Pages:
141-158
Receive Date: 2025/10/19
Accept Date: 2025/10/19
Abstract:
This research critiques the theoretical foundations of Feuerbach’s “The Essence of Christianity”. By analyzing Feuerbach’s assertions in the book, the study evaluates their coherence and validity. Given the importance of this book and the profound influence of Feuerbach’s humanistic ideas on the tradition of critiquing regions, Western thinkers, a rigorous critical examination of his ideas is imperative. The findings indicate that while Feuerbach’s claims in The Essence of Christianity are thought-provoking and occasionally reflective of reality, they suffer from internal contradictions, incomplete induction, and arbitrary assertions lacking coherence and rational evidence. Feuerbach can be viewed as a secular reformer of religion who critiques religious knowledge with the aim of negation rather than constructive engagement. In other words, in practice, Feuerbach's work can be considered a service to religion, in parallel with the work of true religious reformers. Based on the present research, it also becomes clear that, from a different perspective, Bach proposes to solve the problem of religion and traditional theology by moving away from religion due to its pre-modernity, transforming religious theology into religious anthropology, and ultimately turning to materialist and pantheistic philosophy in the modern world.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :تأملی بر مبانی نظری و اقوال فوئرباخ در کتاب «جوهر مسیحیّت»
Abstract:
مسئلۀ پژوهش حاضر بر محور نقد مبانی فکری فوئرباخ در کتاب «جوهر مسیحیت» شکل گرفته است و از رهگذر نقل و تحلیل اقوالی از فوئرباخ در این کتاب، به نقد و نظر دربارۀ آنها میپردازد. نظر به اهمیت و اثربخشی فوقالعادۀ جوهر مسیحیت و ازآنجاکه اندیشههای فوئرباخ نقطۀ عطفی در سنت نقد دین بوده است، همچنین اندیشههای انسانگرایانۀ وی بهمثابۀ آبشخور فکری خیلی از اندیشمندان و جریانات فکری در غرب ایفای نقش کردهاند، ما عملاً در خصوص آرای او با ضرورت نگاه انتقادی هرچه بیشتر و هرچه دقیقتر مواجهیم. یافتههای پژوهش حاضر حکایت از این دارند که اظهارات فوئرباخ در کتاب «جوهر مسیحیت»، گرچه تأملبرانگیز و در پارهای از موارد بیان واقعیت هستند، لیکن بهخاطر آنکه دچار تناقض درونی، استقرای ناقص و بیان دلبخواهانه بدون ارائۀ شواهد عقلی متقن هستند، در معرض وصف عدم انسجام قرار دارند. بااینحال، کسانی چون فوئرباخ را میتوان پیرایشگران سکولار دین نامید که نه با رویکردی مثبت، بلکه با هدف نفی معرفت دینی، دست به انتقاد زدهاند. بهسخندیگر، میتوان در مقام عمل، حاصل کار فوئرباخ را بهموازات کار مصلحان راستین دینی، خدمترسانی به دین دانست. بر بنیاد پژوهش حاضر، همچنین روشن میشود که باخ از منظری متفاوت، برای حل معضل دین و الهیات سنتی، گذر از دین بهدلیل اختصاص آن به دوران پیشامدرن، تبدیل الهیات دینی به انسانشناسی دینی و نهایتاً روی آوردن به فلسفۀ ماتریالیستی و پانتهایستی در دنیای مدرن را پیشنهاد میکند.
References:
- کتاب مقدس.
- آنترمن، اَلن (1398). باورها و آیینهای یهودی. ترجمۀ رضا فرزین. قم: دانشگاه ادیان و مذاهب.
- استیس، والتر (1392). فلسفة هگل. ترجمۀ حمید عنایت. تهران: علمی و فرهنگی.
- انگلس، فردریش (1386). لودویگ فوئرباخ و پایان فلسفة کلاسیک آلمانی. ترجمۀ پرویز بابایی. تهران: چشمه.
- اسلامی، سیدحسن (1387). رهیافت دینشناختی مارکس؛ نظریه و تحلیل. هفت آسمان، 10(38)، 211ـ242.
