Ma`rifat-e Kalami, Volume 15, Issue 1, No 32, Year 2025 , Pages 196-177

    An Evaluation of Zagzebski's Viwe on the justification of religious beliefs

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Muhammad Legenhausen / Professor of Philosophy, The Imam Khomeini Education and Research Institute / legenhausen@gmail.com
    ✍️ Mahdi shokri / PhD in Theology, The Imam Khomeini Education and Research Institute / mahdi.shokri54@gmail.com
    dor 20.1001.1.20088876.1403.15.1.10.2
    doi 10.22034/kalami.2024.5001304
    Abstract: 
    Linda Zagzebski tries to justify religious beliefs, including the belief in the existence of God, by argumentation based on virtue epistemology. According to her view, the justification of religious beliefs does not differ from that of other beliefs in this regard. A key to justification is self-trust, and self-trust is also a necessary foundation for the justification of religious beliefs. Self-trust is also the basis of trust in others, and trust in those who believe in God. The proper utilization of the cognitive faculties of the soul or self constitutes epistemic virtue. Epistemic virtue achieves its highest status through the conscientious and skillful deployment of epistemic virtue. Since this virtue, wisdom, is found in those revered withing their religious communities, believers can truest the beliefs of these wise authorities. In this article this disputable view is evaluated to the best of the author's abilities. I have a few things to say about this topic. We should meet to discuss it further.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :ارزیابی دیدگاه زگزبسکی دربارة توجیه باورهای دینی
    Abstract: 
    زگزبسکی درصدد است تا باور به خدا و دیگر آموزه‌های دینی را با رویکردی فضیلت‌گرایانه موجه سازد. به‌ نظر او، روش توجیه باور دینی تفاوتی با توجیه دیگر باور‌ها ندارد؛ ازاین‌رو اعتماد به خویش را مبنای توجیه در قلمرو دین می‌داند. نکتة کلیدی توجیه، اعتماد به خویش است و این اعتماد مبنایی ضروری برای توجیه باور‌های دینی است. اعتماد به خویش، مبنای اعتماد به دیگران و کسانی است که به خدا باور دارند. به‌کارگیری مناسب قوای شناختی خویش، فضیلت شناختی را پی‌ریزی می‌کند. این فضیلت شناختی، بهترین وضعیتش را از طریق به‌کارگیری مجدانه به‌دست می‌ورد. طبق این فضیلت، فاعل شناسا می‌تواند به باور خردمندان که از چنین وضعیتی برخوردارند و باور جامعة دینی که ایشان در آن مستقرند، اعتماد کند. این نگاه قابل مناقشه است. نوشتار پیش رو در حد بضاعت نویسنده و مجال، آن را ارزیابی می‌کند.
    References: 
    • قرآن کریم.
    • کتاب مقدس.
    • ابن‌رشد، محمد بن ‌احمد (1998م). الکشف عن مناهج الادله. بیروت: مرکز الدراسات الوحدة العربیة.
    • ابن‌طاووس، علی ‌بن ‌موسی (1375). کشف المحجه. قم: مکتب الاعلام الاسلامی.
    • احمدی، محمدامین (1381). معجزه (جستارهایی در کلام جدید). تهران: سمت / قم: دانشگاه قم.
    • پترسون، مایکل‌ و همکاران (1376). عقل و اعتقاد دینی. ترجمة احمد نراقی و ابراهیم ‌سلطانی. تهران: طرح نو.
    • تفتازانی، سعدالدین (1370). شرح المقاصد. قم: الشریف الرضی.
    • جوادی آملی، عبدالله (1369). پیرامون وحی و رهبری. قم: الزهرا.
    • جوادی، محسن (1374). آیات الهی فراخوانی به تعقل یا ایمان. نقد و نظر، 3 و 4، 133ـ149.
    • جوادی، محسن (1381). ایمان و عقلانیت (جستارهایی در کلام جدید). تهران: سمت / قم: دانشگاه قم.
    • جوادی، محسن (1391). معرفت‌‌شناسی ‌اخلاق (کرسی ‌نظریه‌پردازی). تدوین و تحقیق: حسن عبدی. قم: انجمن معرفت‌شناسی حوزة علمیه.
    • سبحانی، جعفر (1409ق). الالهیات. قم: مرکز العالمی للدراسات الاسلامیه.
    • شکری، مهدی (1392). نقش و ارزش معرفتی آیات تکوینی در شناخت به خداوند. فصلنامة علمی پژوهشی اندیشة نوین دینی، 32، 113ـ128.
    • شکری، مهدی (1401). ارزیابی دیدگاه زگزبسکی دربارة اعتماد به دیگری به‌مثابة توجیه باور. فصلنامة علمی پژوهشی معرفت فلسفی، 76، 21ـ44.
    • صدر، سیدمحمدباقر (1381). الفتاوی ‌الواضحه. قم: مرکز الابحاث و الدراسات التخصیصیة للشهید الصدر.
    • صدر، سیدمحمدباقر (1389ق). المرسل الرسو‌ل الرساله. بیروت: دار التعارف.
