Ma`rifat-e Kalami, Volume 15, Issue 2, No 33, Year 2025 , Pages -

    A Philosophical Analysis of the Infallibility of the Imams Based on Mulla Sadra’s Metaphysical Principles and Its Educational Implications

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Manochehr shaminezhad / دکتری گروه الهیات- دانشگاه فرهنگیان / m.shaminezhad@cfu.ac.ir
    Vahid Gerami / استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز / v.gerami@scu.ac.ir
    Sayyed Mehdi Hoseini / استادیار دانشگاه فرهنگیان / sm.hoseini@cfu.ac.ir
    doi 10.22034/kalami.2025.5002859
    Abstract: 
    The belief in the infallibility of the Imams from birth is one of the core tenets of Twelver Shi‘ism. At first glance, this belief may appear to be in tension with Mulla Sadra’s philosophy, as he considers the human soul initially weak and posits that substantial motion is the means by which the soul attains gradual perfection. However, a careful analysis through the lens of Sadrian philosophy provides a coherent framework for understanding the infallibility of the Imams. The central question of this study is: How can the infallibility of the Imams be philosophically explained using the principles of Transcendent Theosophy? Employing an analytical–argumentative approach and drawing on both theological and philosophical sources, this article demonstrates that key Sadrian concepts—such as the gradation of existence (tashkīk al-wujūd), the unity of knowledge and existence, and substantial motion—can effectively account for the philosophical basis of infallibility. According to this framework, the Imams are created with a heightened degree of existential intensity, granting them full intuitive knowledge of good and evil, and thereby rendering the commission of sin impossible. This philosophical explanation not only addresses potential objections related to free will, perceived inequality in creation, and the knowledge of the Imams during childhood, but also carries significant implications for the moral and social education of Muslims.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :تحلیلی فلسفی از عصمت امام بر اساس مبانی فلسفی ملاصدرا و پیامدهای تربیتی آن
    Abstract: 
    چکیده عصمت امامان از آغاز تولد، یکی از بنیادی‌ترین باورهای کلام امامیه است. در نگاه نخست، این باور با مبانی فلسفه ملاصدرا ناسازگار می‌نماید؛ زیرا صدرالمتألهین نفس انسانی را در بدو پیدایش ضعیف دانسته و حرکت جوهری را علت تکامل تدریجی آن معرفی می‌کند؛ اما با تحلیل فلسفی صدرایی، می¬توان به عصمت امامان پی¬برد. پرسش اصلی این پژوهش آن است که چگونه می‌توان با استفاده از اصول حکمت متعالیه، عصمت امامان را تبیین کرد؟ مقاله حاضر با روش تحلیلی ـ استدلالی و بر پایه منابع کلامی و فلسفی نشان می‌دهد که اصولی مانند تشکیک وجود، اتحاد علم و وجود و حرکت جوهری به‌خوبی قادر به تبیین فلسفی عصمت‌اند. امامان در مرتبه‌ای از شدت وجودی خلق شده‌اند که علم حضوری تام به خیر و شر دارند و به همین دلیل صدور گناه از ایشان ممتنع است. این تبیین ضمن پاسخ به شبهات مربوط به اختیار، تبعیض در خلقت و علم امام در کودکی، پیامدهای مهمی برای تربیت فردی و اجتماعی مسلمانان دارد.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    shaminezhad, Manochehr, Gerami, Vahid, Hoseini, Sayyed Mehdi.(2025) A Philosophical Analysis of the Infallibility of the Imams Based on Mulla Sadra’s Metaphysical Principles and Its Educational Implications. Ma`rifat-e Kalami, 15(2), - https://doi.org/10.22034/kalami.2025.5002859

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Manochehr shaminezhad; Vahid Gerami; Sayyed Mehdi Hoseini."A Philosophical Analysis of the Infallibility of the Imams Based on Mulla Sadra’s Metaphysical Principles and Its Educational Implications". Ma`rifat-e Kalami, 15, 2, 2025, -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    shaminezhad, M, Gerami, V, Hoseini, S.(2025) 'A Philosophical Analysis of the Infallibility of the Imams Based on Mulla Sadra’s Metaphysical Principles and Its Educational Implications', Ma`rifat-e Kalami, 15(2), pp. -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    shaminezhad, M, Gerami, V, Hoseini, S. A Philosophical Analysis of the Infallibility of the Imams Based on Mulla Sadra’s Metaphysical Principles and Its Educational Implications. Ma`rifat-e Kalami, 2025; 15(2): -