- بزرگی، سیدعابدین (1396). نقد و بررسی علل ازخودبیگانگی از منظر فویرباخ و کارل مارکس. آیین حکمت، 9(33)، 7ـ30.
- بانکی، فرزین و گوهری پور، مرتضی (1387). دیالکتیک و معنا. نامۀ پژوهش فرهنگی، 9(3)، 67ـ88.
- بشیری، ابوالقاسم (1384). از خودبیگانگی. نشریۀ معرفت، 14(91)، 71ـ83.
- فوئرباخ، لودویگ (1398). اصول فلسفة آینده. ترجمۀ امین قضائی. تهران: چشمه.
- قدوسیفر، سیدهادی، حبیب، فرح و شهبازی، مهتیام (1391). حکمت خالده و جایگاه طبیعت در جهانبینی و معماری معابد ادیان مختلف. مجلة باغ نظر، 9(20)، 37ـ50.
- قنبری، اکبر (1374). بستر تاریخی دفاع عقلانی از دین. نقد و نظر، 1(2)، 87ـ108.
- کاپلستون، فردریک چارلز (1396الف). تاریخ فلسفه. ترجمۀ غلامرضا اعوانی. تهران: علمی و فرهنگی.
- کاپلستون، فردریک چارلز (1396ب). تاریخ فلسفه. ترجمۀ داریوش آشوری. تهران: علمی و فرهنگی.
- کامو، آلبر (1377). سقوط. ترجمۀ شورانگیز فرخ. تهران: نیلوفر.
- کانت، ایمانوئل (1398). دین در محدودة عقل تنها. ترجمۀ منوچهر صانعی درهبیدی. تهران: نقش و نگار.
- کوهرنگ بهشتی، فریده (1392). تصور خدا در اندیشۀ فوئرباخ و نیچه: بررسی انتقادی. پایاننامة کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان.
- مایستر، چاد (1395). درآمدی به فلسفة دین. ترجمۀ محمد یوسفثانی. تهران: نو.
- نوایی، علیاکبر (1381). چرایی نیاز بشر به دین. پژوهشهای اجتماعی اسلامی (اندیشۀ حوزۀ سابق)، 8(35 و 36)، 195ـ214.
References:
- Bishop, Paul (2008). Nietzsche`s “new” morality: gay science, materialist ethics, History of European Ideas. 32(2), 223-236.
- Feuerbach, Ludwig (1881). Essence of Christianity. London: Trubner & Co., Ludgate Hill.
- Feuerbach, Ludwig (1830). Thoughts on Death and Immortality. California: University press.
- Harvey, Van A. (1987). Ludwig Feuerbach, Encyclopedia of Religion. 2nd edn. Macmilan: Printed in the United States of America.
- Jaeschke, Walter (1980). Speculative and anthropological criticism of religion: a theological orientation to Hegel and Feuerbach. American Academy of Religion, 3, 345-364.
- Strauss, David (1935). The Life of Jesus Critically Examined. India: Prometheus Books.
- White, Hayden V. (1967). Ludwig Feuerbach, Encyclopedia of Pilosophy. 2nd edn. vol 3. Macmilan: Printed in the United States of America.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
dehghanzadeh, Sajjad, Farajzadeh, Taha.(2025) Reflections on Feuerbach’s Theoretical Foundations and Assertions in the book “The Essence of Christianity”. Ma`rifat-e Kalami, 15(1), 141-158 https://doi.org/10.22034/kalami.2024.5000860
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Sajjad dehghanzadeh; Taha Farajzadeh."Reflections on Feuerbach’s Theoretical Foundations and Assertions in the book “The Essence of Christianity”". Ma`rifat-e Kalami, 15, 1, 2025, 141-158
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
dehghanzadeh, S, Farajzadeh, T.(2025) 'Reflections on Feuerbach’s Theoretical Foundations and Assertions in the book “The Essence of Christianity”', Ma`rifat-e Kalami, 15(1), pp. 141-158
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
dehghanzadeh, S, Farajzadeh, T. Reflections on Feuerbach’s Theoretical Foundations and Assertions in the book “The Essence of Christianity”. Ma`rifat-e Kalami, 2025; 15(1): 141-158