Ma`rifat-e Kalami, Volume 14, Issue 1, No 30, Year 2025 , Pages 141-160

    A Review of Sheikh Mofid's Theory about Abstraction of the Soul

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Gholam hosein / Assistant Professor in Islamic Ma'aref Teaching (Islamic Theoretical Foundations), Islamic Ma'aref University / gerami1341@yahoo.com
    Abstract: 
    "Abstraction of spirit" is one of the basic topics in anthropology and has always been the concern of thinkers of various sciences. Sheikh Mufid, the most prominent Shiite scholar of the late third and early fourth century AH, has significant opinions in the field of anthropology. Researchers and commentators of his works consider one of his important theories to be the theory of "abstraction of spirit". The purpose of the present research is to examine the evidence related to this debate in his works. The findings show that in the works of Shih Mofid, although there are evidences that indicate the abstraction of the soul (such as the definition of a human being as a simple essence without volume, movement, stillness, composition and differentiation clearly), but there are evidences against it (such as the accident nature of the soul, annihilation of souls after death and allocating abstraction to the Almighty) are also found. From the point of view of this research, conflict resolution strategies from Sheikh Mofid's expressions are: Separation of the two terms "philosophical essence" and "theological essence" in Sheikh's statements, Separating the soul from the truth of man, paying attention to the periods of his scientific life, and carefully examining the scientific works documented on him. The result shows that although Sheikh Mofid acknowledges the immaterial dimension of man, he did not present a completely coherent theory about the abstraction of the soul and did not accept some of its essentials.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :بازخوانی نظریه شیخ مفید درباره تجرد روح
    Abstract: 
    «تجرد روح» یکی از مباحث پایه در انسان شناسی است و همواره مدنطر متفکران علوم گوناگون بوده است. شیخ مفید، برجسته ترین عالم شیعی اواخر قرن سوم و اوایل قرن چهارم هجری آراء قابل توجهی در حوزه انسان شناسی دارد. محققان و شارحان او یکی از نظریه های مهم وی را قول به «تجرد روح» می دانند. هدف تحقیق حاضر بررسی دقیق قراین مرتبط با این بحث در آثار اوست. یافته های این پژوهش نشان می دهد در آثار شیح مفید گرچه شواهدی که بر تجرد روح دلالت دارد (مانند تعریف انسان به جوهر بسیط فاقد حجم، حرکت، سکون، اجتماع و افتراق به وضوح) مشاهده می گردد، اما قرائتی در مقابل آن (مانند عرض بودن روح، فنای ارواح پس از مرگ و اختصاص تجرد به واجب تعالی) نیز یافت می شود. از دیدگاه تحقیق حاضر، راهبردهای رفع تعارض از عبارات شیخ مفید عبارتند از: تفکیک دو اصطلاح «جوهر فلسفی» و «جوهر کلامی» در عبارات شیخ، تفکیک روح از حقیقت انسان، توجه به دوره های حیات علمی وی، و بررسی دقیق آثار علمی مستند به او. نتیجه پایانی تحقیق آن است که شیخ مفید گرچه به بعد غیرمادی انسان اذعان دارد، اما نظریه ای کاملاً منسجم درباره تجرد روح ارائه نکرده و برخی از لوازم آن را نپذیرفته است.
    References: 
    • آقابزرگ طهراني، محمدمحسن، 1403ق، الذريعة الي تصانيف الشيعه، بيروت، دارالاضواء.
    • الله‌بداشتي، علي و اصغر رمضاني، 1397، «بررسي و نقد انتقادات شيخ مفيد بر ديدگاه‌هاي انسان‌شناختي شيخ صدوق»، نقد و نظر، سال بيست وسوم، ش 1، ص 97ـ119.
    • ابن‌باجه، محمد‌بن يحيي، 1412ق، کتاب النفس، بيروت، دار صادر.
    • ابن‌سينا، حسين‌بن عبدالله، 1383، رساله نفس، همدان، دانشگاه بوعلي‌سينا.
    • ابن‌شهرآشوب، محمد‌بن علي، 1380ق، المعالم العلماء، نجف، المطبعة الحيدريه.
    • ابن‌عربي، محيي‌الدين، بي‌تا، الفتوحات المکيه، بيروت، دارصادر.
    • ابن‌فارس، احمد‌بن زکريا، 1404ق، معجم مقاييس اللغة، قم، دفتر تبليغات اسلامي.
    • ابن‌منظور، محمد‌بن مکرم، 1414ق، لسان العرب، بيروت، دارصادر.
    • ارسطو، 1393، درباره نفس، ترجمه علي‌مراد داودي، تهران، حکمت.
