Receive Date: 2025/02/24
Accept Date: 2025/02/24
Abstract:
Undoubtedly, the Imamate issue is the most important disputed issue in the Islamic world. Shia believe that the Imam of the Ummah and immediate successor of the Holy Prophet (peace be upon him) is Amir al-Mominin Ali bin Abi Talib (peace be upon him). One of the Shia reasons from the Holy Quran is verse 33 of Surah Ahzab, which is known as the purification verse. Shia scholars believe that this verse clearly states that the Ahl al-Bayt are infallible and according to Islamic traditions, the Ahl al-Bayt are: the Prophet, Commander of the Faithful, Fatima Zahra, Hassan and Hussain (peace be upon them); And reason says that the Imam of the Ummah must be infallible, so no one had the authority to succeed the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) except the Commander of the Faithful (peace be upon him). Sunni scholars have also always opposed this matter and tried to distort the Shia argument. One of the contemporary scholars who used this argument and distorted it in his opinion is Mr. Faisal Noor in the book "Al-Imamah wa Nas". Therefore, this article with a descriptive-analytical and library method tries to raise and answer his problems and finally it will be stated that none of his problems are valid and all of them are weak and baseless and the Shia argument is unblemished and solid. and it proves the caliphate of Amirul Momineen (peace be upon him).
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :پاسخ به اشکالات فیصل نور ذیل «آیه تطهیر» در کتاب «الامامه و النص»
Abstract:
بیتردید مساله امامت مهمترین مساله مورد اختلاف جهان اسلام است. شیعه بالاتفاق معتقد است امام امت و جانشین بلافصل پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله) امیرالمومنین علی بن ابیطالب(علیهالسلام) است. یکی از دلایل شیعه از قرآن کریم آیه 33 سوره احزاب است که به آیه تطهیر معروف است. علمای شیعه معتقدند این آیه با صراحت تمام بیان میکند که اهلبیت معصومند و طبق روایات اسلامی اهلبیت عبارتند از: پیامبر، امیرالمومنین، فاطمه زهرا، حسن و حسین(علیهمالسلام)؛ و عقل میگوید امام امت باید معصوم باشد، لذا هیچکس صلاحیت جانشینی پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله) را نداشت مگر امیرالمومنین(علیهالسلام). علمای اهل سنت نیز همواره با این مطلب مخالفت کرده و تلاش کردهاند استدلال شیعه را مخدوش کنند. یکی از علمای معاصر که به این استدلال تاخته و به زعم خود آن را مخدوش کرده است آقای فیصل نور است در کتاب «الامامه و النص». از این روی این نوشتار با روشی توضیفی - تحلیلی و کتابخانهای، تلاش میکند اشکالات او را مطرح و پاسخ دهد و در نهایت بیان خواهد شد که هیچ یک از اشکالات او وارد نیست و همه آنها سست و بیاساس است و استدلال شیعه بدون خدشه و محکم است و اثبات کننده خلافت فلافصل امیرالمومنین(علیهالسلام) است.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Farzi Pourian, Mohammad.(2025) پاسخ به اشکالات فیصل نور ذیل «آیه تطهیر» در کتاب «الامامه و النص». Ma`rifat-e Kalami, 15(1), - https://doi.org/10.22034/kalami.2024.5000807
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mohammad Farzi Pourian."پاسخ به اشکالات فیصل نور ذیل «آیه تطهیر» در کتاب «الامامه و النص»". Ma`rifat-e Kalami, 15, 1, 2025, -
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Farzi Pourian, M.(2025) 'پاسخ به اشکالات فیصل نور ذیل «آیه تطهیر» در کتاب «الامامه و النص»', Ma`rifat-e Kalami, 15(1), pp. -
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Farzi Pourian, M. پاسخ به اشکالات فیصل نور ذیل «آیه تطهیر» در کتاب «الامامه و النص». Ma`rifat-e Kalami, 2025; 15(1): -