Ma`rifat-e Kalami, Volume 15, Issue 1, No 32, Year 2025 , Pages 89-106

    Response to Faisal Noor’s Objections to the "Verse of Purification" in the Book “Al-Imāmah wa al-Naṣṣ”

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Mohammad Farzi Pourian / Assistant Professor, Department of Islamic Studies, Rāzi University, Kermanshah / farzipoor62@gmail.com
    dor 20.1001.1.20088876.1403.15.1.5.7
    doi 10.22034/kalami.2024.5000807
    Abstract: 
    One of the Shiite arguments for the Imamate of Amir al-Mu’minin Ali ibn Abi Talib and his immediate succession to the Prophet is the reference to verse 33 of Surah Al-Ahzab (the verse of purification). Analyzing this verse, Shiite scholars believe that the Prophet’s family, including Amir al-Mu’minin, Hazrat Fatima, Imam Hassan, and Imam Hussein, are all infallible, and logically an Imam must be infallible; therefore, Amir al-Mu’minin is the successor to the Prophet. Faisal Noor is a contemporary scholar who has questioned this argument in his book ““Al-Imāmah wa al-Naṣṣ”. He critiques the meaning of Ahlul Bayt, infallibility, creative will, the inclusion of other Imams in the verse, the Imamate of Hazrat Zahra, etc. Using Shia and Sunni sources, the descriptive-analytical method and the critical approach, this library research attempts to refute Faisal Noor’s objections to the Shīʿa interpretation of the Verse of Purification and reaffirm the doctrinal coherence of Shīʿa arguments.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :پاسخ به اشکالات فیصل نور ذیل «آیة تطهیر» در کتاب «الامامة و النص»
    Abstract: 
    یکی از دلایل شیعه بر امامت امیرالمؤمنین علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) و جانشینی بلافصل ایشان از پیامبر اکرم(ص) استناد به آیة 33 سورة احزاب (آیة تطهیر) است. علمای شیعه در تحلیل این آیه معتقدند اهل‌بیت پیامبر(ص) که عبارت‌اند از امیرالمؤمنین، حضرت فاطمه، امام حسن و امام حسین(ع)، همگی معصوم‌اند و عقل می‌گوید که امام امت باید معصوم باشد؛ پس جانشین پیامبر اکرم(ص)، امیرالمؤمنین(ع) است. یکی از علمای معاصر که به این استدلال اشکال کرده و به‌زعم خود آن را مخدوش نموده، آقای فیصل نور در کتاب «الامامة و النص» است. او در معنای اهل‌بیت، عصمت، ارادة تکوینی، دخول سایر ائمه در آیه، امامت حضرت زهرا (س) و... اشکالاتی را وارد می‌کند. این نوشتار با استفاده از منابع شیعه و اهل‌سنت و با روشی توصیفی ـ تحلیلی و با رویکردی انتقادی و به‌شیوة کتابخانه‌ای، می‌کوشد اشکالات مطرح‌‌شده را یک‌به‌یک پاسخ دهد و استدلال شیعه را بدون خدشه و محکم معرفی کند.
    References: 
    • قرآن کریم.
    • آلوسى، محمود ‌بن ‌عبدالله (1415ق). روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم و السبع المثانی. بیروت: دار الکتب العلمیة. منشورات محمد علی بیضون.
    • ابراهیم مصطفى و دیگران (بی‌تا). المعجم الوسیط. استانبول: المکتبة الاسلامیه.
    • ابن‌بابویه، محمد ‌بن‌ على (1362). الخصال. قم: جامعة مدرسین‏.
    • ابن‌بابویه، محمد ‌بن ‌على (1385). علل الشرائع. قم: کتاب‌فروشى داورى‏.
    • ابن‌صباغ مالکی، علی ‌بن ‌محمد (۱۴۲۲ق). الفصول المهمة فی معرفة الأئمة. قم: دار الحدیث.
    • ابن‌فارس، ابوالحسین احمد (1418ق). معجم مقاییس اللغه. بیروت: دار الفکر.
    • ابن‌منظور، محمد ‌بن ‌مکرم (2000م). لسان العرب. بیروت: دار صادر. 
    • بحرانی، سیدهاشم ‌بن ‌سلیمان (۱۴۲۲ق). غایة المرام و حجة الخصام. بیروت: مؤسسة التاریخ العربی. 
    • بحرانى، سیدهاشم‌ بن ‌سلیمان (1374). البرهان فی تفسیر القرآن. قم: مؤسسة بعثه‏.
    • تفتازانى، سعدالدین (1374). المطول. تهران: مکتبة العلمیة الاسلامیة.
    • حلی، حسن ‌بن‌ یوسف (۱۹۸۲م). نهج الحق و کشف الصدق‌. بیروت: دار الکتاب اللبنانی.
    • راغب اصفهانى، حسین ‌بن‌ محمد (1412ق). مفردات ألفاظ القرآن. بیروت: دار الشامیة.
    • ربانی گلپایگانی، علی (1400). امامت در بینش اسلامی. قم: بوستان کتاب.
    • سیوطى، جلال‌الدین (1421ق). الدر المنثور. بیروت: دار احیاء التراث العربى.
    • شبلنجى، شیخ مؤمن (بی‌تا). نور الأبصار. قم: منشورات شریف رضى.
