Ma`rifat-e Kalami, Volume 14, Issue 2, No 31, Year 2024 , Pages 141-160

    The Role of Tradition in the Islamization of Human Sciences with an Emphasis on the Thoughts of Allameh Misbah Yazdi

    Writers:
    Mohammad hosein / Associate Professor of the Department of Theology, Imam Khomeini Educational and Research Institution / m.faryab@gmail.com
    doi 10.22034/kalami.2024.2019546
    Abstract: 
    One of the main sources for attaining religious teachings is the tradition of Prophet Mohammad and the Infallible Imams, without which it is not possible to attain Islam’s religious teachings. Furthermore, considering the comprehensiveness of Islam in the guidance of human beings, the inference of religious teachings related to human sciences is an inevitable necessity, which has become the concern of researchers titled "Islamization of human sciences". Using a descriptive-analytical method, this article studies the role of the tradition of Prophet Mohammad and the Infallible Imams in the Islamization of human sciences, with an emphasis on the thoughts of the great Islamic scholar, Allameh Misbah Yazdi. Although all Muslims believe Islamic tradition is a source for obtaining religious teachings, but the reasons they present for its authenticity and the scope of this tradition are seriously debatable; in addition, methodologically, documenting the Islamization of human sciences by Islamic tradition has its own difficulties, pointed in this article.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :نقش سنت در اسلامی¬سازی علوم انسانی با تأکید بر اندیشه¬های علامه مصباح یزدی (ره)
    Abstract: 
    سنت پیامبر و امامان معصوم(ع) یکی از منابع اصلی برای دستیابی به آموزه‌های دین است که بدون آن، رسیدن به آموزه‌های دین وحیانی اسلام امکان‌پذیر نیست. از سوی دیگر، با توجه به جامعیت دین اسلام در هدایت انسان، استنباط آموزه‌های دینی مربوط به علوم انسانی، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است که امروزه فرایند آن با عنوان «اسلامی‌سازی علوم انسانی» دغدغه پژوهشگران شده است. این نوشتار با روش توصیفی ـ تحلیلی نقش سنت پیامبر و امامان معصوم(ع) در اسلامی‌سازی علوم انسانی با تأکید بر اندیشه‌های متفکر بزرگ جهان اسلام، علامه مصباح یزدی را وجهۀ همت خود قرار داده است. اگرچه همگان بر منبع بودن سنت برای دستیابی به آموزه‌های دینی تأکید دارند، اما ادلۀ حجیت و نیز دامنۀ سنت از مسائلی است که نیازمند تأمل جدی است، ضمن آنکه به لحاظ روش‌شناسی استناد به سنت برای اسلامی‌سازی علوم انسانی از دشواری‌های خاص خود برخوردار است که در این مقاله به آنها اشاره شده است.
    • ابن‌منظور، محمدبن مکرم، 1995، لسان العرب، بیروت، دار احیاء التراث العربی.
    • ابن‌حنبل، احمد، بی‌تا، مسند احمد حنبل، بیروت، دار صادر.
    • ابن‌کثیر، اسماعیل‌بن ‌عمرو، 1419ق، تفسیر ابن‌کثیر، تحقیق محمدحسین شمس‌الدین، بیروت، دارالکتب العلمیة منشورات محمدعلی بیضون.
    • برقی، احمدبن ‌محمدبن‌ خالد، 1371، المحاسن، قم، دارالکتاب الاسلامیه.
    • ترمذی، محمدبن ‌عیسی، 1403ق، سنن ترمذى، تحقیق عبدالوهاب‌بن عبداللطیف، بیروت، دارالفکر.
    • جمعی از نویسندگان، 1397، مبانی علوم انسانی اسلامی از دیدگاه آیت‌الله مصباح یزدی، قم، مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
    • جوهری، اسماعیل‌بن حماد، 1990، الصحاح، بیروت، دارالملایین.
    • حلی، حسن‌بن ‌یوسف، 1423ق، الالفین، قم، الموسسة الاسلامیة.
    • راغب اصفهانی، حسین‌بن ‌محمد، 1332ق، المفردات فی غریب القرآن، تهران، المکتبة المرتضویة.
    • زبیدی، محمدمرتضی، 1414ق، تاج العروس، بیروت، دارالفکر.
    • سیوطی، جلال‌الدین عبدالرحمن‌بن ‌ابی‌بکر، 1404ق، الدر المنثور فی تفسیر المأثور، قم، کتابخانة آیت‌الله مرعشی نجفی.
    • صدوق، محمدبن‌ علی‌، 1378، عیون اخبار الرضا، تهران، جهان.
    • طباطبائی، سیدمحمدحسین، 1417ق، المیزان فی تفسیر القرآن، قم، جامعة مدرسین حوزة علمیة قم.
    • طبرانی، سلیمان‌بن ‌احمد، بی‌تا، المعجم الکبیر، قاهره، مکتبۀ ابن‌تیمیه.
    • طبرسی، فضل‌بن‌ حسن، 1372، مجمع البیان، تهران، ناصر خسرو.
    • طوسی، محمد‌بن ‌حسن، بی‌تا، التبیان، بیروت، دار احیاء التراث العربی.
    • فراهیدی، خلیل‌بن ‌احمد، 1405ق، العین، قم، دارالهجره.