    • اشعري، علي‌بن اسماعيل، 1400ق، مقالات الاسلاميين و اختلاف المصلين، بيروت، دار النشر.
    • تفتازاني، مسعود‌بن عمر، 1412ق، شرح المقاصد، قم، شريف الرضي.
    • جزايري، نعمت‌الله، 1417ق، نور البراهين، قم، جامعة مدرسين.
    • جوهري، اسماعيل‌بن حماد، 1404ق، تاج اللغة و صحاح العربيه، بيروت، دارالعلم للملايين.
    • حجت‌خواه، حسين و سعيد سنايي‌مهر، 1396، «حقيقت نفس در انديشه اماميه»، انسان‌پژوهي ديني، ش 38، ص 105ـ126.
    • حسامي‌فر، عبدالرزاق، 1385، «ماهيت نفس در کلام اسلامي»، انديشه ديني، ش 18، ص 113ـ134.
    • حسن‌زاده آملي، حسن، 1375، نصوص‌الحکم بر فصوص‌الحکم، تهران، نشر فرهنگي رجاء.
    • ـــــ ، 1385، دروس معرفت نفس، تهران، الف، لام، ميم.
    • حلي، حسن‌بن يوسف، 1363، انوار الملكوت في شرح الياقوت، قم، شريف الرضي.
    • سهروردي، شهاب‌الدين، 1372، مجموعه مصنفات شيخ اشراق، تهران، مؤسسة مطالعات و تحقيقات فرهنگي.
    • شعيري، تاج‌الدين محمد، بي‌تا، جامع الاخبار، نجف اشرف، مطبعه حيدريه.
    • صدوق، محمد‌بن علي، 1414ق، الاعتقادات، چ دوم، قم، المؤتمر العالمي للشيخ المفيد.
    • صفار، محمد‌بن حسن، 1404ق، بصائر الدرجات، قم، كتابخانة آيت‌الله مرعشي نجفي.
    • طباطبائي، سيدمحمدحسين، 1416ق، نهاية الحکمة، قم، جامعة مدرسين.
    • ـــــ ، 1417ق، الميزان في تفسير القرآن، قم، دفتر انتشارات اسلامي.
    • طبرسي نوري، سيداسماعيل، بي‌تا، کفاية الموحدين، تهران، علميه اسلاميه.
    • طوسي، نصيرالدين، 1413ق، قواعد العقائد، بيروت، دار الغربه.
    • علم‌الهدي، علي‌بن حسين (سيد مرتضي)، 1411ق، الذخيره في علم الكلام، قم، جامعة مدرسين.
    • عياشي، محمد‌بن مسعود، 1380، تفسير عياشي، تهران، مکتبة العلمية الاسلاميه.
    • فاضل مقداد، مقداد‌بن عبدالله، 1380، اللوامع الالهيه في المباحث الکلاميه، تحقيق سيدمحمدعلي قاضي طباطبايي، قم، دفتر تبليغات اسلامي.
    • ـــــ ، 1405ق، ارشاد الطالبين الي نهج المسترشدين، قم، كتابخانة آيت‌الله مرعشي نجفي.
    • فتح نجات، حميدرضا و محمد جاودان، 1397، ديدگاه شيخ مفيد درباره حقيقت انسان»، پژوهش‌نامه مذاهب اسلامي، سال پنجم، ش 9، ص 95ـ110.
    • فخررازي، محمد‌بن عمر، 1364، النفس و الروح و قوامها، تهران، بي‌نا.
    • قاضي عبدالجبار، ابن‌احمد، 1385ق، المغني في ابواب التوحيد و العدل، قاهره، بي‌نا.
    • قجاوند، مهدي و سيدصدرالدين طاهري، 1393، «جسم‌انگاري متکلمان درباره نفس»، انسان‌پژوهي ديني، سال يازدهم، ش 31.
    • قمي مشهدي، ميرزامحمد، 1381، تفسير کنزالدقائق و بحر الغرائب، قم، دارالغدير.
    • کليني، محمد‌بن يعقوب، 1407ق، الکافي، تهران، دار الکتب الاسلاميه.
    • کندي، يعقوب‌بن اسحاق، 1387، مجموعه رسائل فلسفي کندي، تهران، علمي و فرهنگي.
    • گرامي، غلامحسين، 1394، انسان در اسلام، چ بيست و هفتم، قم، معارف.
    • مجلسي، محمدباقر، 1404ق، بحارالانوار، بيروت، مؤسسة الوفاء.
    • مصطفوي، حسن، 1360، التحقيق في کلمات القرآن الکريم، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
    • مفيد، محمد‌بن محمدبن نعمان، 1371، تصحيح اعتقادات الاماميه، قم، المؤتمر العالمي لالفيه الشيخ المفيد.
    • ـــــ ، 1413ق، النکت الاعتقاديه، قم، المؤتمر العالمي لالفيه الشيخ المفيد.
    • ـــــ ، 1414ق ـ الف، المسائل السرويه، بيروت، دار المفيد.
    • ـــــ ، 1414ق ـ ب، اوائل المقالات في المذاهب و المختارات، بيروت، دار المفيد.
    • مقدسي، مطهر‌بن طاهر، بي‌تا، البداء و التاريخ، بيروت، المکتبة الشيعه.
    • مکدرموت، مارتين، 1372، انديشه‌هاي کلامي شيخ مفيد، ترجمة احمد آرام، تهران، مکتب نور.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Gholam hosein.(2025) A Review of Sheikh Mofid's Theory about Abstraction of the Soul. Ma`rifat-e Kalami, 14(1), 141-160

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Gholam hosein ."A Review of Sheikh Mofid's Theory about Abstraction of the Soul". Ma`rifat-e Kalami, 14, 1, 2025, 141-160

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , G.(2025) 'A Review of Sheikh Mofid's Theory about Abstraction of the Soul', Ma`rifat-e Kalami, 14(1), pp. 141-160

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , G. A Review of Sheikh Mofid's Theory about Abstraction of the Soul. Ma`rifat-e Kalami, 2025; 14(1): 141-160