Pages:
27-50
Receive Date: 2025/10/19
Accept Date: 2025/10/19
Abstract:
The present paper first deals with the definition of essential and accidental elements and explains the requisites of the idea of dividing the constituents of religion into accidental and essential. Then, it explains the refutations and criticisms directed to this viewpoint; and finally provides the true meaning, which religion adopts, for accidental and essential elements. This paper represents an intra-religious and extra-religious critique of the views of a number of domestic intellectuals who have been influenced by western philosophy, and philosophical hermeneutic subjects and philosophical historicism in particular. According to this viewpoint, most of Islam's genuine doctrines are regarded historical and time-bounded and lack permanent validity. The research uses a combination of analytical methods based on intellectual evidence and transmission.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :ذاتی و عرضی در دین
Abstract:
در این مقاله، نخست به تعریف عرضی و ذاتی و بیان لوازم قول به تقسیم عناصر تشکیل دهندة دین به عرضی و ذاتی می پردازیم و آن گاه نقض ها و نقدهای این دیدگاه را بیان، و در پایان معنای درستی را که می توان از عرضی و ذاتی در دین اراده کرد تبیین می کنیم. نوشتار حاضر نقدی است درون دینی و برون دینی بر نظرات برخی از روشن فکران داخلی که متأثر از فلسفة غرب و به ویژه مباحث هرمنوتیک فلسفی و هیستوریسیزم فلسفی اند. برپایة این نگاه بسیاری از آموزه های اصیل اسلام تاریخمند و زمانمند می شوند و از گردونة اعتبار دایم بیرون می روند. روش تحقیق در این مقاله، ترکیبی است از روش های تحلیلی، عقلی و نقلی.
References:
- ابوزيد، نصر حامد، معناي متن، ترجمة مرتضي كريمينيا، تهران، طرح نو، 1380.
- اربلي، عليبن عيسي، كشف الغمّة في معرفة الائمّة، تبريز، بنيهاشمي، 1381.
- بهشتي، احمد، «گوهر و صدف دين»، كلام اسلامي، ش 19، پاييز 1375، ص15-21.
- جوادي آملي، عبدالله، دينشناسي، قم، مركز نشر اسراء، 1382.
- ويل دورانت، تاريخ تمدن، ترجمة حميد عنايت، پرويز داريوش و علىاصغر سروش، چ هشتم، تهران، علمى و فرهنگى، 1381.
- سروش، عبدالكريم، بسط تجربه نبوي، تهران، مؤسسه فرهنگي صراط، 1378.
- صدوق، محمد، من لايحضره الفقيه، چ دوم، قم، جامعة مدرسين، 1404ق.
- ـــــ ، عيون اخبار الرضا، تهران، جهان، 1378ق.
- طبرسي، احمد، الاحتجاج علي اهل اللجاج، مشهد، نشر مرتضي، 1403ق.
- عهد جديد، ترجمة پيروز سيار، تهران، ني، 1378.
- الكليني، محمدبن يعقوب، الكافي، چ دوم، تهران، دارالكتب الاسلامي، 1362.
- گنابادي، سلطان محمد، تفسير بيان السعادة و مقامات العبادة، چ دوم، بيروت، مؤسسة الاعلمي للمطبوعات، 1408ق.
- مجتهد شبستري، محمد، تأملاتي در قرائت رسمي از دين، تهران، طرح نو، 1383.
- ـــــ ، «روشنفكران ديندار، آري، روشنفكر ديني، نه»، شهروند امروز، ش 48، خرداد 1387، ص36-37.
- مجلسى، محمدباقر، بحار الانوار، چ چهارم، بيروت، مؤسسة الوفا، 1404ق.
- ملكيان، مصطفى، راهى به رهايى، تهران، نشر نگاه معاصر، 1381.
- ـــــ ، «بازنگري در دين تاريخي»، بازتاب انديشه، ش 71، اسفند 1384، ص7-13.
- عربصالحي، محمد، خداخواست، «تاريخينگري و دين»، قبسات، ش50، زمستان 1387، ص33-57.
- ـــــ ، «تاريخينگري و مرزهاي دانش»، انديشه نوين ديني، پاييز 1387، ش14، ص95-124.
- ـــــ ، فهم در دام تاريخينگري، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، 1389.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Mohammad.(2025) The Essential and Accidental Elements in Religion. Ma`rifat-e Kalami, 2(2), 27-50
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mohammad ."The Essential and Accidental Elements in Religion". Ma`rifat-e Kalami, 2, 2, 2025, 27-50
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, M.(2025) 'The Essential and Accidental Elements in Religion', Ma`rifat-e Kalami, 2(2), pp. 27-50
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, M. The Essential and Accidental Elements in Religion. Ma`rifat-e Kalami, 2025; 2(2): 27-50