنین نفس مظهری برای اسماء جمال یا جلال الهی است. این مقاله به شیوه توصیفی ـ تحلیلی براساس انطباق اصول عقلی و اخبار وحی با علم النفس صدرالمتألهین نگاشته شده است.
References:
- حسنزاده آملي، حسن، 1376، گنجينه گوهر روان، قم، قيام.
- ـــــ ، 1383، دروس معرفت نفس، تهران، نجمالدين.
- حسيني طهراني، سيدمحمدحسين، 1424ق، معادشناسي، مشهد، نور ملکوت قرآن.
- شجاعي، محمد، 1392، معاد يا بازگشت به سوي خدا، تهران، سهامي انتشار.
- صدرالمتألهين، 1385، المبدأ و المعاد، تهران، بنياد حکمت.
- ـــــ ، 1386، مفاتيح الغيب، تهران، بنياد حکمت.
- ـــــ ، 1387، المظاهر الالهيه، تحقيق سيدجلالالدين آشتياني، قم، بوستان کتاب.
- ـــــ ، 1388، شواهد الربوبيه، تهران، بنياد حکمت. ج 1.
- ـــــ، 1389الف، رساله الحشريه، در: رسائل فلسفي، تهران، بنياد حکمت.
- ـــــ ، 1389ب، اسرار الايات، تهران، بنياد حکمت.
- ـــــ ، 1390، الحکمة المتعالية في الاسفار العقلية الاربعة، قم، طليعه نور.
- ـــــ ، 1391، عرشيه، رسائل فلسفي، تهران، بنياد حکمت.
- طاهرزاده، اصغر، 1386، معاد باز گشت به جديترين زندگي، اصفهان، لبالميزان.
- طباطبائي، سيدمحمدحسين، 1380، رساله الولايه، قم، اهلبيت.
- ـــــ ، 1387، انسان از آغاز تا انجام، ترجمة صادق لاريجاني، چ پنجم، قم، بوستان کتاب.
- طوسي، نصيرالدين، 1389، تجريد الاعتقاد، ترجمه و شرح ابوالحسن شعراني، تهران، هرمس.
- قمي، شيخ عباس، 1378، منازل الاخرة، اصفهان، شهيد مدرس.
- مجلسي، محمدباقر، 1403ق، بحارالانوار، بيروت، دار الاحياء التراث العربي.
- موسوی خميني، سیدروحالله، 1380، شرح چهل حديث، چ بيست و سوم، تهران، مؤسسة تنظيم و نشر آثار امام خميني.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Seyyed Mohammad Hossein.(2025) The Anfosi Esoteric Interpretation of the Abodes of the Hereafter in the Sadra’ian Theosophical School: An Explanation and Analysis. Ma`rifat-e Kalami, 13(1), 141-158
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Seyyed Mohammad Hossein ."The Anfosi Esoteric Interpretation of the Abodes of the Hereafter in the Sadra’ian Theosophical School: An Explanation and Analysis". Ma`rifat-e Kalami, 13, 1, 2025, 141-158
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, S.(2025) 'The Anfosi Esoteric Interpretation of the Abodes of the Hereafter in the Sadra’ian Theosophical School: An Explanation and Analysis', Ma`rifat-e Kalami, 13(1), pp. 141-158
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, S. The Anfosi Esoteric Interpretation of the Abodes of the Hereafter in the Sadra’ian Theosophical School: An Explanation and Analysis. Ma`rifat-e Kalami, 2025; 13(1): 141-158