    • صدر، سیدمحمدباقر (1417ق). بحوث فی الاصول. تقریرات هاشمی شاهرودی. قم: مؤسسة دایرة‌المعارف فقه اسلامی بر مذهب اهل‌بیت.
    • صدوق، محمد بن‌ علی (1403ق). معانی الاخبار و علل الشرایع. قم: جامعة مدرسین‏.
    • طاهری، محمدحسین (1393). بررسی تطبیقی وثاقت در سازمان روحانیت شیعه با نهاد کلیسای ‌کاتولیک. فصلنامة اندیشة نوین دینی، 35، 99ـ116.
    • طباطبائی، سیدمحمدحسین (1360). رسالة الولایة. تهران: منشورات قسم الدراسات الاسلامیه.
    • طباطبائی، سیدمحمدحسین (1417ق). المیزان. بیروت: الاعلمی.
    • فتحعلی، محمود (1393). انسان، راه‌ و راهنماشناسی. قم: مؤسسة‌ آموزشی‌ پژوهشی ‌امام ‌خمینی.
    • فیض کاشانی، ملامحسن (1418ق). علم الیقین. قم: بیدار.
    • کلینی، محمد بن‌ یعقوب (1362). الکافی. تهران: اسلامیه.
    • مصباح یزدی، محمدتقی (1367). معارف قرآن. قم: مؤسسة در راه حق.
    • مصباح یزدی، محمدتقی (1370). آموز‌ش فلسفه. تهران: مرکز چاپ و نشر سازمان تبلیغات اسلامی.
    • مطهری، مرتضی (1369). فطرت. تهران: صدرا.
    • مفتاح، احمدرضا و (مترجمان) (1393). تعالیم کلیسای کاتولیک. قم: دانشگاه ادیان.
    • صدرالمتألهین، محمد بن ‌ابراهیم (1981م). الحکمة المتعالیة فى الاسفار العقلیة الاربعة. بیروت: دار الاحیاء.
    References: 
    • Hume, David (1995). An Enquiry Concerning Human Understanding. Edited by C. W. Hendel. Upper Saddle River. NJ: Prentice Hall.
    • Zagzebsk, Linda, (1993). Religious Knowledge and the Virtues of the Mind. In: Rationality Faith Catholic responses to reformed epistemology. ed by Linda Zagzebski. London: University of Notre dome press.
    • Zagzebsk, Linda (1996). Virtues of the Mind (An Inquire into the Nature of Virtue). New York: Cambridge University Press.
    • Zagzebsk, Linda (1998). Virtue Epistemology. In: Routledge Encyclopedia of Philosophy. ed by E. Craig. New York: Routledge.
    • Zagzebsk, Linda (2000). Phronesis and Religious Belief. In: Knowledge, Belief and Character. ed by Guy Axtell. USA: Rowman & Littlefield Publishers, Inc. 
    • Zagzebsk, Linda (2007). Ethical and Epistemic Egoism and the Ideal Autonomy. In: Episteme, 4, 252-263.
    • Zagzebsk, Linda (2009). On Epistemology. Belmont, CA: Wadsworth/ Broadviwe.
    • Zagzebsk, Linda (2010). Examplarist Virtue Theory. In: virtue and Vice Moral and Epistemic. ed by Heather Battaly. UK: Willey-Blackwell.
    • Zagzebsk, Linda (2011a). Epistemic Self-Trust and the Consensus Gentium Argument. In: Evidence and Religious Belief. ed by Kelly James Clark Raymond J. VanArragon. Oxford: Oxford University Press.
    • Zagzebsk, Linda (2011b). Religious Knowledge. In: The Routledge Companion to Epistemology. ed by Sven Bernecker & Duncan Pritchard. London: Routledge.
    • Zagzebsk, Linda (2012). Epistemic Authority. Oxford: Oxford University Press.
    • Zagzebsk, Linda (2014a). Trust. In: Virtue and Thire Vice. ed by Kevin Timpe and Craig A. Boyd: Oxford: Oxford University Press.
    • Zagzebsk, Linda (2014b). Trust, Anti-Trust, and Reasons for Religious Belief. In: Religious Faith and Intellectual Virtue. ed by Laura Frances Callahan and Timothy O’Connor. Oxford: Oxford University Press. 
    • Zagzebsk, Linda (2020). Epistemic Value. Oxford: Oxford University Press.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Legenhausen, Muhammad, shokri, Mahdi.(2025) An Evaluation of Zagzebski's Viwe on the justification of religious beliefs. Ma`rifat-e Kalami, 15(1), 196-177 https://doi.org/10.22034/kalami.2024.5001304

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Muhammad Legenhausen; Mahdi shokri."An Evaluation of Zagzebski's Viwe on the justification of religious beliefs". Ma`rifat-e Kalami, 15, 1, 2025, 196-177

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Legenhausen, M, shokri, M.(2025) 'An Evaluation of Zagzebski's Viwe on the justification of religious beliefs', Ma`rifat-e Kalami, 15(1), pp. 196-177

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Legenhausen, M, shokri, M. An Evaluation of Zagzebski's Viwe on the justification of religious beliefs. Ma`rifat-e Kalami, 2025; 15(1): 196-177