Ma`rifat-e Kalami, Volume 13, Issue 2, No 29, Year 2025 , Pages 121-134

    ‘Sahih Muslim’ and Distorted Narrations

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Abdolrahman / Associate Professor of Department of Islamic Studies, Mazandaran University / a.bagherzadeh@umz.ac.ir
    Abstract: 
    One of the important sources of formation of theological and religious beliefs for Muslims is Islamic hadiths. Therefore, it is necessary to pay attention to the originality and refinement of its sources. According to the majority of Ahl al-Sunna, ‘Sahih Muslim’ is the second authentic hadith book, written by Muslim Ibn Hajjaj Neyshaburi(206-261 LAH), one of the great hadith scholars of Ahl al-Sunna. It has a great position among Ahl al-Sunna and they accept its narrations without any investigation. This position requires the authenticity of the narrators, the chain of narration and the text of the hadith. Since some distortions (despite its negative theological, jurisprudential and etc. consequences) has entered many sources of Islamic texts - including narrative, convictional, historical, etc. - the question arises whether the mentioned book has been safe from distortion to be completely reliable or not? The purpose of this research is to answer this question, using a descriptive-analytical method and relying on various reliable Sunni sources. Its most important result is that the ominous event of distortion has entered this important and central book. These distortions are rooted in theological discussions and have some direct and indirect consequences, and require more precise researches.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :صحیح مسلم و روایات تحریف‌شده
    Abstract: 
    حدیث ازجمله منابع مهم شکل گیری باورهای کلامی و اعتقادی مسلمین است. لذا دقت در اصالت و پالایش منابع آن ضروری است. صحیح مسلم نزد غالب اهل سنت دومین اثر معتبر حدیثی است که توسط مسلم بن حجاج نیشابورى، از محدثان بزرگ اهل سنت (261ـ206ق) نگاشته شده است و مانند صحیح بخاری، جایگاه بلندی دارد و روایات موجود در آن، بدون بررسی مورد پذیرش سنیان قرار می گیرد. این جایگاه مستلزم سلامت و صحت راویان، سلسله‌ی اسناد و متن روایات است. ازآنجاکه براساس اسناد قطعی، پدیده‌ی تحریف (به رغم زشتی و پیامدهای منفی کلامی، فقهی و...) به منابع فراوانی از متون اسلامی، اعم از روایی، اعتقادی، تاریخی و... نفوذ کرده است، این سؤال مطرح می شود که آیا کتاب یادشده از تحریف در امان مانده است تا کاملاً قابل اعتماد بوده باشد؟ پژوهش حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی و با تکیه بر منابع معتبر و مختلف اهل سنت به منظور پاسخ به همین سؤال صورت پذیرفته و مهم ترین نتیجه‌ی آن، اثبات رخنه‌ی پدیده‌ی نامیمون تحریف در این کتاب مهم و محوری بوده است. این تحریفات، به صورت مستقیم و غیرمستقیم دارای ریشه ها و پیامدهایی در مباحث کلامی هستند و نیازمند دقت و موشکافی بیشتر اهل تحقیق اند.
    References: 
    • ابن‌اثير، علي‌بن محمد، ۱۴۱۷ق، أسد الغابة في معرفة الصحابة، بيروت، دار احياء التراث العربي.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
    • ـــــ ، 1390ق، جامع الأصول في أحاديث الرسول، دمشق، مكتبة الحلواني.‬‬
    • ‏‫ابن‌تيميه، احمدبن عبدالحليم، 1406ق، منهاج السنة النبويه، مصر، مؤسسة قرطبه.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
    • ـــــ ، ۱۴۲۶ق، مجموع الفتاوى، قاهره، دارالوفاء.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
    • ‏‫ابن‌حبان، محمدبن ‌احمد، 1414ق، صحيح ابن‌حبان، بيروت، مؤسسة الرساله.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
    • ‏‫ابن‌حجر عسقلاني، احمدبن علي، ۱۳۷۹ق، هدي الساري مقدمة فتح الباري شرح صحيح البخاري، بيروت، دارالمعرفه.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
    • ـــــ ، ۱۹۹۷، الصواعق المحرقه، بيروت، مؤسسة الرساله.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
    • ابن‌حنبل، احمدبن محمد، 1419ق، مسند احمد، بيروت، عالم الکتب.
    • ـــــ ، بي‌تا، مسند احمد، مصر، مؤسسة قرطبه.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
    • ‏‫ابن‌کثير، اسماعيل‌بن عمر، بي‌تا، البداية والنهاية، بيروت، مکتبة المعارف.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
    • ـــــ ، 1401ق، تفسير القرآن العظيم، بيروت، دارالفکر.‬‬
    • ‏‫ابن‌ملقن، سراج‌الدين ابي‌حفص عمر‌بن علي‌بن احمد، 1425ق، البدر المنير في تخريج الأحاديث و الأثار الواقعة في الشرح الكبير، رياض، دارالهجرة للنشر و التوزيع.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
    • آلوسي، سيدمحمود، 1415ق، روح المعاني في تفسير القرآن العظيم، بيروت، دارالکتب العلميه.