    • شرتونى، سعید افخورى (1403ق). اقرب الموارد. قم: مکتبة المرعشى.
    • شوشتری، نورالله ‌بن ‌شریف‌‌الدین (۱۴۰۹ق). إحقاق الحق و إزهاق الباطل‌. قم: کتابخانة آیت‌الله مرعشی نجفی.
    • شیبانى، ابوعبدالله احمد ‌بن‌ حنبل (1412ق). مسند حنبل. بیروت: دار احیاء التراث العربى.
    • طباطبائى، سیدمحمدحسین (1390ق). المیزان فی تفسیر القرآن. بیروت: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات.
    • طبرسى، فضل ‌بن ‌حسن (1372). مجمع البیان فی تفسیر القرآن. تهران: ناصر خسرو.
    • طبرى، محب‌الدین (1418ق). الریاض النضرة. بیروت: دار المعرفه.
    • طبرى، محمد ‌بن ‌جریر (بی‌تا). تفسیر طبرى. ضبط و تعلیق: محمود شاکر. بیروت: دار احیاء التراث العربى.
    • طحاوى، ابوجعفر (بی‌تا). مشکل الآثار. بیروت: دار صادر.
    • طوسی، محمد ‌بن ‌محمد (۱۴۱۶ق). قواعد العقائد. قم: مرکز مدیریت.
    • طوسى، محمد ‌بن ‌الحسن (1409ق). التبیان فى تفسیر القرآن. قم: مکتب الاعلام الاسلامى.
    • طوسى، محمد ‌بن ‌الحسن (1414ق). الأمالی. قم: دار الثقافه.
    • علم‌الهدی، علی ‌بن ‌حسین (1407ق). الشافی فی الإمامة. تهران: مؤسسة الصادق.
    • ‌علم‌الهدی، علی ‌بن ‌حسین (۱۴۳۱ق). تفسیر الشریف المرتضی. بیروت: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات.
    • فاضل موحدی لنکرانی، محمد (۱۴۲۴ق). آیة التطهیر. قم: مرکز فقه الأئمة الأطهار.
    • فخر رازى، محمد ‌بن‌ عمر (1420ق). التفسیر الکبیر (مفاتیح الغیب). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
    • فیصل نور (1425ق). الامامة و النص. تحقیق: سعد ‌بن‌ عبدالله الحمید و عثمان ‌بن‌ محمد الخمیس. صنعا: دار الصدیق.
    • فیومى، احمد بن محمد (1414ق). المصباح المنیر. قم: مؤسسۀ دار الهجرة.
    • قرطبى، محمد ‌بن ‌احمد (1364). الجامع لأحکام القرآن. تهران: ناصر خسرو.
    • القشیری النیسابوری، أبوالحسن مسلم ‌بن ‌الحجاج (بی‌تا). المسند الصحیح المختصر. محقق: محمد فؤاد عبدالباقی. بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
    • قمى، على ‌بن ‌ابراهیم (1404ق). تفسیر القمی. قم: دار الکتب.
    • قندوزى، سلیمان ‌بن ‌ابراهیم (1418ق). ینابیع المودّة لذوى القربى. بیروت: مؤسسة الأعلمى.
    • کمال وان، عبدالأمیر (۱۴۲۸ق). من هم أهل البیت علیهم السلام فی آیة التطهیر. قم: مجمع جهانی اهل‌بیت (ع).
    • کوفى، فرات بن ابراهیم (1410ق). تفسیر فرات الکوفی. تهران: مؤسسة الطبع و النشر فی وزارة الإرشاد الإسلامی.
    • گنجى شافعى، محمد ‌بن ‌یوسف (1413ق). کفایة الطالب فى مناقب على‌بن‌ابی‌طالب. تحقیق: محمدهادى امینى. بیروت: شرکت الکتبى. 
    • مفید، محمد ‌بن ‌محمد (1371). تصحیح إعتقادات الإمامیه. قم: المؤتمر العالمی لألفیة الشیخ المفید.
    • مفید، محمد ‌بن‌ محمد (۱۴۱۴ق). سلسلة مؤلفات الشیخ المفید. بیروت: دار المفید.
    • مقریزی، تقی‌الدین أحمد (1972م). فضل آل البیت(ع). تحقیق: دکتور محمد عاشور. مصر: دار الأعتصام.
    • مکارم شیرازى، ناصر (1371). تفسیر نمونه. تهران: دار الکتب الإسلامیه.
    • نیشابورى، محمد ‌بن ‌عبدالله (بی‌تا). المستدرک على الصحیحین. بیروت: دار المعرفه.
    • واحدى، على بن احمد (1411ق). اسباب نزول القرآن. بیروت: دار الکتب العلمیة، منشورات محمد علی بیضون.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Farzi Pourian, Mohammad.(2025) Response to Faisal Noor’s Objections to the "Verse of Purification" in the Book “Al-Imāmah wa al-Naṣṣ”. Ma`rifat-e Kalami, 15(1), 89-106 https://doi.org/10.22034/kalami.2024.5000807

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mohammad Farzi Pourian."Response to Faisal Noor’s Objections to the "Verse of Purification" in the Book “Al-Imāmah wa al-Naṣṣ”". Ma`rifat-e Kalami, 15, 1, 2025, 89-106

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Farzi Pourian, M.(2025) 'Response to Faisal Noor’s Objections to the "Verse of Purification" in the Book “Al-Imāmah wa al-Naṣṣ”', Ma`rifat-e Kalami, 15(1), pp. 89-106

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Farzi Pourian, M. Response to Faisal Noor’s Objections to the "Verse of Purification" in the Book “Al-Imāmah wa al-Naṣṣ”. Ma`rifat-e Kalami, 2025; 15(1): 89-106