    • فضل‌الله، سیدمحمدحسین، 1419ق، من وحی القرآن، بیروت، دارالملاک للطباعة و النشر.
    • فیومی، احمدبن ‌محمد، بی‌تا، مصباح المنیر، قم، منشورات دارالرضی.
    • قندوزی حنفی، سلیمان‌بن ‌ابراهیم، 1416ق، ینابیع المودة لذوی القربی، تحقیق سیدعلی جمال اشرف الحسینی، تهران، دارالاسوه.
    • کلینی، محمدبن ‌یعقوب، 1407ق، الکافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه.
    • لاهیجی، ملاعبدالرزاق، 1383، گوهر مراد، تهران، سایه.
    • مجلسی، محمدباقر، 1404ق، مرآة العقول، تهران، دارالکتب الاسلامیه.
    • مصباح یزدی، محمدتقی، 1384، آفتاب ولایت، تدوین محمدباقر حیدری کاشانی، قم، مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
    • مصباح یزدی، محمدتقی، 1383، در پرتو ولایت، تدوین محمدمهدی نادری، قم، مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
    • مصباح یزدی، محمدتقی، 1389الف، آموزش عقاید، قم، مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
    • مصباح یزدی، محمدتقی، 1389ب، دربارۀ پژوهش، تدوین جواد عابدینی، قم، مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
    • مصباح یزدی، محمدتقی، 1391الف، اخلاق در قرآن، تدوین محمدحسین اسکندری، قم، مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
    • مصباح یزدی، محمدتقی، 1391ب، پرسش‌ها و پاسخ‌ها، قم، مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
    • مصباح یزدی، محمدتقی، 1391ج، پیش‌نیازهای مدیریت اسلامی، تدوین غلام‌رضا متقی‌فر، قم، مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
    • مصباح یزدی، محمدتقی، 1391د، جامعه و تاریخ در قرآن، قم، مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
    • مصباح یزدی، محمدتقی، 1391هـ، نظریۀ حقوقی اسلام، تدوین محمدمهدی کریمی‌نیا، قم، مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
    • مصباح یزدی، محمدتقی، 1392الف، حقوق و سیاست در قرآن، تدوین شهید محمد شهرابی، قم، مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
    • مصباح یزدی، محمدتقی، 1392ب، عبرت‌های خرداد، تدوین علیرضا تاجیک و سیدحسین شفیعی، قم، مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
    • مصباح یزدی، محمدتقی، 1392ج، بهترین‌ها و بدترین‌ها در نهج البلاغه، تدوین کریم سبحانی، قم، مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
    • مصباح یزدی، محمدتقی، 1394الف، پاسخ استاد به جوانان پرسش‌گر، قم، مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
    • مصباح یزدی، محمدتقی، 1394ب، تعدد قرائت‌ها، تدوین غلام‌علی عزیزی‌کیا، قم، مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
    • مصباح یزدی، محمدتقی، 1395، نقش تقلید در زندگی انسان، تدوین کریم سبحانی، قم، مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
    • مصباح یزدی، محمدتقی، 1397، رابطۀ علم و دین، تدوین علی مصباح، قم، مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
    • مصباح یزدی، محمدتقی، 1398، در جست‌وجوی عرفان اسلامی، تدوین محمدمهدی نادری، قم، مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
    • مصباح یزدی، محمدتقی، 1399، انسان‌شناسی در قرآن، تدوین محمود فتحعلی، قم، مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
    • مظفر، محمدحسین، 1422ق، دلائل الصدق، قم، مؤسسۀ آل‌البیت(ع).
    • مظفر، محمدرضا، بی‌‌‌تا، اصول الفقه، قم، مؤسسة مطبوعاتی اسماعیلیان.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Mohammad hosein.(2024) The Role of Tradition in the Islamization of Human Sciences with an Emphasis on the Thoughts of Allameh Misbah Yazdi. Ma`rifat-e Kalami, 14(2), 141-160 https://doi.org/10.22034/kalami.2024.2019546

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mohammad hosein ."The Role of Tradition in the Islamization of Human Sciences with an Emphasis on the Thoughts of Allameh Misbah Yazdi". Ma`rifat-e Kalami, 14, 2, 2024, 141-160

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M.(2024) 'The Role of Tradition in the Islamization of Human Sciences with an Emphasis on the Thoughts of Allameh Misbah Yazdi', Ma`rifat-e Kalami, 14(2), pp. 141-160

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M. The Role of Tradition in the Islamization of Human Sciences with an Emphasis on the Thoughts of Allameh Misbah Yazdi. Ma`rifat-e Kalami, 2024; 14(2): 141-160