    • باقرزاده، عبدالرحمان، 1394، سانسور حقیقت، بابل، مبعث.
    • ـــــ ، 1395، «صحيح بخاري و تحريف حقيقت»، تحقيقات کلامي، ش 15، ص 119-142.
    • ـــــ ، 1396، «مخالفت با شیعیان، عامل تغییر سنت‌های نبوی»، شیعه‌پژوهی، ش 13، ص 97-120.
    • ـــــ ، 1398، «نقد و بررسی قاعده وجوب سکوت در قبال مشاجرات صحابه»، پژوهشنامه کلام، ش 10، ص 47-69.
    • ـــــ ، 1399، تحریف حق و حقیقت، قم، بوستان کتاب.
    • ‏‫بلاذري، احمد‌بن يحيى، ۱۴۰۳ق، فتوح البلدان، بيروت، دارالکتب العلميه.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
    • ‏‫ترمذي، محمدبن عيسى، ۱۴۰۳ق، الجامع الصحيح (سنن ترمذي)، بيروت، دارالفكر.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
    • ـــــ ، بي‌تا، الجامع الصحيح (سنن ترمذي)، بيروت، دار احياء التراث العربي.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
    • ‏‫حاکم نيشابوري، محمد‌بن عبدالله، 1411ق، المستدرك على الصحيحين و بذيله التلخيص للحافظ الذهبي، بيروت، دارالکتب العلميه.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
    • ‏‫ذهبي، محمد‌بن احمد، ۱۴۰۷ق، تاريخ الإسلام و وفيات المشاهير والأعلام، بيروت، دارالكتاب العربي.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
    • ـــــ ، 1413ق، سير أعلام النبلاء، چ نهم، بيروت، مؤسسة الرساله.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
    • ‏‫زحيلي، وهبه، ۱۴۲۲ق، التفسير الوسيط، بيروت، دارالفکر.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
    • ‏‫سجستاني، ابي‌داود سليمان‌بن اشعث، بي‌تا، سنن أبي‌داود، بيروت، دارالفكر.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
    • ‏‫سيوطي، عبدالرحمن‌بن ابي بکر، ۱۴۰۵ق، الخصائص الکبري، بيروت، دارالکتب العلميه.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
    • ‏‫شاهين، موسي، بي‌تا، فتح المنعم شرح صحيح مسلم، مصر، دارالشروق.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
    • ‏‫شوکاني، محمد‌بن علي، ۱۴۱۴ق، فتح القدير، دمشق، دار ابن‌کثير.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
    • صالحي ‏‫شامي، محمد‌بن يوسف، 1414ق، سبل الهدى والرشاد في سيرة خير العباد، بيروت، دارالکتب العلميه.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
    • ‏‫طبراني، سليمان‌بن احمد، ۱۴۰۴ق، المعجم الکبير، چ دوم، موصل، مكتبة الزهراء.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
    • ‏‫طبري، محمد‌بن جرير، ۱۴۰۷ق، تاريخ الأمم والملوك، بيروت، دارالكتب العلميه.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
    • عيني، محمود، بي‌تا، عمدة القاري شرح صحيح البخاري، بيروت، دار احياء التراث العربي.
    • قادري، سيدرضي، 1394، «بررسي تقريبي ـ تطبيقي مسئلة مهدويت در صحيح مسلم»، پژوهش‌هاي مهدوي، ش 13، ص 133ـ147.
    • ـــــ ، 1397، «بررسي حديث ثقلين در صحيح مسلم و سنن ترمذي از منظر مهدويت»، مطالعات مهدوي، ش 41، ص 21ـ30.
    • قاضی عیاض، 1419ق، إكمال المعلم بفوائد مسلم (شرح صحيح مسلم)، قاهره، دارالوفاء.‬
    • ‏‫مبارکفوري، محمد، بي‌تا، تحفة الأحوذي بشرح جامع الترمذي، بيروت، دارالکتب العلميه.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
    • متقي هندي، علاء‌الدين، 1419ق، كنز العمال في سنن الأقوال و الأفعال، بيروت، دارالکتب العلميه.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
    • ‏‫مزي، عبدالرحمن ابوالحجاج، ۱۴۰۳ق، تحفة الأشراف بمعرفة الأطراف، چ دوم، بيروت، المكتب الاسلامي.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
    • مسلم‌‌خاني، روح‌الله، 1388، «بررسي کتاب صحيح مسلم»، صراط، ش 3، ص 42ـ54.
    • ‏‫مناوي، زين‌الدين عبدالرؤوف، ۱۳۵۶ق، فيض القدير شرح الجامع الصغير، مصر، المكتبة التجارية الكبرى.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
    • نووي دمشقي، محيي‌الدين ابي‌زکريا، ۱۳۹۲ق، شرح صحيح مسلم، چ دوم، بيروت، دار احياء التراث العربي.
    • ـــــ ، 1997، المجموع، بیروت، دارالفکر.
    • ـــــ ، 1404ق، الأذكار المنتخبة من كلام سيد الأبرار، بيروت، دارالكتب العربي.
    • نیشابوری، مسلم، بی‌تا، صحیح مسلم، بيروت، دار احياء التراث العربي.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Abdolrahman.(2025) ‘Sahih Muslim’ and Distorted Narrations. Ma`rifat-e Kalami, 13(2), 121-134

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Abdolrahman ."‘Sahih Muslim’ and Distorted Narrations". Ma`rifat-e Kalami, 13, 2, 2025, 121-134

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , A.(2025) '‘Sahih Muslim’ and Distorted Narrations', Ma`rifat-e Kalami, 13(2), pp. 121-134

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , A. ‘Sahih Muslim’ and Distorted Narrations. Ma`rifat-e Kalami, 2025; 13(2): 121-134